Нове число  Дебет-Кредит
Український бухгалтерський тижневик
#34 '2000: Практична бухгалтерія - Оце так новина

Введення в дію Закону про контрольно-касові апарати відкладено на півроку. Але від цього він не став кращим

Віталій МОСЕЙЧУК

Незважаючи на перенесення терміну введення в дію нового Закону про ЕККА на 1 січня 2001 року, в ньому стільки негативних для дрібної торгівлі змін, що до його запровадження готуватися треба вже.

Цього разу підприємцям вдалося домогтися свого. І, як не дивно, виставлені біля парламенту пікети допомогли (або допомогли ті, хто звернув на них увагу депутатів, адже пікетів нині так багато...). Завдяки цьому введення в дію закону, який зробив обов'язковим застосування контрольно-касових апаратів мало не для всієї торгівлі, вдалося перенести з серпня на 1 січня 2001 року. Як сказав, вийшовши в цю радісну мить до зірваного з яток і мобілізованого під парламент народу народний депутат Сергій Терьохін, цей закон взагалі може не набрати чинності. Найімовірніше, до цього часу буде затверджено новий податковий кодекс, в якому й будуть урегульовані ці та інші спірні питання.

Проте, незважаючи на перенесення введення в дію (Законом України від 13.07.2000р. №1927-III, див. "Документи для роботи" №33/2000 на с. 56) Закону України від 01.06.2000р. №1776-III "Про внесення змін до Закону України "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон, текст Закону див. у "ДК" №29/2000 на с.57) на 1 січня 2001 року, про який, власне, й ідеться у цій статті, на підприємців чекають важкі часи.

У Законі для них є ще чимало інших сюрпризів. Яких же?

Перший - Закон збільшив розмір санкцій у сфері застосування ЕККА (штраф у 1700 грн може стати звичним явищем); без ЕККА через касу підприємства можна торгувати лише продукцією власного виробництва. Другий - контрольні стрічки ЕККА треба зберігати протягом 3 років.

Третій, про що нині говорять найбільше, - запроваджується застосування ЕККА та розрахункових книжок на ринках. І перенесення введення в дію Закону лише дало підприємцям 5-місячний перепочинок, хоча насправді цей Закон слід докорінно змінити у частині застосування ЕККА на ринках та у касах підприємств.

Нормативне регулювання застосування ЕККА перебирає на себе податкова

У Законі чітко простежується посилення функцій податкової служби щодо регулювання застосування контрольно-касових апаратів за рахунок ліквідації або мінімізації впливу Міністерства економіки, НБУ, інших органів. Фактично Закон є симбіозом його попередньої редакції, практики застосування ДПА України та Положення про порядок реєстрації і застосування електронних контрольно-касових апаратів при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, затвердженого наказом ДПАУ від 18.09.97 р. №343 (далі - Положення).

Проаналізуємо сутність цих змін.

Не застосовувати реєстратори (ЕККА тощо) та розрахункові книжки у разі проведення розрахунків у касах підприємств, установ і організацій з оформленням відповідних розрахункових документів можна лише при торгівлі продукцією власного виробництва (стаття 9 Закону). Раніше продукція могла бути й стороннього виробництва.

При цьому законодавці "забули" звільнити підприємства від ведення книги обліку розрахункових операцій, адже для операцій за касою підприємств є своя касова книга, тобто навіть при обліку продажу власної продукції треба вести одразу дві книги: касову та розрахункових операцій.

Тепер під час розрахунків з покупцями, вимиканні електроенергії, ремонті або виходу з ладу реєстратора (ЕККА) необхідно обов'язково видавати розрахунковий документ (товарний чек, розрахункову квитанцію), але лише протягом 72 годин (так було й раніше, відповідно до Положення, але тепер це закріплено Законом).

Термін зберігання контрольної стрічки ЕККА продовжено до 3-х років. Скасовано товарно-касові книги, "спрощенцям" доведеться виписувати чеки

Раніше термін зберігання використаних контрольних стрічок ЕККА та журналів використання ЕККА становив 1 рік після їх закінчення, а тепер - 3 роки.

Законом скасовано товарно-касові книги (ТКК), замість яких запроваджуються книги обліку розрахункових операцій та розрахункові книжки. Якщо форму товарно-касової книги та порядок реєстрації та ведення товарно-касової книги при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг було затверджено наказом Міністерства фінансів України, Міністерства статистики України від 25.02.97р. №48/53, то тепер форму розроблятиме ДПА України. Саме вищезгаданим наказом було визначено, що громадяни-підприємці ведуть, замість ТКК, книгу обліку доходів і витрат за формою №10. Вочевидь, це означає, що тепер книгам за формою №10 для підприємців настав кінець, але, можливо, Кабмін щось і придумає.

Раніше перелік окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки зі споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг, затверджувало Міністерство економіки України. Тепер такий перелік затверджуватиме сам Кабінет Міністрів України, що, при посиленні ролі ДПА, за неписаним чиновницьким законом водночас нагадує нинішньому фавориту, кому він усім зобов'язаний.

Ось до кого апелюватимуть (принаймні ми зрозуміли це як адресу) підприємці, що перейшли на спрощену систему оподаткування, яким тепер, щоб не застосовувати ЕККА, як це було раніше, доведеться використовувати книги обліку розрахункових операцій і розрахункові (чекові) книжки, що дуже незручно, адже на кожну операцію, навіть на суму 20-50 коп. (наприклад, при продажу газет, пиріжків тощо) треба оформляти окрему квитанцію, а при неоформленні чекає штраф 1700 грн.

Напевно, ті, хто приймав цей Закон, щиро вірять у те, що невдовзі, ще до цієї зими, ми позбудемось яток на наших вулицях, - мабуть, саме це і ставили собі за мету, приймаючи цей Закон. Адже записи в товарних чеках і квитанціях повинні здійснюватися лише темною пастою кулькових ручок, а вже при ­5 градусах за Цельсієм кульковою ручкою писати неможливо.

Заздалегідь приготовано "різдвяні подарунки" і для підприємців - платників єдиного, фіксованого податку та власників спеціального торгового патенту. Звітуватимуть вони тепер частіше. Для них фактично запроваджено щомісячну звітність про використання розрахункових книжок (яку необхідно здати до 15 числа місяця, наступного за звітним), а раніше вони (платники єдиного податку) звітували лише раз на квартал за єдиним податком і за формою №8-ДР - про зарплату найманих працівників. До того ж розрахункові книжки треба отримувати, шнурувати та реєструвати в ДПА, і штрафи за їх недбале зберігання (навіть однієї) протягом 3 років - ті самі 1700 грн!

Є і приємні новини: кількість органів, що контролюють використання ЕККА, скоротилася з 5 до 2: ДПАУ і НБУ

Однак ми погрішили б проти істини, якби не відзначили в Законі й позитивні моменти. Якщо раніше контроль за провадженням суб'єктами підприємницької діяльності розрахунків зі споживачами з використанням електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг здійснювали п'ять відомств: ДПА України, Державний комітет України у справах захисту прав споживачів, Державна інспекція з контролю за цінами Міністерства економіки України, Міністерство внутрішніх справ України та їх органи на місцях і НБУ для обмінних пунктів, - то тепер таких органів лише два: власне ДПА України для переважної більшості торговців і НБУ разом з ДПА України - для обмінних пунктів валют. Тобто кількість органів, що контролюють ЕККА, скоротилася з 5 до 2. Однак і тут не обійшлося без ложки дьогтю: згідно зі статтею 16 Закону, контролюючі органи самі для себе встановлюють порядок проведення оперативних перевірок правильності застосування ЕККА. А тепер вгадайте з трьох разів, що це означає? (Відповіді просимо надсилати до редакції).

Уже немає "вилки" штрафів, але розмір звичайного штрафу тепер не менше 1700 грн

Жорсткішими стали фінансові санкції за порушення використання реєстраторів: від 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн) за використання реєстратора без попереднього програмування ціни до 500 (8500 грн) - за використання реєстратора з не передбаченим у його документації програмним забезпеченням. Максимальний розмір штрафів за неправильне застосування ЕККА та порушення порядку проведення розрахунків зі споживачами збільшено з 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400 грн) до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 грн). Але одночасно скасовано "вилку" штрафів від 10 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за одне порушення, що зменшить кількість правопорушень та зловживань при накладанні штрафів, адже розмір штрафу давався на відкуп податковому інспектору.

Слід урахувати: раніше більшість порушень Закону підпадала під одну назву: "Порушення встановленого порядку застосування ЕККА". Тепер докладний розпис правопорушень, хоч і употужнює арсенал можливих прийомів податківців, дає змогу активно захищатися від необгрунтованих посягань.

І ще один нюанс. При невідповідності залишку готівки звіту ЕККА, згідно зі статтею 22 Закону, тепер застосовуватиметься штраф у 5-кратному розмірі різниці. Раніше, відповідно до Положення, штраф не накладався, якщо відхилення суми готівки за реалізовані товари (надані послуги) від суми, зазначеної в поточному звіті ЕККА, не перевищувало 0,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (8,5 грн).

За торгівлю "лівим" товаром - штраф не менше 3400 грн. Навіть якщо ви ним і не торгуєте, а просто зберігаєте

Тепер поговоримо про таке ганебне явище, як неоприбуткований товар. Що діє в цій галузі нині? Ось що - у разі якщо суб'єкти підприємницької діяльності торгують товарами або іншими товарно-матеріальними цінностями, які не оприбутковані за обліком, то вартість цих товарів стягується з них за рішенням органів державних податкових інспекцій до місцевого бюджету у безспірному порядку. З набранням чинності новим Законом цей штраф не може бути меншим від 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400 грн); також визначено, що вартість товару обліковується за цінами реалізації, а зазначена санкція поширюється і на звичайне зберігання неоприбуткованого товару навіть без наміру його продавати!

Єдине, що залишається тим, хто вперто не хоче оприбутковувати наявний товар, - підприємництво без створення юридичної особи. Адже порядок оприбуткування товарів у роздрібній та оптовій торгівлі для суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб, які не зобов'язані вести бухгалтерський облік, не визначено жодним нормативним документом (визначено лише порядок обліку доходів і витрат). Таким чином, на фізичних осіб, які провадять підприємницьку діяльність у сфері торгівлі без створення юридичної особи, поняття "оприбуткування товарів" не поширюється. Тому санкції статей 20, 21 Закону в частині відповідальності за неоприбуткований товар на фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності не поширюються (це визнає і ДПА України в листі від 14.05.99р. №6990/7/23-3117, див. "Документи для роботи" №24/99). Поки що.

Штрафи за відсутність цінників на товар зменшено

Є і єдиний вид штрафу, який відчутно зменшений. Раніше у разі невиставлення суб'єктами підприємницької діяльності цінників на товар, що продається (прейскурантів на послуги, що надаються), або використання цінників та прейскурантів, що містять ціни і тарифи в іноземній валюті або в інших одиницях, які не є валютою України, до них застосовувався штраф у розмірі 5неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний такий невиставлений цінник - тепер штраф зменшено до 1 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.

Змінено і порядок стягнення штрафів. Якщо раніше вони стягувалися у безспірному порядку, то тепер, згідно зі статтею 25 Закону, штрафи повинні бути добровільно перераховані в десятиденний термін.

Основні зміни в сфері застосування ЕККА (набувають чинності з 2001 року)

№ з/п Чого стосуються зміни Попередня редакція Закону, Положення Теперішня редакція Закону
1. Термін зберігання контрольної стрічки ЕККА 1 рік 3 роки
2. Розмір штрафів "Вилка" від 10 до 100 н.м.д.г.* Розмір штрафу - переважно 100 н.м.д.г. (1700 грн)
3. Торгівля неоприбуткованим товаром Штраф у розмірі 100% вартості товару Штраф у розмірі 100% вартості товару, але не менше 200 н.м.д.г. (3400 грн)
4. Зберігання неоприбуткованого товару Санкцій немає Штраф у розмірі 100% вартості товару, але не менше 100 н.м.д.г. (1700 грн)
5. Нестача (надлишок) готівки в касі Штраф не застосовувався у разі, якщо надлишок менше 0,5 н.м.д.г. (8,5 грн) Штраф у 5-кратному розмірі надлишку (нестачі)
6. Відсутність цінника 5 н.м.д.г. (85 грн) 1 н.м.д.г. (17 грн)
7. Товарно-касова книга Застосовувалася визначеними Мінекономіки формами та видами діяльності в разі псування ЕККА або вимкнення електрики Замінена на книгу обліку розрахункових операцій, перелік звільнених від ЕККА видів та форм діяльності визначається Кабінетом Міністрів України
8. Чекова книжка (товарні чеки) Застосовувалася в разі псування ЕККА або вимкнення електрики, на вимогу покупця Застосовується всіма підприємцями (розрахункова книжка), хто звільнений від застосування ЕККА
9. Торгівля через касу підприємства з оформленням касових ордерів Будь-якою продукцією Лише продукцією власного виробництва
10. Кількість органів, що контролюють ЕККА 5 2 (ДПАУ і НБУ)

* Неоподатковуваний мінімум доходів громадян (17 грн).

© 2000
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua