Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#24 '2001: Практична бухгалтерія - Ексклюзивний лист і коментар << >>

Азартні ігри у прокурених кафе

Олег ЗГУРСЬКИЙ, бухгалтер-експерт "ДК"


Коли кафе з гральними автоматами вважається гральним закладом з необхідним у такому випадку ліцензуванням

Власники кафе, зацікавлені в залученні відвідувачів, розширюють кількість послуг, які надають їхні заклади. З цією метою встановлюють гральні автомати, комп'ютери з виходом в Інтернет, телевізори, більярдні столи. Тож виникає запитання: а як про це поінформувати потенційних відвідувачів і чи потрібен при цьому дозвіл влади?

Якщо в кафе розташовані будь-які гральні пристрої, їх власникам подекуди необхідно придбавати відповідну ліцензію. Тому треба визначити, чи належить кафе до гральних закладів, якщо в ньому встановлені, наприклад, більярдні столи, гральні автомати або комп'ютери, що їх відвідувачі використовують для гри.

Так, відповідно до Інструкції про умови і правила здійснення підприємницької діяльності (ліцензійні умови) зі створення й утримання гральних закладів, організації азартної гри і контролю за їх дотриманням (затвердженої наказом Ліцензійної палати України від 11.09.98 р. №86 і зареєстрованої в Мін'юсті України 29.09.98 р. за №610/3050), гральний заклад - це окреме приміщення або будівля з гральним залом для відвідувачів (крім гральних автоматів і більярдних столів), у яких здійснюються або відбуваються азартні ігри, в т. ч. з використанням тварин, птахів, комах тощо, дозволених для утримання.

Під "азартною грою" розуміють гру, участь у якій дозволяє набувати гроші, інше майно або майнові права, результат якої визначається діями, що повністю або частково грунтуються на випадку, при цьому учасник азартної гри ризикує позбутися ставки, внесеної за право участі в грі. Азартною грою не вважається гра на технічному пристрої (гральний автомат, комп'ютер або інше), якщо єдиною можливістю отримати виграш є безкоштовна гра на цьому пристрої.

Коли кафе не має статусу грального закладу

Можна зробити висновок: якщо в кафе є гральні пристрої, які використовуються відвідувачами, то таке кафе не має статусу грального закладу, якщо:

- з відвідувачів не стягується плата за гру на гральних пристроях, але правилами гри передбачено виграш;

- з відвідувачів стягується плата за гру на гральних пристроях, але правилами гри не передбачено виграшу;

- з відвідувачів не стягується плата за гру на гральних пристроях і правилами гри не передбачено виграшу.

У цьому випадку отримувати ліцензію на організацію й утримання грального закладу цьому кафе також не потрібно. Якщо ж з відвідувачів стягують плату за користування технічним гральним пристроєм, і вони мають можливість отримати виграш, то кафе стає гральним закладом. Тож власнику для надання таких послуг необхідно подбати про придбання відповідної ліцензії.

Чи є рекламою вивіска

Отже, власник кафе встановив гральні пристрої. Для залучення відвідувачів він повинен поінформувати їх про те, які послуги надає його заклад. Таку інформацію можна розташувати на виносних щитах, вивісках, слайдах, стендах, буклетах тощо. Але постають запитання: якою повинна бути ця інформація, чи потрібно отримувати дозвіл на її розміщення, в яких випадках вона вважається рекламою тощо. Наприклад, чи є рекламою вивіска на кшталт "Кафе-бар"? Відповідь на це запитання не завжди однозначна.

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про рекламу", до зовнішньої реклами належить будь-яка реклама, що розміщується на окремих спеціальних конструкціях, щитах, екранах, розташованих під відкритим небом, на фасадах будівель і споруд.

Порядок розміщення зовнішньої реклами встановлюють відповідні місцеві органи влади у межах їх компетенції (без втручання у форму і зміст реклами). Згоду на розміщення зовнішньої реклами на будівлях і спорудах дають і їх власники або уповноважені ними особи.

Інформація на вивісці або виносному щиті про власника, розміщена на фасаді, біля входу (в'їзду), або про його продукцію у вітрині будівлі, в якій він займає приміщення, не потребує отримання дозволу місцевого органу влади.

Заборонено розміщувати зовнішню рекламу, виконану: методом фарбування, наклеювання на поверхнях елементів вуличного обладнання, будівель і споруд; на пішохідних доріжках, алеях; пов'язаному зі знищенням зелених насаджень.

Виходячи з вищесказаного можна дійти висновку: якщо на фасаді будівлі розташована вивіска "Кафе-бар" або ж на виносному щиті зазначено "Кафе-бар", то отримувати дозвіл на її розміщення в місцевих органах влади не потрібно. Ця вивіска (виносний щит) не є рекламою, бо вона не надає жодної інформації про осіб - власників кафе або продукцію (товари, послуги) кафе. У цьому випадку може знадобитися тільки дозвіл власника будівлі на розміщення вивіски, за умови що приміщення під кафе в ньому орендується.

Якщо ж на вивісці, розміщеній на фасаді будівлі, або на виносному щиті будуть зазначені послуги, що надаються кафе, наприклад: "Кафе-бар", бліц-меню, більярд, "однорукий бандит", то потрібен дозвіл органів місцевої влади і власника будівлі. Якщо ж ця вивіска стоятиме у вітрині закладу, то жодного дозволу не треба. Також, якщо на вивісці подається інформація про власника кафе або про форми харчування в ньому, наприклад: "Кафе-бар" ПП Савченко, вул. Салютна, 25/12" або "Кафе-бар", шведський стіл", то потрібен тільки дозвіл власника будівлі.

Відповідно до ст. 16 Закону України "Про рекламу", внутрішня реклама - це будь-яка реклама, розміщена всередині будівель, приміщень, споруд тощо. Дозвіл на неї у місцевих органів влади отримувати не треба. Але при цьому є деякі обмеження на внутрішню рекламу. Так, забороняється розміщувати внутрішню рекламу в приміщеннях органів влади, дошкільних навчальних закладах, середніх загальноосвітніх школах і спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах.

Тобто, якщо приміщення кафе розташоване, наприклад, у магазині, то внутрішню рекламу (вивіски) можна розміщувати в будь-якому місці будівлі і при цьому не треба отримувати дозволу від місцевих органів влади. Може виникнути потреба тільки в дозволі власника будівлі, в якому розташоване кафе, за умови що приміщення під кафе орендується. Якщо ж кафе розташоване, наприклад, у вузі, то вищезгадані обмеження, що стосуються внутрішньої реклами, не застосовуються лише у випадку, якщо власником цього кафе є сам вуз. Якщо ж власником розташованого у вузі кафе є інша особа, то в приміщенні заборонено розміщувати внутрішню рекламу.

Позиція Держпідприємництва

Жорсткішу позицію з цього питання займає Держпідприємництво в листі від 17.04.2001 р. №2-222/2556 (докладніше - у "Документах для роботи цього номера). На думку Комітету, вивіска "Кафе-бар" вже вказує на надання послуг у сфері громадського харчування, а отже, потрібен дозвіл місцевих органів влади на її розміщення. Але водночас, відповідно до ст. 1 Закону України від 23.12.97 р. №771/97-ВР "Про якість і безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини", послуга у сфері громадського харчування - це результат діяльності підприємств або громадян-підприємців із задоволення попиту споживача в харчуванні і проведенні дозвілля. Як бачимо, послуга - це результат діяльності, а вивіска "Кафе-бар", на наш погляд, тільки надає громадянам інформацію про специфіку закладу.


Лист Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 17.04.2001 р. №2-222/2556

Щодо розміщення реклами на фасаді будинку

Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув лист щодо розміщення реклами на фасаді будинку та повідомляє таке.

Відповідно до п. 2 ст. 15 Закону України "Про рекламу", порядок розміщення зовнішньої реклами встановлюється відповідними місцевими органами влади в межах їх компетенції (без втручання у форму і зміст реклами). Інформація (вивіска) про особу, розміщена на фасаді, біля входу (в'їзду), або про її продукцію у вітрині споруди, в якій ця особа займає приміщення, не потребує отримання дозволу місцевого органу влади.

Під зовнішньою рекламою розуміється будь-яка реклама, що розміщується на окремих спеціальних конструкціях, щитах, екранах, розташованих просто неба, на фасадах будинків та споруд.

Рекламою, згідно зі ст. 1 Закону, є спеціальна інформація про осіб (будь-яка фізична або юридична особа) чи продукцію (товари, роботи, послуги, цінні папери), яка розповсюджується в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого або опосередкованого одержання прибутку.

Вивіска "Кафе-бар" інформує населення про надання послуг харчування, а тому входить до поняття продукції.

Таким чином, враховуючи вищезазначене, необхідно зазначити, що у випадку розміщення вивіски "Кафе-бар" у вітрині споруди дозвіл місцевого органу влади отримувати не потрібно, а якщо на фасаді - дозвіл отримувати обов'язково. Однак якщо на вивіску, розміщену на фасаді, нанести інформацію про особу, що займає приміщення, отримувати дозвіл буде не потрібно.

Перший заступник голови В. ЗАГОРОДНІЙ
<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua