Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#46'2001: Практична бухгалтерія - "Их нравы" << >>

переглянути книгу"Их нравы"

Культура і етика взаємовідносин податкових інспекторів з платниками податків

(скорочений варіант)

(Продовження. Початок у "ДК" №44, 45)

Робота податкового інспектора з
соціальних позицій сьогодні настільки складна і
відповідальна, що про неї можна говорити як про податкове мистецтво

І інспекторам, і платникам податків корисно буде знати про жести, що свідчать про брехню, серед них:

- піднесення руки до обличчя;

- захист рота рукою;

- потирання повік;

- відтягування коміра сорочки. Інспектору також важливо знати, як платник податків реагує на його інформацію. Бо від реакції платника податків залежить їх подальше спілкування. У цьому випадку важливо розуміти міміку платника податків. Якщо слова інспектора правильно сприймаються, - можна перейти до прямої інформації про необхідність дотримувати законів.

Для того щоб оцінити стан платника податків, треба знати, що на його міміку впливають:

- національні особливості;

- здоров'я (у хворого жести мляві);

- професія;

- рівень культури;

- суспільне становище;

- вік;

- акторські здібності;

- неповнота сприймання (глухота, сліпота).

У таблиці 2 наведено мімічні коди емоцій, знання яких допоможе податковому інспектору швидко оцінити стан платника податків.

Інспектору не завадить передбачувати напрям дій платника податків, тож будуть корисні такі практичні рекомендації:

- коли платник податків формує думку, він дивиться вбік;

- якщо платник податків мало дивиться на інспектора, то він ставиться до нього без будь-якого інтересу;

- якщо платник податків збуджений у намаганні переконати інспектора у своїй точці зору, то його зіниці розширені, очі блищать;

- поза платника податків "руки розкриті, долоні вгору" повинна сприйматися інспектором як вираження довіри і доброзичливості;

- нахил платника податків у бік інспектора свідчить про серйозність майбутньої розмови;

- швидка мова платника податків - це результат його схвильованості перед розмовою з інспектором;

- повільна мова говорить про зарозумілість платника податків або про його втому;

- при звичайній, дружній бесіді платника податків з інспектором вони займають кутову позицію по відношенню один до одного; якщо ж розмова має суперницький характер, - вони розташовуються один навпроти одного. Така позиція не сприяє взаєморозумінню.

Таблиця 2

Мімічні коди емоцій

Елементи особи Емоційний стан
  Гнів Презирство Страждання Страх Подив Радість
Положення рота Відкритий Закритий Відкритий Закритий
Губи Кутики губ опущені Кутики губ підняті
Форма очей Розкриті Звужені Широко розкриті Примружені
Яскравість очей Блищать Тьмяні Блиск не виражений Блищать
Положення брів Зсунуті до перенісся Підняті вгору
Кутики брів Зовнішні кутики брів підняті вгору Внутрішні кутики брів підняті вгору
Чоло Вертикальні складки на лобі Горизонтальні складки на лобі
Рухливість обличчя Обличчя динамічне Обличчя застигле Обличчя динамічне

Жінка в ролі відвідувача

Жінки - це головні відвідувачі податкових органів. Відвідувачкам властива жіноча логіка. Жіноча логіка - це такий вид логіки, який чоловікам абсолютно не підвладний. Тому, як правило, жінка у суперечці з інспектором-чоловіком є сильнішою, поле міркування у неї ширше, вона сміливо долає бар'єри. У розмові з жінкою-інспектором суперечка іде на рівних.

Жінка у своїх вчинках керується трьома законами логіки.

Перший закон діє тоді, коли що-небудь не залагоджується, коли треба на когось образитися або накинутися. Причому той, на кого впав гнів відвідувачки, зовсім не винен. Якщо в цей час у зоні контакту перебуває інспектор, йому гарантована можливість вислухати схвильовану, з образливими нотками емоційну мову відвідувачки.

Другий закон пов'язаний з перетворенням дрібних подій на великі. Деякі відвідувачки володіють винятковою здатністю бачити лише частину ситуації. Наприклад, безладдя на столі інспектора може викликати розгубленість. Коли слухаєш таку відвідувачку, то треба налаштовувати своє сприйняття на багаторазове зменшення (неначе дивитеся в бінокль навпаки).

У поведінці відвідувачів-жінок багато що визначають дрібниці. Наприклад, обіцянка найближчим часом серйозно розглянути питання про їх податкову ситуацію може спричинити крайні ефекти: або істерику, або емоційне піднесення. Все залежить від тону розмови інспектора. Невелика обіцянка може зламати активність платниці податків.

Третій закон пов'язаний з тим, що з двох бід вибирають гіршу, і страждання, пережиті платницею податків, ще довго даватимуть їй гірку насолоду.

На підставі цих законів можна сформулювати деякі правила жіночого мислення при розрахунку податкових платежів:

1. Теза - антитеза. Якщо, наприклад, раптово накинутися на платника податків-чоловіка з безглуздим звинуваченням, то жертва простоїть певний час з відкритим ротом, поки не додумається до якої-небудь антитези. Але жінка антитези виставляє вмить: біле - чорне, дорого - дешево.

2. Іноді антитеза і дух заперечення, закладений у жінці, виявляються у формі активної дії. Наприклад, інспектор із затримкою прореагував на прохання платниці податків переглянути умови податкових платежів. Цього може бути досить для напруження відносин між ними. До речі, такій жінці важко пояснити, що серед платників податків біля столу інспектора є якась черга.

3. Якщо жінці не сподобався зовнішній вигляд інспектора, то все ним сказане буде піддано дуже різкій критиці і не буде взагалі сприйнято.

Потрібно пам'ятати, що почуття і симпатії у платниць податків з успіхом підміняють логіку.

Ось деякі рекомендації інспектору у його спілкуванні з платницями податків:

1. Підвищена емоційна енергія і несподівані спалахи її зарядів у відвідувачок - об'єктивна закономірність. Інспектор повинен мати витримку і зберігати спокій. Спалах зникне так само несподівано, як з'явився.

2. Маючи справу з платницями податків, придивіться, чи не можна використати другий закон на користь податкової системи, тобто попередьте таку відвідувачку про можливості застосування штрафних санкцій. У багатьох випадках ви не помилитеся, відбудеться спокійна розмова.

3. Не переоцінюйте раціональне та ірраціональне в поведінці жінки. Завжди пам'ятайте, що абсолютно несподівано вона може відмовитися від вигідної пропозиції.

4. Якомога менше заперечуйте відвідувачкам.

5. Пам'ятайте про підвищену здатність відвідувачки до конкретних порівнянь (йдеться про гроші).

6. Якщо ви хочете переконати відвідувачку - постарайтеся їй сподобатися.

Як випливає з вищевикладеного, жінкам - відвідувачам податкових інспекцій - притаманна низка негативних виявів, які можуть вплинути на хід розмови. Серед них - не тільки емоційність, бурхливе реагування. Жінкам також властиві недовірливість, примхливість, непослідовність.

Молоді платники податків

До категорії молодих платників податків входять молоді люди віком між 18 і 25 роками. Вони становлять особливу групу, багато витрачають на себе і свої розваги. Вони схильні легко сприймати навколишню дійсність; вважають, що все продається і все купується. Молоді люди мало цікавляться податковим законодавством, не вважають за потрібне глибоко вникати у бухгалтерський облік. Питання ведення бухгалтерського обліку вони часто доручають людям з невисокою професійною кваліфікацією, які до того ж займаються бухгалтерськими обліком одночасно на кількох підприємствах.

Молоді бізнесмени зазвичай відвідують податкову інспекцію тоді, коли їх туди запрошують. Якщо молодий чоловік зайшов до приміщення інспекції, то він напевне попрямує до столу, за яким сидить молода приваблива жінка-інспектор. У розмові з нею молодий чоловік може старатися з'ясувати: чи одружена вона, чи цікавиться спиртними напоями, розвагами, спробує з'ясувати її проблеми. Молоді бізнесмени часом байдуже ставляться до податкових покарань, тож повідомляти про накладення штрафу потрібно у м'якій, ненав'язливій і конкретній манері.

(Далі буде).


Примітки:

1 Переклад з російської зроблено редакцією.

<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua