Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#44'2001: Практична бухгалтерія - Зворотний зв'язок << >>

Гуртом та вроздріб

Доки визначень оптової та роздрібної торгівлі не буде надано офіційно, майно багатьох платників податків перебуватиме під загрозою адмінарешту

Віталій МОСЕЙЧУК


Шановна редакціє, добрий день. У мене таке запитання: яка різниця між оптовою та роздрібною торгівлею?

Річ у тім, що наше підприємство одержало ліцензію на право оптової торгівлі медпрепаратами. ДПА вважає, що ми маємо право продавати товар тільки для подальшого перепродажу. Чи відповідаємо ми за те, що фірма-покупець наш товар не перепродасть, а використає для власних потреб? Чи можемо ми продавати товар фізичним особам (не підприємцям), що розраховуються з нами через банк? Чи є нормативні документи, що чітко регламентують різницю між оптовою і роздрібною торгівлею?

Спасибі. С. ЧЕРНИШУК


Проблеми роздрібної та оптової торгівлі в ліцензованих видах господарської діяльності не врегульовані

На жаль, державні органи не завжди визначають у своїх документах терміни "оптова торгівля" та "роздрібна торгівля", про що періодично повідомляють у своїх листах Мінекономіки та Держстандарт, але підприємцям від цього не легше. Особливо відчувається їх відсутність з 1 жовтня 2001 року. Саме з цієї дати набрала чинності стаття 9 Закону України від 21.12.2000 р. №2181-III1, відповідно до якої за відсутності ліцензії, наприклад на оптову або роздрібну торгівлю, майно підприємства підлягає адміністративному арешту на термін до 96 годин. Але, як це не дивно, фінансових санкцій взагалі для підприємства за відсутність ліцензії немає, але є адміністративна та кримінальна відповідальність для його керівництва.

Також у цьому випадку податківцями в судовому порядку може застосовуватися процедура визнання угоди недійсною.2 Таким чином, невизначеність понять "оптова торгівля" та "роздрібна торгівля" може призвести до блокування операцій підприємства, застосування санкцій до його керівництва та визнання угод недійсними з конфіскацією отриманої виручки, якщо перевіряльники вважатимуть операцію роздрібною, коли є лише ліцензія на оптову торгівлю, і навпаки. Є також суттєві відмінності у веденні бухгалтерського обліку на оптових та роздрібних підприємствах торгівлі.

Обсяг продажу або форма оплати не можуть бути критерієм для визначення термінів

Справа також ускладнюється тим, що обсяг продажу або форма оплати не можуть бути критерієм для визначення термінів, адже на практиці при торгівлі вроздріб застосовуються, крім готівкових, безготівкові розрахунки. Ознака готівкового розрахунку не може бути ознакою роздрібної торгівлі, а безготівкового - оптової торгівлі. Також за готівку підприємства можуть придбаватися товари для себе (як кінцевого споживача) або на перепродаж, що унеможливлює градацію за напрямом використання товару, продаж якого підлягає ліцензуванню. Тобто наразі немає абсолютних критеріїв, які би однозначно відділили один вид торгівлі від іншого. Що ж робити?

Найдоцільніше було б ліквідувати різницю в ліцензуванні оптової та роздрібної торгівлі, зробити його однаковим, але, по-перше, це відбудеться нескоро, а по-друге, проти виступатимуть оптовики, які мають більш суворі ліцензійні умови. Є можливість вибору різних ліцензійних умов залежно від обсягів реалізації, але це не передбачено Законом України від 01.06.2000 р. №1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (далі - Закон про ліцензування, див. "Документи для роботи", №30/2000).

У деяких видах діяльності оптова та роздрібна торгівля мають визначення, але це не допомагає

Спочатку розглянемо всі види господарської діяльності, де оптова та роздрібна торгівля ліцензуються окремо. Таких видів діяльності аж сім:

1) торгівля алкогольними напоями;

2) торгівля тютюновими виробами;

3) торгівля лікарськими засобами;

4) торгівля ветеринарними медикаментами і препаратами;

5) торгівля пестицидами та агрохімікатами;

6) постачання природного газу;

7) постачання електричної енергії.

Щодо перших двох видів діяльності Закон України від 19.12.95 р. №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва та торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" визначає поняття опту та роздробу так:

оптова торгівля - діяльність з придбання та відповідного перетворення товарів для їх подальшої реалізації підприємствам роздрібної торгівлі, іншим суб'єктам підприємницької діяльності;

роздрібна торгівля - діяльність з продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших підприємствах громадського харчування.

Ці терміни недосконалі. Наприклад, яку ліцензію повинен мати продавець у випадку придбання платником єдиного податку кількох ящиків шампанського? Невідомо! Якщо цей платник бере товар для перепродажу, то оптову, а якщо на власне весілля чи день народження, - то роздрібну. А тому є всі підстави застосувати санкції до продавця-порушника, якщо немає відповідної ліцензії. Можливий також варіант придбання всіма оптовими торговцями роздрібних ліцензій. Зворотний процес майже неможливий через необхідність виконання важких умов, як, наприклад, наявність складів для зберігання оптових партій тощо.

Таким чином оптові торговці можуть із незначними втратами захиститися від зазіхань на неліцензований вид діяльності, а ось роздрібним торговцям, які реалізують для перепродажу алкогольні напої та тютюнові вироби, нелегко. В цьому випадку їм краще реалізовувати оптові партії алкоголю та тютюну лише фізичним особам, не дивлячись на їх підприємницьку діяльність (кожен громадянин України, незалежно від того, підприємець він чи ні, має право випити цистерну горілки та викурити вагон сигарет - це жарт), і в жодному разі не юридичним особам.

У ліцензуванні торгівлі алкогольними напоями слід пам'ятати про мінімальні ціни, які унеможливлюють проведення багатьох маркетингових акцій. Мінімальна ціна в гурті - 4,97 грн за пляшку. Чи можна кінцевому споживачу відвантажити алкогольні напої за гуртовою ціною 4,97 грн або за мінімальною роздрібною 5,47 грн, якщо на підприємстві немає роздрібної ліцензії? На наш погляд, наявність ліцензії на гуртову торгівлю не дає права реалізовувати всім споживачам лікеро-горілчані вироби за гуртовою ціною. При реалізації продукції кінцевим споживачам оптовик фактично здійснює роздрібну торгівлю лікеро-горілчаними виробами і тому слід застосовувати роздрібні ціни.

Тобто дотримуватися правила: яка ліцензія - така і ціна для визначеного кола покупців. Тобто необхідно дотримуватися ланцюжка: роздрібна ліцензія - роздрібна ціна - кінцеві споживачі, або оптова ліцензія - оптова ціна - роздрібні або гуртові торговці, а не оптова ціна - оптова ліцензія - кінцевий споживач. Звісно, за наявності двох (оптової та роздрібної) ліцензій є спокуса реалізовувати кінцевим споживачам за оптовою ціною, але до 31 грудня 2001 року (кінцевого терміну дії мінімальних цін на лікеро-горілчану продукцію) цього не варто робити.

Штрафні санкції за роботу без ліцензії на оптову або роздрібну торгівлю

За діяльність без ліцензії застосовуються такі штрафні санкції:

1) на громадян, які займаються підприємницькою діяльністю без державної реєстрації або без спеціального дозволу (ліцензії), якщо його отримання передбачене законодавством, - від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 136 грн, згідно з пунктом 12 статті 9 Закону України від 04.12.90 р. №509-XII "Про державну податкову службу в Україні");

2) відповідно до статті 164 Кодексу про адміністративні правопорушення, заняття підприємницькою діяльністю без державної реєстрації або заняття господарською діяльністю без ліцензії, якщо її отримання передбачене законом, - тягне за собою накладення штрафу від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва і сировини або без такої. Оскільки норми пунктів 1 та 2 перетинаються, податкова служба застосовує положення пункту 1;

3) відповідно до частини першої статті 202 Кримінального кодексу, здійснення без державної реєстрації як суб'єкта підприємницької діяльності діяльності, що містить ознаки підприємницької та підлягає ліцензуванню, або здійснення без одержання ліцензії видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до законодавства, чи здійснення таких видів господарської діяльності з порушенням умов ліцензування, якщо це було пов'язано з отриманням доходу у великих розмірах, - карається штрафом від 100 до 250 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1700 до 4250 грн), або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на такий же строк.

Отримання доходу у великому розмірі має місце у разі, якщо його сума у тисячу і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян (понад 17000 грн).

Торгівля лікарськими засобами залишилася без визначення термінів

У ліцензуванні торгівлі лікарськими засобами взагалі виникла кумедна ситуація. Річ у тім, що Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами3 не визначено термінів "оптова" та "роздрібна" торгівля. А в законі4 теж немає цих визначень, натомість застосовуються терміни "оптова закупівля", "оптова реалізація" та "роздрібна реалізація", а не "оптова торгівля", "роздрібна торгівля" без надання визначення термінів. Таким чином, аптеки опинилися у ситуації, коли ліцензію ніби-то необхідно мати, а для якої діяльності - важко збагнути. Тому і чіпляються податківці до аптек, але тут палиця має два кінці: ті самі перевіряльники ніколи не доведуть, що вони мають на увазі під поняттями оптова або роздрібна торгівля.

Ветеринари взагалі не мають поняття про оптову та роздрібну торгівлю

З торгівлею ветеринарними медикаментами та препаратами ситуація ще гірша, ніж з торгівлею лікарськими засобами. Жоден з нормативно-правових документів,5 а також спеціалізований Закон України від 25.06.92 р. №2498-XII "Про ветеринарну медицину" взагалі не містять жодного визначення термінів. Тому контролюючі органи позбавлені можливості визначити, що є оптовою торгівлею, а що - роздрібною.

Схожа ситуація і в торгівлі пестицидами та агрохімікатами, ліцензійні умови якої також незаймано чисті щодо визначення термінів.

Оптового постачальника газу визначаємо за трубою

Трохи легше транспортувальникам природного газу. В їх ліцензійних умовах6 є чіткий поділ на магістральні трубопроводи та розподільні газопроводи, який дозволяє визначати оптову та роздрібну торгівлю. Хоча насправді у газопостачальників її немає і тому вони непокояться не за визначення термінів, а за регульований чи нерегульований тариф.. Труба - вагомий аргумент і дозволяє добре жити без зайвих термінів.

Натомість енергопостачальники теж потрапили в тенета термінів. У Законі України від 16.10.97 р. №575/97-ВР "Про електроенергетику" є визначення лише оптового постачання електричної енергії - це купівля електричної енергії, формування її оптової ціни та продаж за цією ціною енергопостачальникам. Визначення роздрібного постачання електричної енергії немає, що дає можливість оптовикам періодично проводити атаки на роздрібний ринок. Водночас така неузгодженість дозволяє енергопостачальникам самим бути оптовими постачальниками за наявності енергогенеруючих потужностей, а також і роздрібним постачальником.

Поки що законодавство чітко не визначило терміни "оптова торгівля" та "роздрібна торгівля", що дозволяє контролюючим органам постійно втручатися в діяльність підприємств. Щоправда, підприємці також можуть повернути цю невизначеність собі на користь. Однак для всіх було би краще, якщо би ці визначення взагалі скасували.


Примітки:

1 Закон України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".

2Угода може бути визнана недійсною за статтею 49 Цивільного кодексу "Недійсність угоди, укладеної з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства". Відповідно до неї, якщо угода укладена з метою, що може зашкодити інтересам держави і суспільства, при наявності умислу в обох сторін, - у разі виконання угоди обома сторонами в дохід держави стягується все отримане ними за угодою, а в разі виконання угоди однією стороною з другої сторони стягується в дохід держави все отримане нею і все належне з неї першій стороні на відшкодування отриманого. За наявності умислу лише в однієї зі сторін все отримане нею за угодою повертається другій стороні, а отримане останньою або належне їй на відшкодування виконаного стягується в дохід держави.

3Затверджені наказом Держпідприємництва та Мінохорони здоров'я України від 12.01.2001 р. №3/8.

4Закон України від 04.04.96 р. №123/96-ВР "Про лікарські засоби".

5Інструкція про умови і правила провадження підприємницької діяльності (ліцензійні умови) з виготовлення ветеринарних медикаментів і препаратів та контроль за їх дотриманням, затверджена наказом Ліцензійної палати України та Держдепартаменту ветеринарної медицини, Мінагропрому України від 01.02.99 р. №13/3 та зареєстрована в Мін'юсті України 18.02.99 р. за №105/3398, Правила реалізації ветеринарних медикаментів та препаратів, затверджені наказом Держдепартаменту ветеринарної медицини, Мінагрополітики України від 23.07.2001 р. №37 та зареєстровані в Мін'юсті України 05.09.2001 р. за №786/5977.

6Умови та правила здійснення підприємницької діяльності (ліцензійні умови) з транспортування природного та нафтового газу розподільними трубопроводами затверджені постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 30.09.99 р. №1263 та зареєстровані в Мін'юсті України 21.10.99 р. за №720/4013.


Діючі обмеження щодо готівкових розрахунків

Відповідно до пункту 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 19.02.2001 р. №72 та зареєстрованого в Мін'юсті України 15.03.2001 р. за №237/5428, сума готівкового розрахунку одного підприємства (підприємця) з іншим підприємством (підприємцем) не має перевищувати три тисячі гривень протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами. Платежі понад установлену граничну суму проводяться виключно в безготівковому порядку. Кількість підприємств (підприємців), з якими проводяться розрахунки, протягом дня не обмежується.

Але ці обмеження не стосуються розрахунків підприємств (підприємців) з фізичними особами, бюджетами та державними цільовими фондами, малих і середніх підприємств при використанні готівкових коштів, що одержані ними за рахунок кредитної лінії Європейського банку реконструкції та розвитку для розвитку малих і середніх підприємств. Обмеження також не поширюються на добровільні пожертвування, благодійну допомогу, вилучену органами державної податкової служби готівку, на розрахунки за спожиту електроенергію, а також у разі використання коштів, виданих на відрядження.

Також ці обмеження не поширюються на розрахунки підприємств (підприємців) між собою при закупівлі сільськогосподарської продукції (перелік якої передбачено Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016-97, затвердженим наказом Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 30.12.97 р. №822, коди 01.11 - 01.42, та 05.00.1 - 05.00.42).


Щодо реєстрації галузевого стандарту (витяг)

Лист Держкомітету стандартизації, метрології і сертифікації України від 07.02.2001 р. №2-3/7-751

Інформуємо, що галузевий стандарт України "Роздрібна, оптова торгівля і громадське харчування. Основні поняття. Терміни і визначення" на державну реєстрацію в Держстандарт України не надходив.

Український НДІ стандартизації, сертифікації й інформатики одержав від МЗЕЗторг України проект галузевого стандарту "Роздрібна, оптова торгівля і громадське харчування. Основні поняття. Терміни і визначення" для державної реєстрації (лист від 08.09.97 р. №15-03/24-695).

У зв'язку з великою кількістю невідповідностей вимогам основних стандартів Державної системи стандартизації цей галузевий стандарт не був зареєстрований, про що МЗЕЗторг України був сповіщений листом від 13.11.97 р. №К-2/2826.

Визначення термінів "оптова торгівля", "роздрібна торгівля" відсутні в діючих державних нормативних документах зі стандартизації.


Про тлумачення термінів "оптова торгівля" та "роздрібна торгівля"

Лист Мінекономіки України від 23.07.2001 р. №56-37/310

На запит щодо термінів "оптова торгівля" та "роздрібна торгівля" повідомляємо таке.

На замовлення Міністерства економіки Українською академією зовнішньої торгівлі розробляється проект Державного стандарту України "Торгівля. Терміни та визначення", де наводитиметься визначення таких понять. Державний стандарт має бути затверджений Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації до кінця поточного року.

У цьому стандарті зазначені терміни планується визначити так:

оптова торгівля - сфера підприємницької діяльності з придбання та відповідного перетворення товарів для подальшої їх реалізації підприємствам роздрібної торгівлі, іншим суб'єктам підприємницької діяльності. Включає як безпосередні комерційні зв'язки на умовах договорів купівлі-продажу та поставки між підприємствами-виробниками та споживачами, так і зв'язки між ними через торгових посередників;

роздрібна торгівля - сфера підприємницької діяльності з продажу товарів або послуг на підставі усного або письмового договорів купівлі-продажу безпосередньо кінцевим споживачам для їх власного некомерційного використання.

В аналогічному значенні терміни "оптова торгівля" та "роздрібна торгівля" вживаються в Законі України від 19.12.95 р. №481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва та торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" (із змінами та доповненнями).

Керівник Департаменту політики внутрішньої торгівлі та побутових послуг Мінекономіки України

Ю. РОДІОНОВ

<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua