Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#18 '2001: Практична бухгалтерія - Технічний огляд транспорту << >>

Техогляд у 2001 році

Роз'яснює Управління Державної автоінспекції Міністерства внутрішніх справ

Основним нормативним документом, що регулює порядок проведення державного технічного огляду автомобілів, автобусів, мототранспорту та причепів, є Постанова КМУ від 26.02.93 р. №141 "Про затвердження Правил проведення державного технічного огляду автомобілів, автобусів, мототранспорту та причепів" (далі - Правила №141). Згідно з ними, техогляд у 2001 році проводять міністерства, відомства, підприємства (об'єднання), установи, організації незалежно від форм власності та громадяни України - власники автомобілів, автобусів, мотоциклів, моторолерів, причепів і напівпричепів.

Здійснює технічний огляд транспортних засобів комісія, яка складається з працівників Державтоінспекції, органів Міністерства оборони і представників громадськості. Повний склад комісії затверджується районними державними адміністраціями.

Технічний огляд транспорту здійснюється, щоб перевірити його справність, уточнити чисельність та належність, поліпшити технічний стан та запобігти злочинним посяганням на транспортні засоби. Не менш важливим є те, що під час техогляду здійснюється контроль за своєчасністю медичного огляду водіїв і сплати податку з власників транспортних засобів.

Хто є платником податку з власників транспортних засобів

Податок з власників транспортних засобів стягується на підставі Закону України від 11.12.91 р. №1963-XII "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" (далі - Закон №1963). Відповідно до статті 1, платниками податку з власників транспортних засобів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи, а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, які мають зареєстровані в Україні такі власні транспортні засоби:

- трактори (колісні) - код за Гармонізованою системою опису та кодування товарів - 87 01, крім тих, що на гусеничному ходу, - код 87 01 30;

- автомобілі, призначені для перевезення не менше 10 осіб, включаючи водія, - код 87 02;

- автомобілі легкові - код 87 03;

- автомобілі вантажні - код 87 04;

- автомобілі спеціального призначення, крім тих, що використовуються для перевезення пасажирів і вантажів, - код 87 05 (крім автомобілів спеціального призначення швидкої допомоги та пожежних);

- мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з установленим двигуном - код 87 11, крім тих, що мають об'єм циліндра двигуна до 50 куб. см, - код 87 11 10;

- яхти та судна парусні з допоміжним двигуном або без нього (крім спортивних) - код 89 03 91;

- човни моторні і катери, крім човнів з підвісним двигуном (крім спортивних), - код 89 03 92;

- інші човни (крім спортивних) - код 89 03 99.

Розміри ставок податку

Статтею 3 Закону №1963 визначено такі розміри ставок податку з власників транспортних засобів:

Код Опис об'єктів оподаткування Ставка податку на рік (зі 100 куб. см об'єму циліндрів двигуна, з 1 кВт по-тужності двигуна або 100 см довжини)
87 01 трактори колісні (крім гусеничних - код 87 01 30) 2,5 грн з 100 куб. см
87 02 автомобілі для перевезення не менш як 10 осіб, включаючи водія 3,6 грн з 100 куб. см
87 03        автомобілі легкові (крім автомобілів з електродвигуном - код 87 03 90100) з об'ємом циліндрів двигуна:  
до 1000 куб. см 3 грн з 100 куб. см
від 1001 куб. см до 1500 куб. см 4 грн з 100 куб. см
від 1501 куб. см до 1800 куб. см 5 грн з 100 куб. см
від 1801 куб. см до 2500 куб. см 10 грн з 100 куб. см
від 2501 куб. см до 3500 куб. см 20 грн з 100 куб. см
від 3501 куб. см і більше 30 грн з 100 куб. см
87 03 90100 автомобілі з електродвигуном 0,5 грн з 1 кВт
87 04     автомобілі вантажні з об'ємом циліндрів двигуна:  
до 8200 куб. см 10 грн з 100 куб. см
від 8201 куб. см до 15000 куб. см 15 грн з 100 куб. см
від 15001 куб. см і більше 20 грн з 100 куб. см
87 05 автомобілі спеціального призначення (крім пожежних і швидкої допомоги) 3,6 грн з 100 куб. см
87 11 мотоцикли (мопеди), велосипеди з двигуном (крім тих, що мають об'єм циліндра двигуна до 50 куб. см, - код 87 11 10) 2 грн з 100 куб. см
яхти і судна парусні з допоміжним двигуном або без нього (крім спортивних):
89 03 91100 морські 10 грн зі 100 см довжини
89 03 91910,
89 03 91930
інші з масою до 100 кг;
інші з довжиною корпусу до 7,5 м
5 грн зі 100 см довжини
89 03 91990 інші з довжиною корпусу більше 7,5 м 10 грн зі 100 см довжини
човни моторні і катери, крім човнів з підвісним двигуном (крім спортивних):
89 03 92100 морські 10 грн зі 100 см довжини
89 03 92910 інші з довжиною корпусу до 7,5 м 5 грн зі 100 см довжини
89 03 92990 інші з довжиною корпусу більше 7,5 м 10 грн зі 100 см довжини
інші човни (крім спортивних):
89 03 99100,
89 03 99910
з масою до 100 кг;
інші з довжиною корпусу до 7,5 м
5 грн зі 100 см довжини
89 03 99990 інші з довжиною корпусу більше 7,5 м 10 грн зі 100 см довжини

Податок з власників транспортних засобів фізичні особи сплачують перед реєстрацією, перереєстрацією транспортних засобів, а також перед технічним оглядом транспортних засобів щороку або один раз за два роки, але не пізніше першого півріччя року, в якому провадиться технічний огляд. Квитанції або платіжні доручення про сплату податку як за попередній, так і за поточний роки вони повинні пред'являти органам, що здійснюють технічний огляд транспортних засобів. Якщо технічний огляд проходять пільговики - фізичні особи, вони зобов'язані пред'явити відповідний документ, що дає право на користування цими пільгами.

Юридичні особи сплачують податок з власників транспортних засобів щокварталу рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом. Платіжні доручення про сплату податку з написом (позначкою) установи банку про зарахування платежу вони зобов'язані пред'явити органам, що здійснюють технічний огляд транспортних засобів.

Якщо у фізичних чи юридичних осіб немає документів, що підтверджують сплату податку з власників транспортних засобів, їм буде відмовлено у проведенні технічного огляду.

Які транспортні засоби проходять техогляд

Відповідно до Правил №141, технічний огляд проходять:

1. Легкові та вантажні автомобілі, мотоцикли, моторолери, причепи, напівпричепи організацій, а також громадян (у разі використання їх у комерційних цілях), - один раз на рік.

2. Автобуси, вантажні автомобілі, пристосовані для перевезення людей, і спеціалізовані автомобілі для перевезення небезпечних вантажів - два рази на рік. Перший технічний огляд транспортних засобів провадиться щороку з 2 січня по 31 липня, а другий технічний огляд - з 1 вересня по 30 листопада.

3. Легкові та вантажні автомобілі, мотоцикли, моторолери, причепи, напівпричепи індивідуальних власників (у разі використання їх для індивідуальних потреб), - один раз на два роки, зокрема:

у рік, який закінчується на непарну цифру, - автотранспортні засоби, остання цифра року випуску яких непарна;

у рік, який закінчується на парну цифру і нуль, - транспортні засоби, остання цифра року випуску яких парна або нуль.

Тобто в цьому році підлягає техогляду транспорт індивідуальних власників, який був випущений, наприклад, в 1993, 1995, 1997 роках і т. д.

Хочеться звернути увагу керівників підприємств, які мають на балансі кілька автомобілів, на таке. Якщо ваше підприємство має необхідну базу для перевірки технічного стану транспортних засобів, то технічний огляд транспортних засобів провадиться безпосередньо в автогосподарствах.

Для перевірки технічного стану транспортних засобів автопідприємства безпосередньо на його території воно повинно мати:

стенд для діагностики технічного стану гальмівних систем;

прилад для перевірки кермового управління;

прилад для перевірки сили і напрямку головного світла фар або спеціальний екран;

прилади для перевірки токсичності та димності відпрацьованих газів двигунів автомобілів;

естакади або оглядові канави.

Якщо такої бази немає, то техогляд здійснюється на діагностичних станціях Державтоінспекції або на пунктах технічного контролю, організованих на територіях Державтоінспекції, у колективних гаражах чи в місцях, визначених Державтоінспекцією. При прибутті в пункт проведення техогляду транспортного засобу власник повинен пред'явити комісії свій паспорт (підприємства, установи та організації - копію наказу про закріплення водія за транспортним засобом), реєстраційний документ, квитанції про сплату за технічний огляд і встановленої суми податку з власників транспортних засобів. У свою чергу, у водіїв перевіряється наявність посвідчення на право керування відповідною категорією транспортних засобів і довідки про медичний огляд.

Якщо автотранспортний засіб, представлений на техогляд, пройшов його успішно, то в реєстраційному документі транспортного засобу працівник Державтоінспекції робить запис "техогляд проведено". Такий запис посвідчується його підписом і особистим штампом. Після цього на кожний транспортний засіб, що пройшов технічний огляд, видається талон, в якому працівник Державтоінспекції робить відповідні відмітки і посвідчує їх своїм підписом і особистим штампом. Талон про проходження технічного огляду закріплюється в правому нижньому кутку вітрового скла транспортного засобу.

Відповідальність за порушення водіями правил експлуатації транспортних засобів

Законодавством також передбачено відповідальність за порушення водіями правил експлуатації транспортних засобів. Відповідно до статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення (в тексті - КпАП), керування транспортними засобами водіями, які своєчасно не пройшли державного технічного огляду, тягне за собою накладення штрафу від одного до двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Може статися так, що при проходженні технічного огляду виявиться, що номери агрегатів не відповідають записам у реєстраційних документах. У цьому випадку статтею 1211 КпАП передбачено, що експлуатація водіями транспортних засобів, номери агрегатів яких не відповідають записам у реєстраційних документах, тягне за собою накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Експлуатація водіями транспортних засобів, номери агрегатів яких знищені або підроблені, тягне за собою накладення штрафу від п'яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Керування транспортними засобами водіями, які не мають при собі талона про проходження державного технічного огляду, тягне за собою накладення штрафу від одного до двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Відповідно до статті 128 КпАП, випуск на лінію транспортних засобів, що не пройшли державного технічного огляду, тягне за собою накладення штрафу на керівників підприємств, установ, організацій або інших посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів від двох до чотирьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Хотілося б зробити ще одне зауваження щодо податку з власників транспортних засобів. Згідно зі статтею 7 Закону №1963, у разі приховування (заниження) об'єктів оподаткування з власників транспортних засобів стягуються сума несплаченого податку, а також пеня або штраф у порядку, передбаченому законом. У свою чергу, Наказ Державної податкової адміністрації України від 01.03.2001 р. №77 "Про затвердження Інструкції про порядок нарахування та погашення пені" вказує на те, що пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діє на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення.

При цьому для розрахунку використовується більша із зазначених ставок. Розрахунок пені здійснюється на дату погашення суми податкового боргу (частини податкового боргу) за кожний календарний день прострочення платежу, включаючи день такого погашення. Одноденний розмір пені при розрахунку округлюється до другого знака після коми в загальному порядку арифметичного округлення.

Оскільки фізичні особи мають право сплачувати податок один раз на два роки (залежно від року випуску автомобіля - парного чи непарного), то, мабуть, уже можна чекати на проведення податковими органами кампанії щодо виявлення власників транспортних засобів парного року випуску, які не сплатили вчасно податок. У разі виявлення юридичних чи фізичних осіб, які не сплачували податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вони зобов'язані сплатити податок не більш як за три попередні роки. Крім цього, перерахування неправильно сплаченого податку допускається не більш як за три попередні роки.

Микола ЗАДОРОЖНИЙ,
головний спеціаліст відділу безпеки руху ДАІ МВС


СУТТЄВО

Випуск на лінію транспортних засобів, що не пройшли державного технічного огляду, тягне за собою накладення штрафу на керівників підприємств, установ, організацій або інших посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів від двох до чотирьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У разі виявлення юридичних чи фізичних осіб, які не сплачували податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вони зобов'язані сплатити податок не більш як за три попередні роки. Крім цього, перерахування неправильно сплаченого податку допускається не більш як за три попередні роки.


Новини з Міністерства внутрішніх справ України

1. Наказ від 06.02.2001 р. №83 "Про невідкладні заходи щодо вдосконалення нагляду за дорожнім рухом працівниками Державтоінспекції МВС України"

Відповідно до цього наказу і на виконання статей 10 і 11 Закону України "Про міліцію", статті 16 Закону України "Про дорожній рух", працівникам Державтоінспекції заборонено:

- зупиняти автомобілі, водії яких не здійснили порушень Правил дорожнього руху, крім транспортних засобів, щодо яких є дані про незаконне заволодіння ними або їх протиправне використання, у тому числі з метою зникнення з місця дорожньо-транспортних пригод;

- вимагати від водіїв для перевірки документи, у тому числі: ліцензії, дозволи, сертифікати, санітарні або екологічні паспорти, посвідчення платника податку, талони токсичності, будь-які узгодження або дозволи на вивезення сировини, продукції тощо, крім товарно-транспортних накладних, дорожніх (маршрутних) листів, посвідчень водія, реєстраційних та інших документів, що підтверджують право на управління транспортним засобом;

- проведення перевірок технічного стану автомототранспорту, крім працівників державної автотехнічної служби підрозділів Державтоінспекції МВС України за місцем дислокації транспортних засобів.

2. Наказ від 03.10.2000 р. №672 "Про затвердження зразка талона до посвідчення водія та внесення змін і доповнень до Положення про талон до посвідчення водія, затвердженого наказом МВС України від 02.04.94 р. №166"

Затверджено новий зразок талона до посвідчення водія та встановлено, що з 01.01.2001 р. талони до посвідчення водія нового зразка видаватимуться громадянам, які одержують посвідчення водія вперше, а також замість загублених та непридатних для користування талонів, після складання теоретичного екзамену за умови призначення перевірки та під час повернення посвідчення водія після його вилучення.

До Положення про талон до посвідчення водія, затвердженого наказом МВС від 02.04.94 р. №166, внесено зміни, згідно з якими на лицьовому боці талона зазначаються: повна назва талона, його серія з трьох літер українського алфавіту, номер з шести арабських цифр, перелік категорій транспортних засобів; прізвище, ім'я та по батькові власника талона; найменування підрозділу ДАІ, який видав талон, дата видачі та повернення талона, які завіряються печаткою підрозділу ДАІ; відмітки про вилучення; посада і прізвище службової особи, яка виконала вищезазначені дії. На зворотному боці талона зазначаються: дата порушення правил дорожнього руху, серія, номер нагрудного знака працівника ДАІ, перелік порушень правил дорожнього руху водієм, за які компостером робиться відмітка у відповідній графі талона.

Необхідною умовою скерування водія на перевірку знань правил однозначно слід вважати скоєння ним протягом астрономічного року (365 днів) більше трьох порушень правил, які (порушення) оформлені відповідно до вимог чинного законодавства і перелік яких наведено в талоні до посвідчення водія.

3. Наказ від 22.02.2001 р. №185 "Про затвердження Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення"

Інструкція передбачає порядок оформлення матеріалів при адміністративному провадженні, а також роз'яснює порядок їх обліку, діловодства у справах про адміністративні правопорушення.

<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua