Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#01 '2001: Практична бухгалтерія - Митниця: автоперевезення << >>

Міжнародні автоперевізники тепер винні митникам ще більше

Олесь МИКИТЮК

Аркуші контролю, які були підставою для перетину кордону службовим автомобілем з вересня 1999 року, скасовано

Наказом Держмитслужби від 10.11.2000 р. №637 затверджено Порядок митного оформлення автотранспортних засобів, що здійснюють міжнародні перевезення. Тим самим наказом скасовано попередній порядок, затверджений наказом Держмитслужби від 13.05.99 р. №280. Відтепер аркуші контролю, які були підставою для перетину кордону службовим автомобілем з вересня 1999 року, скасовано як такі. Проте це нововведення навряд чи полегшує життя власників таких автомобілів, оскільки декларацію оформлювати все одно доведеться.

Новий порядок написано в найкращих традиціях українського чиновництва. При читанні його виникає більше запитань, аніж відповідей, і, як наслідок, з'являється велике поле для суб'єктивного підходу працівників митниці до кожного конкретного автовласника.

Про головне

Як і раніше, підприємство - власник транспортних засобів повинно раз на рік оформити вантажну митну декларацію 31АТЗ. Проте якщо в наказі №280 був передбачений порядок декларування із застосуванням форм МД-2, МД-3 та МД-8, то в наказі №637 передбачено, що на кожний ТЗ оформлюватиметься МД-2. Різницю дуже гостро відчують підприємства - власники автопарків. За оформлення МД-2 (основного аркуша) сплачується митний збір у розмірі $30, і на ньому поміститься лише 1 транспортний засіб, за додаткові аркуші (МД-3, МД-8) сплачується митний збір у розмірі $15 за аркуш, на якому поміститься 3 ТЗ (для МД-3) або 8 ТЗ (для МД-8). Митні брокери також беруть оплату не за кількість найменувань, а за кількість бланків. Отже, порахуємо наші гроші:

Отже, підприємства, які мають 1 автомобіль, практично нічого не втратили. У кого автомобілів кілька - втратять кілька сотень гривень на рік. Власники ж автопарків відтепер гостро відчують на своїх бюджетах, як митна служба про них "турбується". Зрештою, зрозуміло, що ці кошти увійдуть окремою статтею у калькуляції цін на перевезення, і сплачуватимуть ці гроші експортери та імпортери (звичайно, якщо ціни іноземних перевізників не виявляться нижчими - тоді бюджет знову залишиться "з носом").

Чи варта шкурка вичинки?

Головна ідея, з якою планувалися зміни, - скасування аркушів контролю, які нібито ускладнювали і без того непросте життя перевізників та підприємців, які виїжджають за кордон на службових авто. З усією відповідальністю можна запевнити - так, ускладнювали. Але давайте подумаємо, що змінилося із затвердженням нового порядку? Згідно з вимогами наказу №637, відтепер на кордоні водій автомобіля подає для митного контролю, замість аркушів контролюѕ, 4-й примірник або завірену копію 5-го примірника ВМД (для чого, власне, ВМД і оформлюватиметься на бланках МД-2). Аркуш контролю був розрахований на 2-3 поїздки за кордон, після яких аркуш здавався в бухгалтерію, в дорогу водій брав новий бланк. Тепер у вас буде всього 2 бланки (4-й та 5-й примірники ВМД на тоненькому папері) на весь рік. Словом, розлив на кордоні два рази каву на документи - і все, починай усе спочатку - подавай нову ВМД, плати гроші (див. таблицю). Процедура ж митного оформлення практично не змінилася: все те саме, але без аркушів контролю (до речі, за їх виготовлення брокери, як правило, грошей не брали - ще б пак, за таких цін за заповнення ВМД, а митні збори не нараховувалися).

Резюме: захищеність від підробки аркушів контролю практично та сама, що і в ВМД, полегшень для перевізників жодних не сталося, проте яскраво вимальовується фіскальна вигода цього наказу - платежі до бюджету можуть зрости (ще раз повторимо - якщо нові ціни українських перевізників будуть конкурентоспроможними), та й брокери зароблятимуть значно більше. У будь-якому разі нічого доброго для підприємців у цьому наказі нема.

Таблиця 1.

Кількість ТЗ, що належать підприємству і викори-
стовуються для поїздок за кордон  
Витрати на оформлення за наказом ДМСУ №280 Витрати на оформлення за наказом ДМСУ №637 Збитки підпри-
ємства від "спрощення" процедури митного оформ-
лення, $  
Кіль-
кість бланків ВМД
Митні збори, $ Бро-
керські послуги*, $
Всього, $ Кіль-
кість бланків ВМД
Митні збори, $ Бро-
керські послуги*, $
Всього, $
1 МД-2: 1 шт. 30 30 60 МД-2: 1 шт. 30 30 60 0
2 МД-2: 1 шт.
МД-3: 1 шт.
45 60 105 МД-2: 2 шт. 60 60 120 15
4 МД-2: 1 шт.
МД-3: 1 шт.
45 60 105 МД-2: 4 шт. 120 120 240 135
9 МД-2: 1 шт.
МД-8: 1 шт.
45 60 105 МД-2: 9 шт. 270 270 540 435
49 МД-2: 1 шт.
МД-8: 6 шт.
120 210 330 МД-2: 49 шт. 1470 1470 2940 2610

* У середньому вартість брокерських послуг становить $30 за кожен бланк ВМД, тому беремо цю цифру за основу, проте слід зазначити, що декларуванням підприємство може займатися самостійно, якщо має відповідного фахівця. Крім того, для спрощення розрахунків рахуватимемо в доларах США - зрозуміло, що сплачується все в гривнях за курсом НБУ на день оплати.

Що автори мали на увазі?

На жаль, українські чиновники так і не навчилися писати нормативні документи так, щоб у читача не виникало такого запитання, тому практично до всіх нормативних актів з часом видаються роз'яснення, доповнення, супровідні листи тощо. Ще слава Богу, якщо ці роз'яснення не суперечать одне одному. Гадаємо, без роз'яснень не обійдеться і цього разу. Ось сумнівні, на думку автора, моменти наказу ДМСУ №637, на які слід було б звернути увагу:

Наказ №637 (набрав чинності 16.12.2000 р. - через 10 днів після реєстрації в Мін'юсті)

1.1. Цей Порядок регламентує умови переміщення суб'єктами підприємницької діяльності (далі - суб'єкти) через митний кордон України автотранспортних засобів (далі - АТЗ) порожніх, з пасажирами або з товарами.

1.2. Дія цього Порядку поширюється на автотранспортні засоби - автомобілі, автобуси, тягачі з причепами й напівпричепами та ін., що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів і зовнішньоторговельних вантажів.

Вже перші два пункти Порядку викликають багато запитань. У наказі ДМСУ №280 було чітко визначено, кого конкретно і яких транспортних засобів він стосується (він втратив чинність, але для порівняння наведемо аналогічні пункти):

Наказ №280 (втратив чинність згідно з наказом №637)

1.1. Порядок митного оформлення автотранспортних засобів, що здійснюють міжнародні перевезення зовнішньоторговельних вантажів та пасажирів (далі - Порядок), регламентує умови переміщення автотранспортних засобів (далі - АТЗ) порожніх, з пасажирами або з товарами через митний кордон України.

1.2. Дія цього Порядку поширюється на автотранспортні засоби (автомобілі, автобуси, тягачі з причепами і напівпричепами та ін.), що здійснюють міжнародні перевезення зовнішньоторговельних вантажів та пасажирів, а також на транспортні засоби підприємств, установ, організацій, інших юридичних осіб та суб'єктів підприємницької діяльності, які використовуються для виїзду за кордон (відрядження тощо) працівників цих організаційѕ

Різниця в текстах очевидна: якщо раніше під дію порядку підпадали всі транспортні засоби "підприємств, установ, організацій, інших юридичних осіб та суб'єктів підприємницької діяльності", то тепер чомусь написано, що порядок "регламентує умови переміщення суб'єктами підприємницької діяльності" транспортних засобів.

Тобто, якщо читати букву наказу, то до уваги береться не те, хто власник автомобіля, а те, хто і з якою метою переміщує його через кордон, чи не так? Тобто якщо підприємство взяло в оренду приватний автомобіль свого працівника і переміщує його у службових справах через кордон, то автомобіль треба декларувати? Або, з іншого боку, якщо директор (власник) підприємства виїжджає у приватних справах за кордон на службовому авто, декларувати його не обов'язково? Та й взагалі, п. 1.2 каже, що дія порядку поширюється на ТЗ, "що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів і зовнішньоторговельних вантажів".

Якщо директора за кордон везе водій, то зрозуміло: директор - це пасажир, а от якщо директор сам за кермом і пасажирів нема? Єдина надія - на те, що автори наказу мали на увазі, що дія порядку поширюватиметься лише власне на перевезення, а не на автомобілі, що використовуються для виїзду за кордон (ці два поняття фігурували у попередньому порядку, див. вище).

Проте визначення, що таке перевезення, а що таке виїзд, ніде нема. і найголовніше, що йдеться не тільки про пасажирів, але й про малогабаритні вантажі, наприклад посилки, які призначені для фірми і вміщаються в багажник легкового автомобіля. Припустімо, наші сподівання правильні, - як же тоді перетинатимуть кордон службові легковики? До вересня 1999 р. кожного разу необхідно було відмічати на внутрішній митниці путівку, а от як буде тепер - сідай і їдь? Щось не віриться. Тому почекаємо, у кого є час. А в кого нема, радимо таки оформити автомобіль, аби не вертатися з кордону додому, адже дискусія з цього приводу з інспектором прикордонної митниці навряд чи принесе бажаний результат.

Але найцікавіше інше: в п. 1.4 того ж порядку сказано, що ВМД заповнюється для БАГАТОРАЗОВОГО переміщення АТЗ через митний кордон. А як для одноразового і хто взагалі ті рази рахуватиме? Залишимо це запитання без коментарів.

і ще одне - аркуші контролю було введено більше року тому, коли ж у "першопроходців" закінчився термін дії декларації, вони дізналися про маленьку "хитрість" держави: автомобілі, на які було оформлено ВМД та аркуші контролю, слід булоѕ знову декларувати, навіть якщо власники не збиралися в подальшому їздити на них за кордон. Для продовження поїздок - декларацію 31 АТЗ + нові аркуші контролю, для припинення поїздок - декларацію 00 АТЗ. і знову - сплата митних зборів, брокерських послуг тощо (див. таблицю).

Як буде тепер - невідомо, хоча наказом №637 скасовано лише наказ №280, а про 00 АТЗ йшлося в "роз'яснюючих" листах ДМСУ (їх, до речі, кілька - в одному листі роз'яснити все було, мабуть, складно), які не скасовані. Отже, сміливцям, які зараз наважаться оформити за новими "розцінками" транспортні засоби, слід готуватися, що через рік доведеться сплатити ту саму суму. Зрештою, час усе розставить на свої місця, можливо, навіть чиновники нарешті навчаться писати, а ще краще - читати те, що написали.

Веселих свят!
Ваш "ДК"


СУТТЄВО

Підприємства, які мають 1 автомобіль, практично нічого не втратили. У кого автомобілів кілька - втратять кілька сотень гривень на рік. Власники ж автопарків відтепер гостро відчують на своїх бюджетах, як митна служба про них "турбується". Зрештою, зрозуміло, що ці кошти увійдуть окремою статтею у калькуляції цін на перевезення, і сплачуватимуть ці гроші експортери та імпортери (звичайно, якщо ціни іноземних перевізників не виявляться нижчими - тоді бюджет знову залишиться "з носом").

Отже, сміливцям, які зараз наважаться оформити за новими "розцінками" транспортні засоби, слід готуватися, що через рік доведеться сплатити ту саму суму. Зрештою, час усе розставить на свої місця, можливо, навіть чиновники нарешті навчаться писати, а ще краще - читати те, що написали.


Резюме: захищеність від підробки аркушів контролю практично та сама, що і в ВМД, полегшень для перевізників жодних не сталося, проте яскраво вимальовується фіскальна вигода цього наказу - платежі до бюджету можуть зрости (ще раз повторимо - якщо нові ціни українських перевізників будуть конкурентоспроможними), та й брокери зароблятимуть значно більше. У будь-якому разі нічого доброго для підприємців у цьому наказі нема.

<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua