Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#46 '2000: Практична бухгалтерія - Страхування відповідальності водія

Гаряча десятка запитань про страхування цивільної відповідальності водія

Віталій МОСЕЙЧУК


1. Що таке цивільна відповідальність власників транспортних засобів перед третіми особами? Що вона мені дає як водієві? Хто такі "треті" особи?

2. Які санкції передбачені для тих, хто не придбає страховий поліс?

3. Збитки від дрібної ДТП все одно доведеться відшкодовувати самому

4. Якщо страхова компанія збанкрутує, хто компенсуватиме мої збитки?

5. Хто може не платити за страховку або має пільги при страхуванні?

6. Я знайшов страхову компанію, яка надає знижки при страхуванні. Чи можу я розірвати попередній договір страхування цивільної відповідальності водія?

7. Наша фірма стала філією іншої юридичної особи. Чи зберігають чинність поліси страхування, видані на попередню юридичну особу?

8. Чи діятиме мій страховий поліс за кордоном?

9. Я користуюся автомобілем за дорученням. Чи необхідно мені придбавати окремий поліс?

10. Що треба робити у разі настання страхового випадку?


Як уже відомо, Постановою Кабінету Міністрів від 18.08.2000 р. №1276 "Про внесення змін і доповнень до постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.98 р. №1388 і від 31.12.93 р. №1094" (див. "Документи для роботи" №36/2000) змінено Правила дорожнього руху - з 1 жовтня 2000 року в Україні стала обов'язковою наявність у водія страхового поліса цивільної відповідальності власника транспортного засобу.

Виходячи з того, що поліс є обов'язковим і коштує, залежно від робочого об'єму двигуна, від 74,8 грн до 195,5 грн за одне авто на рік, з точки зору бухгалтера та підприємця є всі підстави розглядати поліси як додаткові податки (збори) за аналогією з податком з власників транспортних засобів та зі зборами на обов'язкове пенсійне та соціальне страхування. Тому постає питання, як мінімізувати зайве податкове навантаження або використати його для блага фірми та навколишніх осіб і при цьому не втрапити в халепу.

Редакція отримала багато запитань щодо страхування цивільної відповідальності водія і, незважаючи на те, що за відсутність поліса штрафуватимуть не раніше Нового року, за допомогою страховиків намагатиметься відповісти на них і передбачити можливі проблеми та шляхи їх вирішення.

1. Що таке цивільна відповідальність власників транспортних засобів перед третіми особами? Що вона мені дає як водієві? Хто такі "треті" особи?

Страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів передбачене пунктом 24 статті 6 Закону України від 07.03.96 р. №85/96-ВР "Про страхування" (далі - Закон про страхування). Відповідно до статті 450 Цивільного кодексу, організації і громадяни, діяльність яких пов'язана з підвищеною небезпекою для оточення (транспортні організації, промислові підприємства, будови, власники автомобілів та ін.), зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну джерелом підвищеної небезпеки, якщо не доведуть, що шкода виникла внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого. А страховка дає можливість звільнити себе від необхідності надання будь-яких доказів.

"Третіми" особами називаються всі особи, які не є ні страховиками (страхові компанії можна назвати першими особами), ні страхувальниками (ті, хто застрахував свою цивільну відповідальність, другі особи), яким заподіяна шкода транспортним засобом внаслідок дорожньо-транспортної пригоди. Простіше кажучи, це всі постраждалі пасажири, пішоходи, інші водії та їхнє майно тощо. Таким чином, якщо ви, маючи страховку цивільної відповідальності, завдали ненавмисної шкоди здоров'ю, життю інших осіб, то страхова компанія за вас відшкодовує до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 грн) і в розмірі 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день укладення договору страхування (25500 грн) - у разі майнової шкоди.

Головним документом у справі страхування цивільної відповідальності водія є Постанова Кабінету Міністрів України від 28.09.96 р. №1175 "Про порядок і умови проведення обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів" (зі змінами та доповненнями, далі - Постанова про страхування). Таким чином, наявність поліса робить безглуздими "розбірки" в болючих питаннях: хто винен у ДТП і чим компенсуватиме збитки. Компенсуватиме збитки страхова компанія винного водія, і головний біль щодо винуватця перекладається на неї за наявності висновку ДАІ.

2. Які санкції передбачені для тих, хто не придбає страховий поліс?

Наразі, незважаючи на обов'язковість цивільного страхування відповідальності власників транспортних засобів, ані Кодекс про адміністративні правопорушення, ані Правила дорожнього руху не передбачають відповідальності водіїв за відсутність поліса. А відповідно до наказу МВС від 04.09.2000 р. №610, робітники ДАІ будуть здійснювати контроль за наявністю поліса і провадити роз'яснювальну роботу щодо необхідності його придбання для тих, у кого він відсутній, але не будуть застосовувати жодних адміністративних санкцій. Такий стан справ протримається приблизно до Нового року і залежатиме від спритності народних депутатів щодо внесення змін та доповнень до Кодексу про адміністративні правопорушення. Але треба пам'ятати, що береженого Бог береже.

Треба звернути увагу, що відсутність покарання не може бути виправданням для непридбання поліса. Перш за все слід керуватися економічними чинниками. Зокрема, поліс для автомобіля ВАЗ обійдеться приблизно в 100 грн, а це лише вартість 50 літрів бензину (можна сказати, що паливного бака). Тобто за бак пального можна застрахуватися від нещасних випадків та прикрощів на дорозі протягом року.

Для бухгалтерів також варто нагадати, що, відповідно до підпункту 5.4.6 Закону України від 22.05.97 р. №283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств", будь-які витрати зі страхування цивільної відповідальності, пов'язаної з експлуатацією транспортних засобів, що перебувають у складі основних фондів платника податку, відносяться до складу валових витрат.

3. Збитки від дрібного ДТП все одно доведеться відшкодовувати самому

Таке теж може бути. Річ у тім, що страхова компанія може встановити до 2 відсотків страхової суми при майновому страхуванні як франшизу (зауважимо, що франшиза застосовується при майновому страхуванні, але не при страхуванні життя та здоров'я). Франшиза - це частина збитків, що в будь-якому випадку не відшкодовується страховою компанією згідно з договором страхування. Її функція - захист від страхового шахрайства.

Відповідно до Постанови про страхування, її розмір не може перевищувати 2 відсотків від страхового відшкодування (25500 грн), таким чином, розмір франшизи не може перевищувати 510 грн. Тобто якщо ви завдали збитків на суму в 1000 грн, то лише 490 грн (1000 грн - 510 грн) сплатить страхова компанія, а решту ви змушені будете сплачувати з власної кишені. Таким чином, пом'яте крило, бампер, розбита фара тощо, що коштує менше 510 грн, доведеться відшкодовувати з власної кишені, тобто страховка дає не 100, а 98-відсоткову гарантію відшкодування збитків.

Однак зауважимо, що франшиза - це право страхової компанії, яке повинно бути обумовлено в страховому полісі, і, в принципі, вона може ним і не скористатися. Таким чином, перше, що ви повинні спитати у страхової компанії, - це розмір франшизи, адже її наявність робить страхування дуже схожим на подвійне оподаткування. Ще раз наголошуємо, що в разі укладення договору страхування із застосуванням франшизи у страховому полісі повинна бути зроблена примітка про встановлений розмір франшизи. Читайте уважно поліс. На перший погляд, франшиза - це обурлива річ, але тим самим страхові компанії оберігають себе від розгляду дрібних ДТП. У випадку відшкодування шкоди життю та здоров'ю третіх осіб також треба знати, що відшкодовується шкода, завдана не більш як 5 особам (при перевищенні кількості постраждалих страхове відшкодування розподіляється між усіма постраждалими)!

Пункт 12 Постанови про страхування визначає й інші випадки, коли страхова компанія не відшкодовує шкоди, і їх теж варто запам'ятати:

  • у разі заподіяння шкоди життю та здоров'ю власника транспортного засобу, винного у скоєнні дорожньо-транспортної пригоди;
  • за пошкоджене або знищене будь-яке майно (вантаж), що містилося у транспортному засобі страхувальника, винного у скоєнні дорожньо-транспортної пригоди;
  • за пошкоджений або знищений транспортний засіб його власнику, винному в скоєнні дорожньо-транспортної пригоди;
  • за забруднення або пошкодження внаслідок дорожньо-транспортної пригоди об'єктів навколишнього природного середовища (щоправда, в цивілізованих країнах в цивільну відповідальність потрапляють і ці ризики);
  • за наслідки пожежі, яка виникла внаслідок дорожньо-транспортної пригоди поза краєм проїзної частини та на прилеглій до неї території (знову ж таки, в цивілізованих країнах і ці ризики належать до цивільної відповідальності);
  • за пошкодження або знищення внаслідок дорожньо-транспортної пригоди антикварних речей, виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння, предметів релігійного культу, колекцій картин, рукописів, грошових знаків, цінних паперів;
  • якщо дорожньо-транспортна пригода сталася внаслідок навмисних дій або грубої необережності третьої особи, визнаних такими в установленому порядку;
  • якщо дорожньо-транспортна пригода сталася внаслідок масових безпорядків і групових порушень громадського порядку, військових конфліктів, стихійного лиха, вибуху боєприпасів, пожежі транспортного засобу, не пов'язаної з цією пригодою.

4. Якщо страхова компанія збанкрутує, хто компенсуватиме мої збитки?

Збанкрутувати можуть усі. Але для запобігання відсутності страхового відшкодування у разі неплатоспроможності страхової компанії в Україні створено Моторне (транспортне) страхове бюро, саме члени якого і мають право проводити страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів. Таких компаній зараз налічується 73, і їхня кількість буде збільшуватися.

Водночас, відповідно до пункту 13 Постанови про страхування, Моторне (транспортне) страхове бюро у разі банкрутства страховика відшкодовує шкоду, заподіяну тільки життю і здоров'ю третьої особи. Тобто відшкодування майнових збитків у разі банкрутства страхової компанії лягає повністю на кишеню водія. Таким чином, при виборі страхової компанії слід керуватися надійністю, так само як і при виборі банку для відкриття депозитного рахунка.

5. Хто може не платити за страховку або має пільги при страхуванні?

Єдина категорія звільнених від купівлі поліса - це інваліди. Причому мотоколяскою або спеціально обладнаним автомобілем з розпізнавальним знаком "Інвалід" повинні особисто керувати інваліди - громадяни України. Вони не укладають зі страховиками договір обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів, а вважаються застрахованими Моторним (транспортним) страховим бюро. Також не підлягають страхуванню ті, хто в'їжджає в Україну і має міжнародні страхові поліси "зелена картка".

Інші категорії власників транспортних засобів можуть розраховувати лише на знижки. Передусім, у разі укладення одним страхувальником договорів обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів щодо 30 і більше транспортних засобів на 6 місяців і більше розміри страхових платежів зменшуються на 20 відсотків. Ця пільга перш за все зацікавить АТП.

35-60 відсотків знижки (лише на легкові автомобілі) мають власники транспортних засобів - пенсіонери (громадяни України), які особисто керують транспортним засобом.

Відповідно до пункту 7 Постанови про страхування, страхова організація має право зменшувати розмір страхових платежів з метою заохочення власників транспортних засобів, які постійно забезпечують безаварійну експлуатацію своїх транспортних засобів, а також підвищувати розміри страхових платежів власникам транспортних засобів, з вини яких сталися страхові випадки (на умовах, що встановлюються Моторним (транспортним) страховим бюро), але не більше ніж на 50 відсотків розміру страхового платежу в обох випадках. Тобто треба пам'ятати, що при здійсненні аварій можна наразитися навіть на збільшення страхових тарифів, що дуже нагадує збір на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, який запроваджується для всіх підприємств та організацій України з 1 січня 2001 року.

Також треба зауважити, що у разі настання страхового випадку та виплати страхового відшкодування третій особі страховою організацією в обсязі, більшому ніж 25 відсотків страхової суми, страхувальник, з вини якого була скоєна дорожньо-транспортна пригода, повинен переукласти договір обов'язкового страхування цивільної відповідальності. Тобто доведеться придбавати новий поліс.

6. Я знайшов страхову компанію, яка надає знижки при страхуванні. Чи можу я розірвати попередній договір страхування цивільної відповідальності водія?

Відповідно до статті 27 Закону про страхування, дія договору страхування може бути достроково припинена за вимогою страхувальника або страховика, якщо це передбачено умовами договору страхування. Про намір достроково припинити дію договору страхування будь-яка сторона зобов'язана повідомити іншу не пізніш як за 30 днів до дати припинення дії договору страхування, якщо інше ним не передбачено.

Тому уважно читайте страховий договір (поліс), щоб з'ясувати наявність у ньому можливості дострокового розірвання. У разі дострокового припинення дії договору страхування за вимогою страхувальника страховик повертає йому страхові платежі за період, що залишився до закінчення дії договору, з вирахуванням нормативних витрат на ведення справи, визначених при розрахунку страхового тарифу, фактичних виплат страхових сум та страхового відшкодування, що були здійснені за цим договором страхування. Якщо вимога страхувальника обумовлена порушенням страховиком умов договору страхування, то останній повертає страхувальнику сплачені ним страхові платежі повністю.

Але зауважимо, що механізм надання знижок ще не розроблено Моторним (транспортним) страховим бюро, тому їх надання страховими компаніями є наразі протизаконним і має викликати недовіру з боку клієнтів, адже безпідставний демпінг повинен насторожувати. Також слід остерігатися фальшивих полісів, які реалізовуватимуть несправжні страхові агенти.

7. Наша фірма стала філією іншої юридичної особи. Чи зберігають чинність поліси страхування, видані на попередню юридичну особу?

Відповідно до статті 22 Закону про страхування, якщо в період дії договору страхування страхувальник втрачає права юридичної особи внаслідок реорганізації, то права та обов'язки, що випливають з договору страхування, переходять до правонаступника страхувальника за згодою страховика. Таким чином, новому власнику - юридичній особі треба отримати згоду страхової компанії й переоформити поліси на своє ім'я.

8. Чи діятиме мій страховий поліс за кордоном?

У звичайному випадку - ні. Відповідно до пункту 8 Постанови про страхування, у разі виїзду за межі України страхувальник-резидент зобов'язаний укласти додатковий договір обов'язкового страхування цивільної відповідальності на умовах, встановлених Моторним (транспортним) страховим бюро, якщо згідно з полісом користування транспортним засобом за межами України потребує обов'язкового страхування цивільної відповідальності на умовах країн відвідання. Тобто при виїзді за кордон необхідно придбавати "зелену картку". На жаль, це означає, що платіж за час відсутності власника в Україні фактично зникає.

9. Я користуюся автомобілем за дорученням. Чи необхідно мені придбавати окремий поліс?

Якщо ви керуєте за доручення автомобілем, що належить юридичній особі, то, відповідно до пункту 15 Постанови про страхування, у разі укладення договору обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів страхувальником - юридичною особою дія договору поширюється на водія, який керує цим транспортним засобом на законних підставах.

З фізичними особами питання дещо складніше. З пантелику збиває те, що поліс страхує цивільну відповідальність ВЛАСНИКА транспортного засобу. Але фактично це не так. Відповідно до абзацу другого пункту 1 Постанови про страхування, ВЛАСНИКОМ транспортного засобу вважається юридична чи фізична особа, яка експлуатує транспортний засіб, що належить їй на праві власності, повного господарського відання, оперативного управління або на інших підставах, що не суперечать чинному законодавству (договір оренди, доручення тощо). Таким чином, поліс необхідно придбавати всім водіям, які законно користуються автомобілями інших фізичних осіб.

Зауважимо, що якщо раніше за наявності доручення можна було користуватися страховкою власника, то тепер за наявності тимчасового реєстраційного талона страховку необхідно придбавати кожному тимчасовому користувачеві автомобіля. Наразі тимчасові талони ще не видаються, а лише переоформляються старі з вписуванням найближчих родичів, і так виходить, що родичі користуватимуться одним полісом, але в міру видачі талонів необхідно буде оформити персональний поліс на кожного користувача автомобіля, адже поліс оформляється на підставі талона, який буде видано вже не власнику, а користувачеві. Але в цілому це питання в Україні ще не вирішено.

Для тих, хто користується автомобілем за правом спільної власності, можна використовувати один страховий поліс.

10. Що треба робити у разі настання страхового випадку?

Перш за все заспокоїтися і надати першу медичну допомогу тим, хто її потребує, викликати швидку при потребі. Потім викликати ДАІ і повідомити про координати страхової компанії постраждалих у ДТП (можна навіть віддати їм поліс, якщо розмір майнового збитку перевищує 6375 грн (25 відсотків від максимального страхового відшкодування 25500 грн).

Виплата страхового відшкодування третій особі здійснюється страховою компанією на підставі таких документів:

  • заяви про виплату страхового відшкодування, в якій повинно міститися: найменування страховика, до якого подається заява; найменування (для юридичної особи), прізвище, ім'я, по батькові (для фізичної особи) заявника, його місцезнаходження або місце проживання; зміст майнової вимоги щодо відшкодування завданих збитків, обставини, якими заявник обгрунтовує свою вимогу, та докази, що їх підтверджують відповідно до законодавства; розмір шкоди; підпис заявника і дата подання заяви. Причому страхова організація зобов'язана надавати консультаційну допомогу заявнику в складанні заяви. Таким чином, проблеми того, хто постраждав, повинен вирішувати він сам з допомогою страхової компанії, але що робити, якщо ця людина нездатна зробити заяву у зв'язку з медичними протипоказаннями, - невідомо;
  • довідки органів внутрішніх справ про обставини скоєння дорожньо-транспортної пригоди;
  • довідки медичних закладів про термін тимчасової непрацездатності або довідки спеціалізованих установ про встановлення інвалідності у разі її виникнення;
  • копії свідоцтва про смерть (для загиблих під час дорожньо-транспортної пригоди або померлих внаслідок цієї пригоди) та документа про правонаступництво для спадкоємців.

Виплата страхового відшкодування здійснюється третій особі або її спадкоємцям протягом 15 робочих днів з дня отримання страховою компанією зазначених документів, крім випадків, коли спори, пов'язані з виплатою страхового відшкодування, розглядаються у судовому порядку.

Для отримання страхового відшкодування важливо не прогаяти терміну в 3 доби, протягом якого необхідно повідомити страхову компанію про настання страхового випадку. Також страховій компанії необхідно подати письмове пояснення про обставини дорожньо-транспортної пригоди, страховий поліс та пред'явити у разі потреби транспортний засіб для огляду і експертизи.

Якщо страхувальник з поважних причин не мав змоги виконати зазначені дії, він повинен довести це документально. Розмір збитків визнається незалежним експертом або на підставі рахунків авторемонтних підприємств. Причому треба зауважити, що власник автомобіля отримає не повну вартість ремонту, а лише з урахуванням зносу машини. Тому не варто розраховувати на отримання лише за кошт страхової компанії нових деталей на старий автомобіль. Іншу частину мусить відшкодовувати винний у ДТП.

Стаття підготовлена за сприяння президента
Української перестрахувальної компанії
Нестора ТОМАЛІЩУКА,
президента страхової компанії "Скайд-Вест"
Андрія ПЕРЕТЯЖКА та
директора Львівської обласної дирекції
Української транспортної страхової компанії UTICO Андрія ПОДУРАЄВА

Докладніше про обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів див. у спецдодатку для передплатників "Конкретно про обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників автотранспорту" до "ГК" №41/2000.


Вимога обов'язкової наявності поліса та тимчасові талони можуть бути скасовані

Приємна новина для тих, хто не бажає страхувати свою цивільну відповідальність. Постановою Верховної Ради від 02.11.2000 р. №2076-III "Про Постанову Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2000 року №1276 "Про внесення змін і доповнень до постанов Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 року №1388 та від 31 грудня 1993 року №1094" Кабінету Міністрів України рекомендовано скасувати в Правилах дорожнього руху вимогу про обов'язкову наявність у водія поліса цивільної відповідальності власника транспортного засобу та в Правилах державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок - видачу тимчасового реєстраційного талона на період дії документа, який підтверджує право користування транспортним засобом.

Також Кабмін зобов'язано до кінця поточного року внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів.

Моторне (транспортне) страхове бюро України повідомляє, що до прийняття Верховною Радою України спеціального Закону України щодо обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів встановлення порядку і умов такого страхування, в тому числі порядку забезпечення його обов'язковості, чинним законодавством віднесено виключно до компетенції Кабінету Міністрів України. Враховуючи викладене, Моторне (транспортне) страхове бюро України доводить до відома автовласників, що порядок і умови укладання та виконання договорів цього виду обов'язкового страхування залишаються без зміни.

© 2000
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua