Нове число  Дебет-Кредит
 
Український бухгалтерський тижневик
#46'2001: Практична бухгалтерія - Дайджест << >>

Дайджест

Зустрічний вітер - з...
Якщо місцеве начальство ставить запитання

Іван ЧАЛИЙ

"Бухгалтер" №29, с. 32

"В офісі фірми лунає дзвінок, і похмурий голос, назвавшись відповідальним працівником райвиконкому або райдержадміністрації і нерозбірливо промимривши своє прізвище, вимагає надати інформацію щодо прибутку, рентабельності, обсягів, сум заборгованості із зарплати тощо". Гадаєте, в такому випадку варто просто кинути трубку, а того, хто зателефонував, подумки назвати нехорошим словом? Не поспішайте. Виявляється, органи місцевого самоврядування можуть "організовувати проведення перевірок на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади" (ст. 18 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні").

Органи виконавчої влади мають право на: "розгляд проектів планів підприємств і організацій, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, внесення до них зауважень і пропозицій, здійснення контролю за їх виконанням" (ст. 27); "здійснення відповідно до закону контролю за дотриманням зобов'язань щодо платежів до місцевого бюджету на підприємствах і в організаціях незалежно від форм власності" (ст. 28).

Загалом, права у "місцевих" доволі серйозні, а головне - не дуже конкретні. Невідомо, що від них можна чекати.

Проте деякий шанс у боротьбі з "непрошеними гостями" все ж є - застосування норм Указу Президента від 23.07.98 р. №817/98 "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності". Адже в ньому серед органів, які мають право на здійснення перевірок, місцевих немає. А отже, будь-які перевірки з їхнього боку є незаконними.

Проте такий підхід найчастіше закінчується судовою справою.

Тим, хто судової тяганини терпіти не може, автор рекомендує не конфліктувати з місцевими органами влади і по можливості знаходити з ними спільну мову. Адже процвітання вашого бізнесу можливе саме завдяки прихильності органів місцевого самоврядування.


Особливості розрахунків бюджетними коштами

Сергій НОВІКОВ

"Бухгалтерія", №44/2

Не виключено, що серед партнерів суб'єкта підприємницької діяльності можуть бути такі, які розраховуються бюджетними коштами (назвімо їх бюджетниками). Як у такому випадку проводити розрахунки та уникнути зайвих проблем у майбутньому? Про це та інше - у статті.

Для тих, хто вирішив мати справу з бюджетниками, законодавством передбачено касовий метод визначення податкових зобов'язань та валових доходів. Датою збільшення валового доходу та податкових зобов'язань для них є "дата надходження... коштів на розрахунковий рахунок платника податку або дата отримання... компенсації..., включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед таким бюджетом".

Отже, вартість проданих бюджетникам товарів може компенсуватись грошима, іншими товарами або зменшенням заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.

Якщо продавець спочатку відвантажує товари (перша подія), а через якийсь час отримує зустрічну поставку від бюджетника (друга подія), то податкові зобов'язання з ПДВ та валовий дохід виникатимуть у підприємства-продавця саме за фактом зустрічної поставки. Якщо ж підприємство-продавець спочатку отримує компенсацію, а потім здійснює поставку, то податкові зобов'язання з ПДВ та валові доходи виникають за правилом першої події, а валові витрати і податковий кредит - за другою.

Цікавий варіант - зарахування заборгованості бюджетника перед підприємством у рахунок заборгованості платника податків перед бюджетом. Можливість таких розрахунків передбачена не лише вищенаведеними законами, але й ст. 7 Закону №2181. Проте Закон "Про державний бюджет на 2001 рік" явно забороняє проводити такі види розрахунків (ст. 6). Тому все ж надавайте перевагу грошовим розрахункам.


Бухгалтер - чесний підприємець

Д. ВИНОКУРОВ

"Податки і бухгалтерський облік", №87, с. 38

Розміри нарахувань та утримань із заробітної плати працівників - тягар не лише для самого працівника, але й для підприємства. Автор пропонує дещо зменшити як нарахування, так і відрахування із заробітної плати бухгалтера1. Для цього бухгалтеру потрібно зареєструватись приватним підприємцем. У такому випадку трудові відносини, без зміни сутності обов'язків, змінюються на цивільно-правові. Підприємство укладає з бухгалтером-підприємцем договір на надання послуг з ведення бухгалтерського, податкового обліку і складання звітності. Такий договір замість трудового стане документом, що визначає обов'язки сторін.

Переваги для підприємства

Немає нарахувань до соціальних фондів, ПФ, та різноманітних виплат, пов'язаних із зарплатою бухгалтера. Але не варто забувати, що підприємство несе цивільно-правову відповідальність, пов'язану з невиконанням договору.

Переваги для бухгалтера

Із сум винагороди, які отримуватиме бухгалтер, не будуть утримуватися прибутковий податок та відрахування до соціальних фондів.

Проте варто нагадати, що матеріальна відповідальність бухгалтера-непідприємця регулюється трудовим законодавством. Зокрема, у ст. 132 КзПП зазначено: "За шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації при виконанні трудових обов'язків, працівники, з вини яких заподіяно шкоду, несуть матеріальну відповідальність у розмірі прямої дійсної шкоди, але не більше свого середнього місячного заробітку".

Відносини бухгалтера-підприємця з підприємством регулюються ЦК, ст. 203 якого передбачає: "У разі невиконання або неналежного виконання зобов'язання боржником він зобов'язаний відшкодувати кредиторові завдані цим збитки".

Тобто поле відповідальності може бути необмеженим. Тому в договорі між підприємством та бухгалтером варто з'ясувати питання відповідальності.


Примітки:

1 Див. також "ДК" №39.


Книгосховище

Сделки с недвижимостью в новых вопросах и ответах (рос.)

Автор: Шабалін В.Г.

Обсяг: 464 с.

Рік видання: 2001

Вартість: 25.10 грн (4.70 USD)

Де придбати: http://shoop.bambook.com.ua

Книга адресована насамперед тим, хто самостійно вирішив укласти угоду, об'єктом якої виступає нерухомість. Приміром, як купити, продати, обміняти, здати чи винайняти квартиру або будинок. Підібраний матеріал допоможе з'ясувати особливості проведення переговорів (принципи оцінки об'єкта нерухомого майна, вибір клієнта, внесення завдатку, підписання угоди, передача коштів), рекламної компанії, а також допоможе уникнути шахрайства та зловживань зі сторони партнера.

Стисло: книга буде цікавою як професіонолам ринку нерухомості - ріелторам, агентам, експертам, так і широкому колу читачів, оскільки написана на простому та зрозумілому рівні.


Спрощена система оподаткування.

Методичний посібник

Видавець: ТзОВ "Баланс-Клуб"

Обсяг: 217 с.

Рік видання: 2001

Де придбати: відділ збуту друкованої продукції

роздріб (0562) 770-07-73

гуртом (0562) 37-44-23

Цитата: "Єдиний податок як один з варіантів спрощеного механізму оподаткування заслуговує особливої уваги, передусім тому, що:

- цей спосіб оподаткування застосовує значна кількість підприємств і приватних підприємців;

- багато запитань, які виникають на практиці у суб'єктів малого підприємництва, на даний момент не вирішені на законодавчому рівні;

- є велика кількість потенційних платників.

Цей методичний посібник дозволить суб'єкту малого підприємництва з'ясувати, чи вигідно йому сплачувати єдиний податок, а платникам єдиного податку допоможе правильно організувати податковий і бухгалтерський облік, без помилок скласти податкову і фінансову звітність".

Стисло: матеріали посібника, які згруповані у три розділи: нормативна база (указ Президента, постанови КМУ, накази та листи ДПАУ); консультації; відповіді на запитання - допоможуть зрозуміти суть спрощеної системи оподаткування, її основні переваги та недоліки.

<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua