Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#12 '2001: Практична бухгалтерія - Автоматизація бухобліку: Excel << >>

Автоматизація бухобліку: Урок 8.
Бухгалтерський облік за допомогою EXCEL

Автоматизація складання фінансової звітності малого підприємства

Володимир ЛАВРЄНОВ


Попередні уроки "Автоматизації бухобліку: Excel"

Ви вже, напевно, скористалися створеними в Excel звітними формами і зрозуміли, що немає потреби їх купувати. Створений на комп'ютері документ, без сумніву, має величезну перевагу перед друкованим аналогом, заповненим вручну.

Сьогодні ми починаємо наступний етап автоматизації бухгалтерського обліку в Excel. На черзі - складання Журналу господарських операцій і Головної книги.

Форма "Журнал господарських операцій"

У книзі "Баланс" створіть аркуш "ЖурналОп" (не намагайтеся ввести ім'я "Журнал", нічого не вийде - воно зарезервоване програмою). На цьому аркуші створіть Журнал господарських операцій, форма якого може бути подібною до наведеної на мал. 1. Значення всіх граф, за винятком графи "Перевірка", зрозуміле з їх назв. А ось у графі "Перевірка" буде закладено сервісну функцію з перевірки правильності введення бухгалтерського проведення. Спосіб реалізації цієї функції буде наведено нижче.

Малюнок 1

Для забезпечення коректності роботи системи бухгалтерського обліку, що створюється, послідовність граф журналу має бути такою ж, як на мал. 1. Ця умова обов'язкова, оскільки журнал господарських операцій відіграватиме ключову роль в автоматизації бухобліку з допомогою Excel.

Для використання даних, введених у журнал, як і в раніше створених аркушах книги "Баланс", присвоїмо групам комірок імена. Нагадаю, що ця операція нам необхідна, передусім, для того, щоб автоматизувати заповнення інших документів, що створюються на основі первинних даних.

Присвоєння імен

На аркуші "ЖурналОп" присвоїмо імена чотирьом інтервалам комірок і двом позиціонуючим коміркам.

Відразу звертаю вашу увагу на те, що числові дані, внесені в журнал, будуть оброблятися формулами масиву, введеними в інші документи. Враховуючи це, нагадую основну вимогу до посилань в іменах комірок, розташованих на одному аркуші:

інтервали комірок повинні мати однакову довжину, а перші комірки цих інтервалів повинні розташовуватися на одному і тому ж рядку аркуша.

Спосіб присвоєння імені групі комірок ми вже розглядали, тому не будемо докладно на цьому зупинятися. Перед початком операції присвоєння імені визначте для себе орієнтовну кількість проведень, які здійснюються, наприклад, за місяць. Це потрібно для того, щоб визначити величину інтервалу комірок, якому буде присвоєно ім'я (саме в межах такого інтервалу Excel здійснюватиме автоматичне прочитування даних за допомогою формули масиву). Візьмемо умовно 100 проведень.

Виходячи з цієї кількості проведень визначимо довжину інтервалу комірок - 100 рядків (у міру потреби довжину цього інтервалу можна буде збільшувати). Не рекомендую відразу присвоювати імена великим інтервалам (більше ніж 200 рядків), оскільки це може призвести до сповільнення роботи вашого ПК (звичайно, якщо він недостатньо потужний).

Увага! Якщо кількість внесених у журнал проведень перевищить довжину інтервалу, якому присвоєно ім'я, доведеться відповідно скоригувати посилання у формулах усіх інтервалів комірок, яким присвоєно імена на аркуші "ЖурналОп".

Отже, вирішили: коміркам, в які вноситимуться дати операцій (проведень), присвоїмо ім'я "ДатаОпер". Для цього виділіть інтервал комірок B6:B106 і в полі імен введіть ім'я "ДатаОпер" (мал. 1).

Другому інтервалу комірок графи "Дебет" присвоїмо ім'я "ДебетЖ". Безумовно, і в цьому випадку можна застосувати колишній спосіб присвоєння імені. Однак, враховуючи, що такі дії необхідно буде повторити ще тричі, пропоную використати простіший і надійніший спосіб, що складається з кількох кроків.

Перший крок. Після присвоєння імені "ДатаОпер" інтервал комірок у вас на аркуші залишився виділеним (якщо ви вже зняли виділення, у списку імен знайдіть ім'я "ДатаОпер" і клацніть на ньому ЛКМ).

Другий крок. У меню "Вставка", використовуючи команди "Имя" - "Присвоить", відкрийте вікно "Присвоение имени". Введіть у верхнє поле ім'я "ДебетЖ" (мал. 2).

Малюнок 2

Третій крок. У полі "Формула" ви побачите записану формулу "=ЖурналОп!$B$6:$B$106", що є посиланням на ім'я "ДатаОпер". Оскільки для імен одного аркуша (які використовуються у формулі масиву) повинна виконуватися умова рівності інтервалів, відредагуємо формулу, що вже є. Для імені "ДебетЖ" вона буде такою: "=ЖурналОп!$D$6:$D$106".

Як ви помітили, змінилося тільки посилання на стовпчик, тобто у формулі букви "B" замінені на "D" (графа "Дебет" розташована у стовпчику "D").

Увага! Для внесення виправлень у формулу курсор переміщуйте тільки за допомогою "мишки".

Так треба чинити тому, що використання клавіш стрілок клавіатури переміщує курсор в іншу комірку, посилання на яку буде негайно занесене у формулу, що редагується. Тобто таке редагування призведе до некоректного запису формули. Тому встановіть за допомогою "мишки" курсор у формулі перед буквою "B", натисніть клавішу Del

і введіть букву "D". Таким же способом введіть і другу букву "D".

Четвертий крок. У вікні "Присвоение имени" натисніть кнопку "Добавить". Якщо після цього ви не натиснете кнопку "ОК", вікно "Присвоение имени" не закриється, і можна буде таким же способом вводити інші імена.

Щоб присвоїти імена іншим інтервалам, встановіть курсор у полі "Имя" і присвойте імена:

"КредитЖ" - інтервалу комірок з графи "Кредит", що має формулу посилання "=ЖурналОп!$Е$6:$Е$106";

"СуммаОпер" - інтервалу комірок з графи "Сума операції", що має формулу посилання "=ЖурналОп!$G$6:$G$106".

Залишилося створити дві "позиціонуючі" комірки: "ДебетЖТек" і "КредитЖТек".

Методику створення таких комірок ми вже розглядали.

Однак, щоб не було помилок, коротко повторимо послідовність кроків.

1. Активізуйте першу комірку інтервалу "ДебетЖ" (комірка D6).

2. У вікні "Присвоение имени" введіть ім'я "ДебетЖТек".

3. У полі "Формула" відредагуйте формулу посилання, видаливши в ній другий знак долара (=ЖурналОп!$D$6). Формула має бути такою: "=ЖурналОп!$D6".

4. Клацніть ЛКМ на кнопці "Добавить". У полі списку імен з'явиться ім'я "ДебетЖТек".

5. Встановіть курсор у полі "Имя" і відредагуйте записане в ньому ім'я "ДебетЖТек", змінивши його на "КредитЖТек".

6. Встановіть курсор у полі "Формула" перед буквою "D" і відредагуйте записане в ньому посилання "=ЖурналОп!$D6" на "=ЖурналОп!$E6".

7. Клацніть ЛКМ на кнопці "Добавить". У полі списку імен з'явиться ім'я "КредитЖТек".

8. Підтвердьте правильність введення імен натисненням "ОК".

Помилка при введенні імен (типу "КредитЖТек")

Однією з умов правильності обчислень в автоматизованій системі бухобліку, яку ви створюєте, є коректне завдання посилання для "позиціонуючих" комірок.

Особливо уважним треба бути під час відкриття вікна "Присвоение имени".

Ось ситуація, що може скластися у вас. Наприклад, на робочому аркуші активною коміркою є В9 (мал. 3). Ви відкриваєте вікно "Присвоение имени" і, вибравши в полі імен, наприклад, "КредитЖТек", у полі формул побачите посилання "=ЖурналОп!$E9" замість введеного раніше посилання "=ЖурналОп!$E6".

Не редагуйте посилання "=ЖурналОп!$E9"!

Якщо ви зміните його на посилання "=ЖурналОп!$E6" і натиснете кнопку "ОК", використання у формулі масиву "позиціонуючої" комірки стане некоректним. Виявиться це таким чином. Тепер, якщо активною коміркою буде, наприклад, комірка G6, посилатися вона буде не на комірку Е6, як ви очікували, а на комірку Е3 (мал. 3). Тобто адресація щодо комірки-джерела переміститься на 3 рядки вгору. Це сталося тому, що ви відредагували посилання "=ЖурналОп!$E9" при активній комірці, що розміщена на 9-му рядку. У результаті повністю порушиться позиціонування комірки, що спотворить результати, які отримуються за допомогою формул масиву.

Малюнок 3

Порядок заповнення журналу

Перед початком заповнення журналу встановіть відповідні формати для його граф.

Графа "№ п/п". Нагадаю, що для простоти нумерації записаних у журнал господарських операцій можна ввести в комірку А7 формулу "=А6+1" і потім копіювати її на потрібну кількість рядків. Не забудьте в комірку А6 записати число 1.

Графа "Дата операції". Комірки цієї графи повинна мати формат "Дата", який встановлюється у вікні "Формат ячеек" (мал. 4). Для введення формату виділіть увесь стовпчик B. Подання формату можете вибрати на свій смак, це не має принципового значення.

Графа "Зміст операції". У комірки цієї графи вводитиметься текст, причому обсяг змісту операцій (проведень) буде різним. За умовчанням в Excel текст, введений у комірку, якщо він перевищує її довжину, накладається на сусідню комірку. Тому для автоматичної зміни розміру комірки залежно від обсягу змісту операції у вікні "Формат ячеек" на вкладці "Выравнивание" встановіть опції, показані на мал. 4.

Малюнок 4

Графи "Дебет" і "Кредит". У комірки цих граф вводитимуться коди рахунків і субрахунків. Виділіть два стовпчики D і Е і встановіть для них формат "Числовой" з числом десяткових знаків 0 (мал. 4).

Графа "Перевірка". Для її комірок встановите формат "Общий". Призначення цієї графи і її функціонування докладно розглянемо в окремому розділі.

Графа "Сума операції". Призначення цієї графи зрозуміле з назви. Формат комірок - числовий, з кількістю десяткових знаків - 2.

Під час заповнення журналу необхідно дотримуватися кількох простих правил:

- при введенні дати операції (проведення) досить у відповідну комірку ввести тільки число і номер місяця, використовуючи між ними роздільники: крапку "." або похилу риску "/". Наприклад, при введенні 2.4, або 02.4, або 2.04, або 02.04 (або, відповідно, 2/4) у комірки буде записано коротке значення дати залежно від вибраного вами формату (02.04.01). За умовчанням значення дати вирівнюються в комірці по правому краю.

Якщо автоматичного розпізнавання формату дати не відбувається, то введені значення інтерпретуються як текст, який вирівнюється по лівому краю. Значення будуть також сприйняті як текст, якщо ви введете неіснуючу дату (наприклад, 31.9 або в невисокосному році 29.2). До речі, ви можете змінити короткий формат дати 02.04.01 на інший, наприклад 02.04.2001. Для цього встановіть відповідний рядок у вікні "Свойства: Язык и стандарты" (кнопка "Пуск" - "Настройка" - "Панель управления" - "Язык и стандарты") (мал. 5);

Малюнок 5

- запис проведення здійснюється без використання традиційних букв (Д або К) перед кодом рахунка (наприклад, для операції, наведеної на мал. 6, у комірку графи "дебет" необхідно внести 104, а не Д104, а в графу "кредит" - 152, а не К152). Введення в ці комірки букви призведе до некоректних обчислень формулами, що використовують ці дані. Бажано також у проведеннях використати прийняті на підприємстві коди субрахунків, а не коди синтетичних рахунків (краще 104 і 152, ніж 10 і 15) (мал. 6);

Малюнок 6

- в комірки графи "Перевірка" не можна вносити жодних даних. У ці комірки будуть введені формули, і необхідна інформація з'явиться там автоматично.

Коректні проведення

Впровадження нового Плану рахунків, безперечно, зумовлює певні труднощі у складанні бухгалтерських проведень. Досить часто навіть досвідченому бухгалтерові доводиться звіряти правильність використання кореспондуючих рахунків, заглядаючи в Інструкцію з використання Плану рахунків. Ті з читачів, які разом з нами ведуть бухоблік з допомогою Excel, можуть скористатися його можливостями і автоматизувати такий важливий момент ведення журналу господарських операцій, як перевірка введених проведень на коректність.

Для вирішення цього завдання створіть у вашій книзі "Баланс" ще один аркуш під назвою "ПланСчет". Власники спеціального додатка №2 "Нова бухгалтерія" до тижневика "Дебет-Кредит" мають у своєму арсеналі вкладку "Таблична форма кореспонденції рахунків". Подібну таблицю ми створимо на аркуші "ПланСчет" під назвою "Кореспондуючі рахунки" (мал. 7).

Малюнок 7

Структура таблиці, наведена на малюнку, включає:

- вертикальну "шапку", що об'єднує дебет усіх рахунків (зліва);

- горизонтальну "шапку", що об'єднує і кредити всіх рахунків (зверху);

- робоче поле, в якому на перетині стовпчиків і рядків зазначено прийняті у Плані рахунків кореспонденції.

На відміну від наведеної в спецдодатку таблиці, таблиця "Кореспондуючі рахунки" відрізняється тим, що в ній використано суцільну нумерацію дебету і кредитів рахунків (тобто без пропуску номерів рахунків, які в цей момент не використовуються, - 29, 32, 56 тощо). Цю умову необхідно обов'язково виконати для забезпечення автоматичної обробки таблиці.

Увага! Для однозначної інтерпретації введених формул, що обробляють таблицю, комірка, розташована на перетині стовпчика К10 і рядка Д10, повинна мати адресу С5.

Щоб прискорити процес створення таблиці, виконайте такі дії:

- введіть у комірку С4 значення К10;

- клацніть ЛКМ на маркері заповнення (правий нижній кут комірки) і, утримуючи ЛКМ натиснутою, протягніть курсор праворуч доти, доки в комірці не з'явиться значення К99. Створено так звані "кредитові" стовпчики;

- введіть у комірку B5 значення Д10;

- клацніть ЛКМ на маркері заповнення і, утримуючи ЛКМ натиснутою, протягніть курсор вниз доти, доки в комірці не з'явиться значення Д99. Створено "дебетові" стовпчики.

Заповнювати "шапки" подібно до того, як показано на малюнку, не обов'язково, але бажано. Для зручнішого користування таблицею краще її структурувати (цю операцію ми розглядали на минулих уроках). Оскільки ця таблиця не містить підсумкових даних, то структурування потрібно провести окремо для кожного блоку. Послідовність дій має бути такою:

- виділіть стовпчики С:К (зона кредитів рахунків) і в меню "Данные" - "Группа и структура" виберіть команду "Группировать". Після цього з'являться знайомі вам символи структури з кнопкою зі знаком мінус "-" над стовпчиком L (якщо буде виділено і стовпчик L, то в структурований перший блок-клас "Необоротні активи" буде включено стовпчик М, що належить до блоку "Запаси"). Послідовно виділяйте блоки з 9 стовпчиків (М:U тощо) і використовуйте команду "Группировать";

- виділіть стовпчики 5:13 (зона дебету рахунків) і в меню "Данные" - "Группа и структура" виберіть команду "Группировать". Після цього з'являться символи структури з кнопкою зі знаком мінус "-" зліва від рядка 14. Послідовно виділяйте блоки з 9 рядків (15:23, 25:33, 35:43 тощо) і використайте команду "Группировать".

Берімося до заповнення таблиці. Для зручності її заповнення згорніть дебетові блоки таблиці, крім першого "Необоротні активи", щоб вона набрала вигляду, показаного на мал. 8. А тепер вам доведеться попрацювати з Інструкцією до Плану рахунків. Для правильного заповнення таблиці краще скористатися Інструкцією по застосуванню Плану рахунків.

Порядок ваших дій має бути таким:

- встановіть курсор у комірку С5 (мал. 8);

Малюнок 8

- використовуючи в Інструкції таблицю кореспондуючих рахунків, для рахунка 10 "Основні кошти" (використовуйте тільки ліву частину таблиць "За дебетом з кредитом рахунків"!) знайдіть перший кореспондуючий рахунок (у цьому випадку - кредит рахунка 15 "Капітальні інвестиції");

- перемістіть курсор у комірку, що розташована на перетині зі стовпчиком Н (в "шапці" кредитів - стовпчик К15), і введіть будь-який символ, який інформуватиме про наявність такої кореспонденції (наприклад, символ "X", хоч це не принципово);

- не натискаючи клавішу Enter, натисніть на клавіатурі праву стрілку. Курсор перейде в сусідню праву комірку, а в комірці С5 з'явиться введений символ. Введіть символ "X" і натисніть праву стрілку;

- переміщуйте таким чином курсор до комірки, яка буде розташована на перетині рядка "дебет10" (Д10) з наступним кореспондуючим рахунком (кредитовий стовпчик К37);

- коли ви досягнете комірки ВО5 (перетин рядка Д10 зі стовпчиком К74 - це остання можлива кореспонденція для рахунка 10), введіть символ "X" і натисніть на клавіатурі клавішу Home. У комірці ВО5 з'явиться введений символ, а курсор переміститься на початок таблиці;

- встановіть курсор у комірку Н6 (перша кореспонденція для дебету рахунка 11 - Д11 К15) і введіть символ "X". Усі подальші дії аналогічні наведеним вище.

Треба сказати, що за обсягом таблиця буде досить велика (900 кореспонденцій), і її заповнення займе у вас години дві інтенсивної праці. Однак у результаті ви отримаєте зручний інструмент, який точно проконтролює правильність введених кореспондуючих рахунків і сповістить про помилку. Питання - як це зробити?

Як автоматизувати перевірку проведень

Як ви вже зрозуміли, джерелом перевірки проведень буде створена таблиця коррахунків.

Автоматизація процесу перевірки складається з двох етапів: створення масиву кореспондуючих рахунків і введення формул масиву у відповідні комірки журналу операцій.

1 етап. Створюємо масив під іменем "КорСчет". Для цього:

- згорніть структуру аркуша "ПланСчет" і відкрийте другий рівень тільки для блоку "Необоротні активи" у дебетовій і кредитовій його частині (перші кнопки зі знаком плюс "+");

- виділіть інтервал комірок $А$5:$CN$94 (мал. 9);

Малюнок 9

- в полі імен введіть ім'я "КорСчет" і натисніть клавішу "ОК".

2 етап. У комірку F6 аркуша "ЖурналОп" введіть таку формулу масиву (не забувши підтвердити її введення натисненням клавіш Ctrl - Shift - Enter):

{"ЕСЛИ(И(ЕПУСТО(ДебетСчетаТек);КредитСчетаТек>0);"?" ;ЕСЛИ(И(ДебетСчетаТек<>0;
ЕПУСТО(КредитСчетаТек));"?";ЕСЛИ(ДебетСчетаТек=0;"";ЕСЛИ(ИНДЕКС(КорСчет;
ЛЕВСИМВ(ДебетСчета Тек;2)-9;ЛЕВСИМВ(КредитСчета Тек;2)-9)=0;"?";""))))}.

Враховуючи достатню складність формули, розглянемо детально чотири її частини, що починаються з умовних операторів "ЕСЛИ". Розгляньмо варіант, коли ця формула введена в комірку F6 аркуша "ЖурналОп".

Тоді перша частина "ЕСЛИ(И(ЕПУСТО(ДебетСчетаТек);КредитСчетаТек>0);"?"" означає:

- якщо в комірку D6 не введено жодного числового значення, а в комірку Е6 введено код кредиту рахунка, в комірці F6, в яку введено цю формулу з'явиться знак питання "?". Цей символ вибраний довільно і лише сигналізує про те, що проведення введено некоректно (відсутній дебет рахунка);

- якщо ж у комірку D6 введено число (дебет рахунка), а в комірці Е6 відсутній код кредиту рахунка, в комірці F6 теж з'явиться знак питання "?", тобто виконується наступна умова:

"ЕСЛИ(И(ДебетСчетаТек<>0;ЕПУСТО(КредитСчетаТек));"?"";

- якщо в комірки D6 та Е6 не введено жодного числового значення, комірка F6 не відреагує на це, бо виконається умова: "ЕСЛИ(ДебетСчетаТек=0;"" ";

- якщо ж в комірки D6 та Е6 введено кореспондуючі рахунки, які не передбачені Планом рахунків, виконується наступна умова:

"ЕСЛИ(ИНДЕКС(КорСчет;ЛЕВСИМВ(ДебетСчетаТек;2)-9";

"ЛЕВСИМВ(КредитСчетаТек;2)-9)=0;"?";"")".

Суть останньої умови така:

- якщо в комірці, що має адресу, яка визначається за допомогою функції "ИНДЕКС", відсутній будь-який запис (0), то в комірку буде записано знак питання "?";

- якщо в комірку, що має адресу, яка визначається за допомогою функції "ИНДЕКС", введено символ (наприклад, "X"), комірка залишиться порожньою.

Розглянемо детальніше останню функцію.

Щоб наведена функція "ЕСЛИ" простіше сприймалася, подамо її в такому вигляді:

ЕСЛИ(логічний_вираз;?; 0).

У нашому випадку логічним_виразом є функція:

"ИНДЕКС(КорСчет;ЛЕВСИМВ(ДебетСчетаТек;2)-9";

"ЛЕВСИМВ(КредитСчетаТек;2)-9)=0".

Як було сказано вище, базовим елементом перевірки проведення на коректність є таблиця коррахунків. Excel буде проводити цю перевірку, визначаючи, введено чи ні в комірку масиву "КорСчет", розташовану на перетині відповідного рядка і стовпчика, який-небудь символ. Така операція виконуватиметься за допомогою функції "ИНДЕКС".

Ця функція має таку структуру:

ИНДЕКС(масив;номер_рядка;номер_стовпчика), де

масив - "КорСчет";

номер_рядка в масиві "КорСчет"

- "ЛЕВСИМВ(ДебетСчетаТек;2)-9";

номер_стовпчика в масиві "КорСчет"

- "ЛЕВСИМВ(КредитСчетаТек;2)-9".

Таким чином, аргументи функції "номер_рядка" і "номер_стовпчика" визначають місцезнаходження комірки в масиві "КорСчет", її адресу.

Для визначення номера рядка і стовпчика в масиві використовується функція "ЛЕВСИМВ", яка належить до категорії текстових функцій і має таку структуру:

ЛЕВСИМВ(текст;кількість_символів), де

текст - це текстовий зміст комірки, в якій містяться символи, що вилучаються;

кількість_символів - кількість символів, яку має вилучити функція "ЛЕВСИМВ" текстового змісту комірки. Її роботу ви зрозумієте на простому прикладі.

Наприклад, якщо в комірку F22 (мал. 6) ввести функцію "=ЛЕВСИМВ(D22;2)", в комірку F22 повернеться значення 10 (два ліві символи в коді рахунка 104), а якщо ввести "ЛЕВСИМВ(Е22;2)", то в комірку F22 буде повернено значення 15 (два ліві символи в коді рахунка 152).

І, нарешті, чому в аргументах "номер_рядка" і "номер_стовпчика" віднімається число 9? У створеній нами таблиці "Кореспондуючі рахунки" дебет рахунка 10 (Д10) розташований у першому рядку масиву "КорСчет". Тому для того, щоб номер рядка масиву "КорСчет", в якому розташований рахунок, збігався з тим, що використовується в проведенні, потрібно від аргументу "ЛЕВСИМВ(ДебетСчетаТек;2)" відняти 9. Аналогічно, щоб отримати номер стовпчика, потрібно від аргументу "ЛЕВСИМВ(ДебетСчетаТек;2)" відняти 9. Перевірте, кредит рахунка 15 (К15) розташований у 6-му стовпчику масиву "КорСчет" (15-9) (мал. 10).

Малюнок 10

Тепер підсумуємо наведені пояснення на конкретному прикладі.

Отже, ви ввели в комірку F6 на аркуші "ЖурналОп" (мал. 1) формулу:

{=ЕСЛИ(ДебетСчетаТек=0;”?”;ЕСЛИ(КредитСчетаТек=0;”?”;ЕСЛИ(ИНДЕКС(КорСчет;

ЛЕВСИМВ(ДебетСчетаТек;2)-9;ЛЕВСИМВ(КредитСчетаТек;2)-9)=0;”?”;””)))}.

Відразу скопіюйте її у всі комірки графи "Перевірка".

Припустімо, ви записуєте проведення №20 (мал. 11). Після введення дебету субрахунка 152 комірка F25 не реагує, однак якщо помилково замість кредиту субрахунка 131 в комірку Е25 ввести субрахунок 121, у "перевірочній" комірці F6 з'явиться сигнал про помилку - знак питання "?". (До речі, для підвищення його інформативності можна забарвити його в інший колір.

Малюнок 11

Для цього виділіть комірки графи "Перевірка", починаючи з комірки F6, а потім викличте вікно "Формат ячеек" (мал. 12). У ньому на вкладці "Шрифт" виберіть потрібний колір і формат сигнального символу.)

Малюнок 12

Тепер, знаючи про допущену помилку, ви можете, використовуючи таблицю кореспондуючих рахунків, відредагувати проведення.

Створена вами система перевірки діятиме незалежно від того, якого порядку субрахунки використовуються у проведеннях.

На наступному уроці розглянемо принципи побудови електронної головної книги, її заповнення на підставі введених в Журнал господарських операцій проведень.


Наступний урок

<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua