Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#21 '2001: Практична бухгалтерія - Єдиний податок << >>

Як живеш, приватний підприємцю?

Займатися бізнесом, будучи приватним підприємцем - платником єдиного податку, - чудова справа. Заплати податок вчасно і розпоряджайся грішми, як тобі заманеться. Ніхто не проконтролює. Захотів рахунок у банку - відкрий. Захотів бути платником ПДВ - будь. А не хочеш - маєш право. Приватне підприємництво - це такий собі Клондайк по-українськи.

Бути приватними підприємцями наших громадян приваблює можливість працювати на себе, лише на себе - неабиякий стимул, щоб змусити українця взятися до роботи. Тому прикро, що єдиний податок поступово перестає бути для підприємців по-справжньому єдиним. Ми опитали підприємців як їм працюється на єдиному податку. Результати - на наступних сторінках.

  1. Як ви ставитеся до того, що приватний підприємець - платник єдиного податку повинен сплачувати і прибутковий податок, і 1/2 ставки єдиного податку за найманих працівників?

  2. Чи вигідно приватному підприємцеві бути платником ПДВ?

  3. Чи вбачаєте ви необхідність у веденні Книги обліку доходів і витрат? Чи виникали у вас труднощі з її заповненням?

  4. Чи вважаєте ви за потрібне відкрити рахунок у банку? Чому?

  5. Як ви ставитеся до того, що Фонд соціального страхування відмовляється оплачувати лікарняні фізичній особі - платникові єдиного податку?


Обрав загальну систему оподаткування, бо в єдиний податок не вірю

Хоча я і є приватним підприємцем, але обрав загальну систему оподаткування. Причина дуже проста - вважаю, що єдиний податок не має перспективи. Збоку все виглядає добре: спрощено оподаткування, бухгалтерський облік. Та я вважаю, що, навпаки, приватний підприємець повинен вести бухгалтерський облік у повному обсязі. Переконаний, немає сенсу працювати на спрощеній системі оподаткування - її рано чи пізно скасують, і, відповідно, всім, хто обрав єдиний податок, доведеться повертатися до загального оподаткування. Тому недоцільно розпочинати роботу на єдиному податку, коли незабаром доведеться наново освоювати всі нюанси загальної системи оподаткування.

Звичайно, серед моїх партнерів є ті, що обрали спрощену систему оподаткування. Я не зазнаю втрат, якщо користуюся їхніми послугами. Але куплений у них товар коштує мені дорожче, ніж той, що придбаваю у платників ПДВ. Та ще не було випадку, щоб я відмовлявся від співпраці з "єдиноподатниками". Просто шукаю шляхи здешевлення власної продукції.

Я не агітую всіх приватних підприємців переходити зі спрощеної системи оподаткування на загальну. Остання також не ідеальна. Бо вже згаданий ПДВ - камінь спотикання для всіх. Гадаю, немає таких, хто скаже, що їх влаштовує 20% ПДВ.

На мою думку, кожен приватний підприємець має право сам вирішувати, що йому обрати - спрощену чи загальну систему оподаткування. Я свій вибір зробив і не шкодую.

Михайло ПРИСТАЙ, приватний підприємець, м. Львів

Щоразу продовжувати дію свідоцтва про сплату єдиного податку - втомливо

Не схвалюю рішення, що приватний підприємець повинен сплачувати єдиний податок за найманих працівників. Ця вимога мене, наприклад, обмежує у кількості працівників, тобто я не можу найняти ще кількох продавців, бо за кожного доведеться платити 1/2 ставки єдиного податку, чого не дозволяють мої доходи.

Ще одним недоліком роботи приватного підприємця на спрощеній системі оподаткування вважаю те, що доводиться щокварталу подавати заяву на продовження дії свідоцтва про сплату єдиного податку - 10 днів залишаєшся без документів. І працювати не можеш - не маєш права, і не працювати також не можеш - жити за щось треба. Гадаю, більшість приватних підприємців знають, працюватимуть вони протягом року чи ні. Тому варто дозволити приватним підприємцям оформляти свідоцтво на рік, бо складається враження, що працівники податкової тільки те й роблять, що постійно оформляють документацію для фізичних осіб - платників єдиного податку.

Звичайно, приватні підприємці не дочекаються моменту, коли скасують Книгу доходів і витрат - це нереально, та й ніхто з нас цього не потребує. Але, гадаю, нікому б не зашкодило, якби Книгу не вели наймані працівники. Ще мене обурює те, що податківців цікавлять лише мої прибутки - вони забувають, що витрати в мене також є.

Оксана ХОМА, приватний підприємець, м. Львів

Розпочати власну справу - ой як непросто. Але дуже хочеться

Хочу відкрити власне ательє. Останні кілька днів намагаюся оформити документи. У кожній інстанції вимагають відрахувань на різноманітні фонди (неможливо навіть запам'ятати всі ці назви). Доводиться витрачати великі суми грошей, але нікого не хвилює, де ти їх візьмеш. Вважаю, що спершу потрібно розпочати роботу, а вже потім сплачувати різноманітні збори. Та, на жаль, відстрочень немає. Ображає, що вже котрий день бігаю з однієї установи в іншу, сплачую всі збори, але ніхто не хоче пояснити, що і як потрібно оформити. Настрій аж ніяк не радісний - виявляється, розпочинати власну справу не так вже й просто.

Рішення Фонду соціального страхування не виплачувати фізичним особам - платникам єдиного податку допомогу з тимчасової непрацездатності мене обурює. Адже єдиний податок я повинна сплачувати незалежно від того, працюю чи ні. Інший лист - цього разу ДПА - зобов'язує продовжувати сплачувати єдиний податок і в разі хвороби. Гадаю, я маю право одержати хоч якусь компенсацію.

До того ж спрощена система оподаткування передбачає, що податок, який ми сплачуємо, розподіляється між Пенсійним фондом, Фондом соціального страхування і бюджетом. Отже, приватні підприємці мають цілком законне право на одержання допомоги у разі хвороби.

Олена КАБАКОВА, приватний підприємець,
м. Жмеринка, Вінницька обл.

За найманих працівників платити потрібно, але хоч трохи менше

Негативно ставлюся до того, що приватний підприємець повинен сплачувати за найманого працівника і прибутковий податок, і єдиний податок. На мою думку, несправедливо, що взагалі доводиться платити за найманого працівника єдиний податок. Адже заробітну плату я йому плачу. Крім того, надто багато доводиться платити: 200 грн - за себе і 100 грн - за кожного працівника. Через це не можу взяти на роботу ще двох-трьох продавців. Я погоджуюся, що платити треба, але не половину ставки єдиного податку.

Про те, що Фонд соціального страхування вважає, що він не зобов'язаний виплачувати приватним підприємцям допомогу з тимчасової непрацездатності, не чула. Але й не здивована. Підозрюю, що й Пенсійний фонд може відмовити мені і моїм працівникам у наданні пенсії. Хоча кожен з нас, крім єдиного податку, сплачує збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Не влаштовує мене і те, що я не можу дати своїм працівникам довідки на оформлення субсидій. Складається враження, що державі однаково, як живуть її громадяни. Бюджетні кошти (читай - сплачені податки) витрачаються невідомо на що.

Я згодна з тим, що потрібно вести Книгу обліку доходів і витрат - контроль за рухом коштів має бути. Але я проти того, що Книгу також має вести найманий працівник. Відповідальність за ведення справ несу я, податки сплачую також я. Зрештою, йдеться про мої гроші. До того ж я не розумію, який сенс вести дві книги, якщо і я, і найманий працівник працюємо в одному магазині.

Любов СЕРЕДА, приватний підприємець,
м. Хмельницький

Хто нас запитує, чого ми хочемо? Особливо якщо йдеться про податки

Хіба нас запитують, чи хочемо ми платити за найманих працівників 1/2 ставки єдиного податку і прибутковий податок? Платимо - вибору ж немає. Звичайно, хотілося б віддавати державі щонайменше з того, що вдається заробити. Але відмовлятися сплачувати податок за найманих працівників - неправильно. Адже він (працівник) працює на мене, примножує мій прибуток, тому я не маю морального права нарікати, що через нього в мене з'являються додаткові витрати.

Я була платником ПДВ, коли працювала на загальній системі оподаткування. Тепер подумаю над тим, щоб сплачувати ПДВ, бо таким чином зможу здешевити товар для деяких клієнтів, та й самих покупців, можливо, побільшає.

Книгу доходів і витрат вести необхідно. Звичайно, мої прибутки не впливають на розмір ставки єдиного податку. Але за допомогою Книги можна перевірити, чи не перевищують доходи 500 тис. грн. Та й не так уже й складно вести Книгу, особливо якщо порівнювати з бухгалтерським обліком, який доводиться вести на загальній системі оподаткування.

Проблем із заповненням Книги доходів і витрат у мене також не виникало - попередньо я добре підготувалася: сама простудіювала всю літературу про єдиний податок, яку вдалося знайти, і працівників навчила.

Доводиться мати справу не лише з людьми, які розраховуються за придбаний товар готівкою, тому рахунок у банку маю. Товар продаю в різних містах. Відповідно, розраховуватися з київськими чи львівськими клієнтами готівкою - нереально. Деякі місцеві партнери також віддають перевагу безготівковим розрахункам.

Галина ЯЦИНОВИЧ, приватний підприємець,
м. Івано-Франківськ

З нарахуванням прибуткового податку в підприємців багато клопотів

На мою думку, має бути одне з двох: за найманих працівників сплачується або прибутковий податок, або 1/2 ставки єдиного податку. Бо те, що маємо зараз, - суцільна морока. Мені зручніше платити за найманих працівників лише єдиний податок. Прибутковий податок сплачую порівняно невеликий (можна сказати - копійки), але мене дратує необхідність щомісяця витрачати час на його нарахування.

Я був платником ПДВ, коли це було обов'язковим для всіх підприємців. Тепер - ні. Хоча деякі клієнти запитують, чи можу виписати їм податкову накладну, хочуть відшкодування ПДВ. Та загалом не бачу потреби бути платником ПДВ - без цього простіше працювати.

Так, я маю рахунок у банку. Це пов'язано з тим, що співпрацюю з підприємствами різної форми власності. Самі розумієте, що, наприклад, державні установи переважно не проводять розрахунків готівкою.

А що ж до листа Фонду соціального страхування, то мені не потрібно, щоб Фонд надавав мені допомогу. Не потребую його милостині. Ну що він може мені виплатити, коли захворію? Мізер. Я твердо переконаний, що допомогти собі, своїм працівникам можу лише сам. Надії на допомогу держави не покладаю.

Володимир ГОРОШКО, приватний підприємець, м. Луцьк

Пропонуємо вашій увазі статистичний аналіз читацьких відповідей, які надійшли на форум "ДК", стосовно запропонованого запитання: чим зумовлено бажання стати приватним підприємцем.


Наступне запитання тижня:
Що ви думаєте з приводу прийняття Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"?

1. Чи скористалися ви правом на розстрочення податкового боргу?

2. Чи не вважаєте ви, що списання і реструктуризація податкової заборгованості - дискримінація підприємців, які справно сплачують податки?

3. Для швидкого та повнішого погашення податкового зобов'язання Законом передбачено компромісне вирішення спору між платниками податків та податковим органом. Чи підете ви на компроміс із податківцями?

4. Що ви думаєте з приводу відновлення непрямих методів?

5. Як ви оцінюєте систему штрафів, запроваджену Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"?

Відповіді на запитання надсилайте на форум "Дебету-Кредиту" за адресою: www.dk.gc.com.ua або на e-mail: fil@gc.lviv.ua.
<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua