Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#12 '2001: Практична бухгалтерія - Ексклюзив: лист і коментар "ДК" << >>

Чи є пиво алкогольним напоєм?

Олег ЗГУРСЬКИЙ


Для Мінагрополітики це також незрозуміло

У листі від 08.02.2001 р. №02-10/35 Державний департамент продовольства (Міністерство аграрної політики України) дав роз'яснення з деяких питань, що стосуються застосування Закону України від 09.04.99 р. №587-XIV "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства".

У цих роз'ясненнях Департаменту, на перший погляд, усе відповідає законодавству України, однак при більш ретельному аналізі з'ясовуються деякі неточності в посиланнях на нормативні документи.

Так, у листі Департамент зазначає, що відповідно до статті 1 Закону України "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" "платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності і підпорядкування, які реалізують в оптово-роздрібній торговій мережі алкогольні напої і пиво".

У цьому листі Департамент наводить визначення алкогольних напоїв з посиланням на Закон України від 15.09.95 р. №329/95-ВР "Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби", відповідно до якого до цих напоїв належать продукти, отримані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового більше ніж 1,2% об'ємних одиниць, що належать до товарних груп Гармонізованої системи опису і кодування товарів під кодами 2204, 2205, 2206, 2208.

Таке посилання Департаменту на Закон України "Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби" не дуже коректне. Це пов'язано з тим, що вищенаведене визначення алкогольних напоїв, відповідно до статті 1 цього Закону, вживається тільки в контексті Закону України "Про акцизний збір на продаж алкогольних напоїв і тютюнових виробів", тобто у застосуванні до обкладання алкогольних напоїв і тютюнових виробів акцизним збором, і ніяк не стосується збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

Тим більше що в нормативно-законодавчих документах зустрічається близько 6-ти визначень терміна "алкогольні напої", в яких є відмінності. Виходячи з цього, а також з того, що в Законі України "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" не дано визначення терміна "алкогольні напої", до алкогольних напоїв слід зараховувати товари відповідно до Гармонізованої системи опису і кодування товарів (затвердженої Угодою про єдину товарну номенклатуру зовнішньоекономічної діяльності Співдружності незалежних держав від 03.11.95 р.).

Так, у Гармонізованій системі опису і кодування товарів у примітках до групи 22 "Алкогольні і безалкогольні напої і оцет" зазначено, що алкогольні напої включаються в товарні позиції 2203-2206 або товарну позицію 2208, тобто:

2203 - пиво;

2204 - вина виноградні натуральні, включаючи кріплені; сусло виноградне, крім зазначеного в товарній позиції 2009;

2205 - вермути і виноградні натуральні вина, інші з доданням рослинних або ароматичних екстрактів;

2206 - напої інші зброджені (сидр яблучний, перру (сидр грушевий), напій медовий); суміші зі зброджених напоїв і суміші зброджених напоїв і безалкогольних напоїв, в іншому місці не пойменовані;

2208 - спирт етиловий неденатурований, з концентрацією спирту менше ніж 80 об. %; спиртові настоянки, лікери й інші спиртні напої.

Як видно, цей перелік алкогольних напоїв відрізняється від того, який подав Департамент у своєму листі.

Виходячи з вищенаведеного визначення платників збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства постає запитання: які торгові точки належать до "оптово-роздрібної торгової мережі" в статті 1 Закону України "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства"?

Визначення терміна "оптово-роздрібна торгова мережа" в нормативних документах немає, але виходячи з визначення термінів "оптова торгівля", "роздрібна торгівля" і "роздрібна торгова мережа" можна дійти висновку, що оптово-роздрібна торгова мережа - це сукупність стаціонарних, тимчасових і пересувних пунктів, діяльність яких спрямована на придбання і певне перетворення товарів до подальшої їх реалізації підприємствам роздрібної торгівлі, іншим суб'єктам підприємницької діяльності, а також продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим покупцям для їх особистого некомерційного використання незалежно від форм розрахунків.

Також хочемо звернути увагу на останній абзац листа, де Департаментом було зазначено, що конкретні умови до правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями затверджено постановою КМУ від 30.07.96 р. №854. Проаналізувавши цю постанову, а також Закон України "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами", можна дійти висновку, що обидва ці нормативні документи не стосуються такого товару, як пиво.

Таке твердження виходить з того, що в цих нормативних документах зазначено, що алкогольні напої - це продукти, отримані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового більше ніж 1,2% об'ємних одиниць, що належать до товарних груп Гармонізованої системи опису і кодування товарів під кодами 2204, 2205, 2206, 2208. Як видно, до цього переліку товарів не включено коду 2203 - "Пиво".

Виходячи з цього можна дійти висновку, що на продаж пива не поширюються правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджені постановою КМУ, тобто продаж пива може відбуватися:

- у дрібнороздрібній мережі, з рук, лотків, на ринках, в необладнаних і непристосованих для зберігання і продажу приміщеннях, а також таких, що не мають відповідних складських приміщень;

- на території дошкільних, навчальних і лікувальних закладів і прилеглих територіях, у місцях проведення спортивних змагань, гуртожитках і прилеглих територіях, в інших місцях.

Виходячи з тих же міркувань доходимо висновку, що можна продавати пиво громадянам, які не досягли 18-річного віку, а також що продаж пива може здійснюватися працівниками, яким не виповнилося 18 років.


Про окремі питання щодо збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства

Лист Державного департаменту продовольства Мінагрополітики України від 08.02.2001 р. №02-10/35

За дорученням Міністерства аграрної політики України Державний департамент продовольства розглянув лист і повідомляє.

Статтею 1 Закону України від 9 квітня 1999 року №587-ХIV "Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" встановлено, що "платниками збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності та підпорядкування, які реалізують у оптово-роздрібній мережі алкогольні напої та пиво".

Законом України "Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби" (в редакції від 05.03.98 р. №182/98-ВР) визначено, що алкогольні напої - продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об'ємних одиниць, які відносяться до товарних груп Гармонізованої системи опису та кодування товарів під кодами 2204, 2205, 2206, 2208:

2204 - вина виноградні натуральні (столові, кріплені), шампанські, ігристі (газовані);

2205 - вермути;

2206 - плодово-ягідні вина (газовані), інші напої зброджені (сидр яблучний та грушевий - перру, медовий напій);

2208 - спиртові настоянки, лікери, коньяки, бренді, солодкі наливки, горілка, спиртова настоянка з слив, груш або вишень, включаючи лікери та інші міцні напої).

Також пиво за кодом 2203.

Статтею 1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" дано визначення термінів:

  • оптова торгівля - діяльність з придбання і відповідного перетворення товарів для наступної їх реалізації підприємствам роздрібної торгівлі, іншим суб'єктам підприємницької діяльності;
  • роздрібна торгівля - діяльність з продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форм розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших підприємствах громадського харчування;
  • місце торгівлі - місце реалізації товарів, обладнане електронним контрольно-касовим апаратом або де є товарно-касова книга, в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

Згідно зі статтею 15 вищезазначеного Закону, на кожне місце торгівлі алкогольними напоями необхідно отримати спеціальні дозволи (ліцензії). Конкретні вимоги щодо правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями та облаштування її місця затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.07.96 р. №854.

Перший заступник голови Р. СИЧЕВСЬКИЙ
<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua