Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#45'2001: Практична бухгалтерія - Почуття обов'язку << >>

Торгівля доапаратного періоду

Суттєво звужено сферу застосування реєстраторів та книг обліку розрахункових операцій. Тепер послуги можна оплачувати через касу підприємства без застосування РРО

Віталій МОСЕЙЧУК


Приємно писати про приємні речі, особливо коли це стосується реєстраторів розрахункових операцій. Законом України1 з 31 жовтня 2001 року суттєво обмежено сферу застосування РРО, що зменшить витрати підприємств та підприємців як на самі РРО, так і на штрафи за їх незастосування, а також витрати на розрахункові книжки.

Головна новина Закону - в тому, що тепер немає потреби застосовувати реєстратори розрахункових операцій (РРО) в касі підприємства при наданні послуг, крім підприємств торгівлі та громадського харчування (необхідно оформляти лише прибуткові касові ордери). Раніше РРО не застосовувалися в касах підприємств лише при торгівлі продукцією власного виробництва. Отже, значно полегшено життя всій сфері послуг, особливо навчальним закладам, транспортним підприємствам та підприємствам, які здають власне майно в оренду за готівкові кошти. Відповідно ці підприємства реалізовуватимуть свої майже нові РРО, а інші підприємства зможуть їх придбати за невелику ціну.

Законодавці полегшили життя і продавцям улюбленого хмільного напою. Дозволено реалізовувати пиво на розлив без застосування РРО, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій фізичним особам - платникам єдиного та фіксованого прибуткового податку, а також тим підприємцям, хто придбав спеціальний торговий патент.

Раніше ситуація з пивом була гіршою: фізичні особи, платники єдиного та фіксованого прибуткового податку, а також ті, хто придбав спеціальний торговий патент, повинні були завжди вести книги обліку розрахункових операцій та видавати розрахункові квитанції з розрахункових книжок.

На жаль, це не стосується пива в пляшках та інших підакцизних товарів, які дозволені для продажу платникам єдиного податку та фіксованого прибуткового податку: ювелірних виробів, вина, шампанського, коньяку, автомобілів та тютюнових виробів. При продажу цих товарів і надалі треба застосовувати Книгу обліку розрахункових операцій та видавати розрахункові квитанції з розрахункових книжок.

Полегшення важливе і для реалізаторів державних електронних лотерей. Продавці державних лотерей через електронну систему прийняття ставок, що контролюється у режимі реального часу Державним казначейством України, вже не повинні вести книги обліку розрахункових операцій (загалом таке положення діяло і раніше, але слід було доводити, що та чи інша лотерея проводиться в режимі реального часу і контролюється Держказначейством).

Без РРО, книг обліку розрахункових операцій та розрахункових книжок тепер можна реалізовувати журнали, газети, поштові листівки, конверти в кіосках, з лотків та з розносок, якщо питома вага такої продукції становить понад 50 відсотків виручки. Раніше таку пільгу2 мали лише кіоски, які торгують газетами, журналами, конвертами, листівками, знаками оплати поштових послуг, якщо питома вага такої продукції також становила понад 50 відсотків загального товарообігу (без продажу алкогольних напоїв та підакцизних непродовольчих товарів). Водночас квитки для проїзду в міському транспорті та іншу друковану продукцію в кіосках можна реалізовувати лише із застосуванням книг обліку розрахункових операцій та розрахункових книжок (наприклад, це стосується книг, зошитів, блокнотів, канцелярських товарів).

Тепер без РРО всім підприємствам та підприємцям можна продавати квас, молоко, воду, живу рибу з автоцистерн, бочок і бідонів. Продаж страв та безалкогольних напоїв у буфетах вищих навчальних закладів, у їдальнях і буфетах загальноосвітніх шкіл та профтехучилищ під час проведення занять тепер провадиться без застосування книг обліку розрахункових операцій та розрахункових квитанцій.

Законом також виправлено прикрі помилки в статтях 20 і 21, які збивали підприємців та контролюючі органи з пантелику. Наприклад, за статтею 20 Закону, до суб'єктів підприємницької діяльності, що реалізовують товари, не обліковані у встановленому порядку, має застосовуватися фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, за цінами реалізації, але не менше двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Незрозуміло, яка саме мінімальна санкція має застосовуватися, - десять чи двісті неоподатковуваних мінімумів доходів громадян? Тепер цю помилку виправлено на користь підприємців: мінімальний штраф за реалізацію "лівого" товару - десять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн).

Аналогічна ситуація - зі статтею 21 Закону, відповідно до якої до суб'єктів підприємницької діяльності, що не ведуть або ведуть з порушенням встановленого порядку облік товарів за місцем реалізації та зберігання, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, за цінами реалізації, але не менше ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. І знову незрозуміло, яка саме мінімальна санкція має застосовуватися, - десять чи сто неоподатковуваних мінімумів доходів громадян? І цю помилку виправлено на користь підприємців: мінімальний штраф за відсутність обліку товару - десять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн).

P. S. Цей Закон набирає чинності з дня опублікування.Його опубліковано 31 жовтня 2001 року в "Урядовому кур'єрі" №199.


Примітки:

1 Закон України від 04.10.2001 р. №2746-III "Про внесення змін до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".

2Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2000 р. №1336 "Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", якою було затверджено Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій.


Про внесення змін до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"

Закон України від 4 жовтня 2001 року №2746-III

Верховна Рада України постановляє:

I. Внести до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., №38, ст. 315; 2001 р., №7, ст. 34) такі зміни:

1. Пункт 5 статті 3 доповнити словами "крім випадків, коли ведеться облік через електронні системи прийняття ставок, що контролюються у режимі реального часу Державним казначейством України".

2. У статті 9:

пункти 1, 5, 6 і 7 викласти в такій редакції:

"1) при здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва та наданні послуг підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою у встановленому порядку";

Попередня редакція пункту 1 статті 9

1) при здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності, крім підприємств торгівлі, громадського харчування та послуг, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою у встановленому порядку;

"5) при продажу товарів (наданні послуг) суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, оподаткування доходів яких від такої діяльності здійснюється за фіксованим розміром податку шляхом придбання патенту відповідно до законодавства з питань обкладання прибутковим податком з громадян, якщо такі суб'єкти не здійснюють продаж підакцизних товарів (крім пива на розлив);

Попередня редакція пункту 5 статті 9

5) при продажу товарів (крім підакцизних) (наданні послуг) суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, обкладання доходів яких від такої діяльності здійснюється за фіксованим розміром податку шляхом придбання патенту відповідно до законодавства з питань обкладання прибутковим податком з громадян;

6) при продажу товарів (наданні послуг) суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, оподаткування доходів яких здійснюється відповідно до законодавства з питань оподаткування суб'єктів малого підприємництва (в тому числі шляхом отримання свідоцтва про сплату єдиного податку), якщо такі суб'єкти не здійснюють продаж підакцизних товарів (крім пива на розлив), за умови ведення такими особами книг обліку доходів і витрат у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за поданням державного органу, уповноваженого провадити державну регуляторну політику;

Попередня редакція пункту 6 статті 9

6) при продажу товарів (крім підакцизних) (наданні послуг) суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, оподаткування доходів яких здійснюється згідно із законодавством з питань оподаткування суб'єктів малого підприємництва (в тому числі шляхом отримання свідоцтва про сплату єдиного податку), за умови ведення такими особами книг обліку доходів і витрат у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за поданням державного органу, уповноваженого провадити державну регуляторну політику;

7) при продажу товарів (наданні послуг) суб'єктами підприємницької діяльності, які придбали спеціальний торговий патент відповідно до законодавства з питань патентування деяких видів підприємницької діяльності, якщо такі суб'єкти не здійснюють продаж підакцизних товарів (крім пива на розлив)";

Попередня редакція пункту 7 статті 9

7) при продажу товарів (крім підакцизних) (наданні послуг) суб'єктами підприємницької діяльності, які придбали спеціальний торговий патент відповідно до законодавства з питань патентування деяких видів підприємницької діяльності;

доповнити статтю 9 пунктами 10 і 11 такого змісту:

"10) при продажу у кіосках, з лотків та розносок газет, журналів та інших видань, листівок, конвертів, знаків поштової оплати, якщо питома вага такої продукції становить понад 50 відсотків загального товарообігу за відсутності продажу алкогольних напоїв та підакцизних непродовольчих товарів, а також при продажу жетонів та проїзних квитків у касах метрополітену;

11) при продажу води, молока, квасу, олії та живої риби з автоцистерн, цистерн, бочок та бідонів; страв та безалкогольних напоїв у їдальнях і буфетах загальноосвітніх навчальних закладів і професійно-технічних навчальних закладів під час навчального процесу".

3. Статті 20 та 21 викласти в такій редакції:

"Стаття 20. До суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян".

Попередня редакція статті 20

Стаття 20. До суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, за цінами реалізації, але не менше двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Стаття 21. До суб'єктів підприємницької діяльності, що не ведуть або ведуть з порушенням встановленого порядку облік товарів за місцем реалізації та зберігання, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян".

Попередня редакція статті 21

Стаття 21. До суб'єктів підприємницької діяльності, що не ведуть або ведуть з порушенням встановленого порядку облік товарів за місцем реалізації та зберігання, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, за цінами реалізації, але не менше ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

II. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

Президент України Л. КУЧМА


Нове у застосуванні РРО, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій

1. Немає потреби застосовувати реєстратори розрахункових операцій в касі підприємства при наданні послуг.

2. Дозволено реалізовувати пиво на розлив без застосування РРО, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій фізичним особам - платникам єдиного та фіксованого прибуткового податку, а також тим, хто придбав спеціальний торговий патент.

3. Продавці державних лотерей через електронну систему прийняття ставок, що контролюється у режимі реального часу Державним казначейством України, вже не повинні вести книги обліку розрахункових операцій.

4. Без РРО, книг обліку розрахункових операцій та розрахункових книжок тепер можна реалізовувати журнали, газети, поштові листівки, конверти в кіосках, з лотків та з розносок, якщо питома вага такої продукції становить понад 50 відсотків виручки (якщо немає продажу алкогольних напоїв та непродовольчих підакцизних товарів).

5. Тепер без РРО всім підприємствам та підприємцям можна продавати квас, молоко, воду, живу рибу з автоцистерн, бочок і бідонів.

6. Продаж страв та безалкогольних напоїв у буфетах вищих навчальних закладів, у їдальнях і буфетах загальноосвітніх шкіл та профтехучилищ під час проведення занять тепер провадиться без застосування книг обліку розрахункових операцій та розрахункових квитанцій.

<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua