На запитання читачів відповідають спеціалісти Аудиторскої фірми
"Фінанси і Аудит" - партнера "Дебета-Кредита"
м. Харків
Підприємство уклало договір оренди безпосередньо з Фондом держмайна.
Балансодержателем орендованого майна є НДІ. Чи треба при цьому оформляти
"троїсту" додаткову угоду до договору оренди?
Згідно з п. 17 Методики розрахунку і порядку використання плати
за оренду державного майна, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95
р., зі змінами і доповненнями, у разі якщо орендодавцем майна є
Фонд державного майна, його регіональне відділення або представництво,
орендна плата спрямовується:
- за нерухоме майно державних підприємств, організацій - 70% орендної
плати до державного бюджету, 30% - державному підприємству, організації,
на балансі яких перебуває це майно.
Згідно зі ст. 5 Закону України від 10.04.92 р. №2269-XII "Про
оренду державного і комунального майна", зі змінами і доповненнями,
орендодавцями є:
- Фонд державного майна України, його регіональні відділення і
представництва - стосовно цілісних майнових комплексів підприємств,
їх структурних підрозділів і нерухомого майна...;
- органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим
та органами місцевого самоврядування управляти майном, - стосовно
цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів
і нерухомого майна, яке, відповідно, належить Автономній Республіці
Крим або перебуває в комунальній власності;
- підприємства - стосовно окремого індивідуального визначеного
майна (крім нерухомого), а з дозволу органів, зазначених вище, -
також стосовно структурних підрозділів підприємств (філій, цехів,
дільниць) і нерухомого майна.
Якщо орендодавцем майна є державне підприємство, то орендна плата,
згідно з п. 17 Методики, перераховується в такій пропорції: 70%
- підприємству, організації і 30% - до державного бюджету.
У вашому випадку орендодавцем є виключно Фонд державного майна,
оскільки договір оренди укладено з ним. Згідно з п. 5.8 цього договору,
ви повинні були в двомісячний термін з дати підписання договору
оренди з Фондом державного майна скласти договір з балансодержателем
(НДІ) про відшкодування витрат балансодержателя на утримання майна,
що орендується, і надання комунальних послуг орендарю з подальшим
наданням орендодавцю (ФДМ) копій цих договорів.
Чи має підприємство платити ПДВ з 70% орендної плати, що скеровується
ФДМУ, якщо воно не є платником ПДВ, але договір оренди укладено
безпосередньо з Фондом? Якщо так, то на підставі яких документів?
Згідно з роз'ясненнями Фонду держмайна України, підприємства,
укладаючи договори оренди, можуть застерегти, що орендар сам спрямовує,
згідно з п. 17 Методики, частки орендної плати безпосередньо до
бюджету і державному підприємству (організації), на балансі якого
перебуває орендоване майно.
Згідно з листом ДПАУ від 12.05.2000 р. №6514/7/16-1201 "Щодо
обкладення податком на додану вартість сум орендної плати за використання
державного майна", вищезазначені операції, пов'язані з договорами
оренди, згідно з підпунктом 3.1.1 ст. 3 Закону України "Про
податок на додану вартість" є об'єктом для обкладення ПДВ.
Тому у підприємства, майно якого передане в оренду за договором
між ФДМУ і орендарем, виникають податкові зобов'язання на дату,
визначену п. 7.3 ст. 7 Закону про ПДВ. При цьому база для оподаткування,
відповідності до п. 4.1 ст. 4 цього Закону, визначається виходячи
з повної вартості орендної плати, незалежно від того, хто (орендар
чи підприємство) здійснює процедуру розмежування вартості орендної
плати в розмірах, визначених пунктом 17 Методики.
На дату виникнення податкових зобов'язань підприємство, відповідно
до вимог наказу ДПА України від 31.05.97 р. №165, з доповненнями
до нього, виписує податкову накладну на повну вартість орендної
плати, де окремим рядком має бути виділена сума ПДВ, яка становить
20% бази оподаткування, визначеної пунктом 4.1, і додається до вартості
орендної плати. Орендар на підставі податкової накладної і за умови
фактичного списання коштів з банківського рахунка в рахунок оплати
за користування майном включає суму ПДВ до складу податкового кредиту.
У зв'язку з тим, що, згідно з вказівками Фонду державного майна
України, орендар самостійно спрямовує, згідно з п. 17 Методики,
частини орендної плати безпосередньо до бюджету і підприємству,
то таке підприємство, на балансі якого перебуває орендоване майно,
оформляє платіжні документи окремо на частину вартості орендної
плати з обліком ПДВ і окремо - на суму ПДВ, що припадає на частину
орендної плати, яка орендарем безпосередньо перераховується до бюджету.
Наприклад, орендна плата звітного періоду становить 2000 грн,
податок на додану вартість в розмірі 20% становить 400 грн, загальна
сума плати з урахуванням податку на додану вартість - 2400 грн.
Підприємство виписує податкову накладну на всю суму орендної плати
- 2000 грн (база оподаткування) без урахування ПДВ, яка підлягає
оподаткуванню за ставкою 20%, - 400 грн, загальна сума з ПДВ - 2400
грн.
Оскільки за дорученням Фонду орендар сам здійснює розмежування
платежів і перераховує до бюджету належні 1400 грн (70%) орендної
плати, то на рахунок підприємства спрямовуються належні 30% і сума
податку на додану вартість, обчислена з повної вартості орендної
плати. При цьому платіжні документи оформляються окремо на 720 грн
(600 грн орендна плата без ПДВ і 120 грн - ПДВ) і на 280 грн (сума
ПДВ, яка обчислена з бази в розмірі 1400 грн) з відміткою в платіжному
дорученні "ПДВ з 70% орендної плати, перерахованої до бюджету".
Чи треба приватному підприємцю-"єдиноподатнику" застосовувати
РРО?
Ні. Згідно з п. 6 ст. 9 Закону України від 01.06.2000 р. №1776-III
"Про внесення змін до Закону України "Про застосування
електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при
розрахунках зі споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування
і послуг", реєстратори розрахункових операцій і розрахункові
книжки не застосовуються під час продажу товарів (крім підакцизних)
(надання послуг) суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними
особами, оподаткування яких здійснюється згідно із законодавством
з питань оподаткування суб'єктів малого підприємництва (в тому числі
шляхом отримання свідоцтва про сплату єдиного податку), за умови
ведення такими особами книг обліку доходів і витрат у порядку, визначеному
постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2000 р. №1336, зі
змінами і доповненнями.
|