Нове число  Дебет-Кредит
  Український бухгалтерський тижневик
#52'2001: Практична бухгалтерія - Що нового? << >>

Що нового?

Коротко

  • Кабмін постановою від 13.12.2001 р. №1659 вніс зміни до Порядку відшкодування ПДВ. З нього виключено положення про те, що відшкодування можливе при двох учасниках розрахунків. Порядок передбачає можливість відшкодування за рахунок погашення кредиторської заборгованості.

  • ДПА в листі від 14.11.2001 р. №15360/7/17-0517 повідомляє, що якщо громадянин звільняється з підприємства, відпрацювавши за місцем основної роботи неповний рік, і до кінця календарного року на цьому підприємстві не працював і не отримував доходів, у цього підприємства немає підстав для проведення громадянинові остаточного річного перерахунку. Якщо громадянин після звільнення більше ніде не працював і не отримував доходів з інших джерел, подання декларації до податкових органів не передбачено.

  • Законом від 13.12.2001 р. "Про встановлення розміру мінімальної зарплати на 2002 рік" пропонується встановити з 01.01.2002 р. розмір мінімальної зарплати 140 грн на місяць. Закон перебуває на підписі у Президента.

  • Затверджено Закон "Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України "Про акцизний збір". Декрет доповнено визначенням термінів "давальницька сировина" (сировина, що є власністю одного госпсуб'єкта і передається виробникові для виготовлення підакцизних товарів) і "давальницькі умови" (умови, визначені в договорі між замовником і виробником, на підставі яких виробляється підакцизна продукція). Закон перебуває на підписі у Президента.

  • Нацбанк телеграмою від 12.12.2001 р. №11-311/2018-7647 попереджає про появу нових варіантів фальшивих банкнот номіналом 1 грн зразка 1992 р. і 10 грн зразка 1994 р.


Новини

Податковий борг, навіть розстрочений, є перепоною для переходу на єдиний податок

Лист ДПА України від 29.11.2001 р. "Про перехід на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності"

На підставі статті 18 Закону України від 21.12.2000 р. №2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами і державними цільовими фондами" при розстроченні податковий борг не ліквідується, а лише переноситься термін його сплати, тобто відбувається перенесення термінів сплати боргу, який виник у попередні періоди.

Водночас, відповідно до Указу Президента України від 28.06.99 р. №746/99 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва", перехід на спрощену систему оподаткування можливий тільки за умови сплати всіх установлених податків і обов'язкових платежів за попередній звітний період. Таким чином, на думку фахівців державної податкової служби, підприємство до остаточного погашення податкового боргу не має права перейти на сплату єдиного податку.

"Документи для роботи"


Наказ господарського суду може стати підставою для примусового списання коштів з рахунків бюджетних установ

Наказ Держказначейства України від 05.10.2001 р. №175 "Про затвердження Порядку примусового списання (стягнення) коштів з рахунків установ і організацій, відкритих в органах Державного казначейства"

Примусове списання коштів з реєстраційних рахунків бюджетних установ можливе й за наказами господарських судів без залучення державної виконавчої служби. Виконання рішення про арешт коштів може бути здійснене протягом бюджетного року (до 31 грудня поточного року), невиконані суми рішень знімаються з обліку і повертаються органам, що їх видали, тобто Держказначейство самостійно розблоковує рахунки наприкінці року незалежно від рішень судів. Органи Держказначейства вже не мають повідомляти установи (організації) про надходження розрахунково-платіжних документів щодо безспірного стягнення коштів.

Чітко розписано порядок виконання органами Державного казначейства ухвал судів, постанов слідчих та постанов державних виконавців щодо арешту коштів бюджетних організацій. Платіжну вимогу та супровідні документи стягувач може подати і до банку, що його обслуговує, або до органу Державного казначейства, в якому обслуговується установа, організація-боржник.

"Документи для роботи"


Про неподання деякими громадянами декларацій про сукупний оподатковуваний дохід

Розпорядження КМУ від 13.12.2001 р. №560-р

Прийняти пропозицію Державної податкової адміністрації, погоджену з Мінфіном і Мін'юстом, щодо неподання декларацій про сукупний оподатковуваний дохід громадянами, які протягом звітного 2001 календарного року одержували доходи не за місцем основної роботи у розмірах, що не перевищують за рік трьох прожиткових мінімумів, установлених законом на одну працездатну особу в розрахунку на місяць.

Прем'єр-міністр України А. КІНАХ

Коментар.

Розпорядженням встановлено, що громадяни, які мали за неосновним місцем роботи дохід до 993,15 грн (331,05 х 3) включно, можуть не подавати декларацій з прибуткового податку.

По-перше, за попереднім Розпорядженням Кабінету Міністрів України "Про неподання деякими громадянами декларацій про сукупний оподатковуваний дохід" від 13.12.2000 р. №490-р (див. "Документи для роботи" №52/2000), громадянам, які протягом звітного 2000 календарного року одержали не за місцем основної роботи дохід, що не перевищував трьох мінімальних заробітних, теж було дозволено не подавати декларації.

Таким чином, спостерігаємо прогрес у розумінні податковими органами принципів обкладання прибутковим податком: виходячи не з неоподатковуваного мінімуму 17 грн, а з мінімальної заробітної плати, що і відповідає закону: неоподатковуваний мінімум доходів громадян не може бути нижчим за прожитковий мінімум. Саме про це зазначено в статті 17 Закону України від 05.10.2000 р. №2017-III "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (див. "Документи для роботи" №47/2000). На жаль, до внесення відповідних змін до Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. №13-92 "Про прибутковий податок з громадян" про такий неоподатковуваний мінімум доводиться лише мріяти. Але хід думки податківців вже обнадіює.

По-друге, виникає запитання: кому вигідно чи не вигідно не подавати декларацію з прибуткового податку при заробітках на стороні до 993,15 грн включно? Таке неподання однозначно є вигідним для працівників, які за основним місцем роботи підпадають під ставки оподаткування 30 і 40 відсотків, тобто коли "основна" зарплата більша за 1020 грн на місяць, а заробітки на стороні - незначні.

Вигідно подати декларацію особам із місячним оподатковуваним доходом до 170 грн (з урахуванням "стороннього" доходу 993,15 грн), адже саме із перевищення цієї суми застосовується 20-відсоткова ставка оподаткування. Тобто у кого величина доходу за місяць (сукупний заробіток за 12 місяців + неосновний заробіток у сумі до 993,15 грн)/12) менша за 170 грн, то декларацію не гріх і подати. Причому максимальне повернення, на яке можна розраховувати у цьому випадку, - це 105,27 грн.

Така сума виходить з розрахунку найбільш сприятливих для платника податку умов: немає основного місця роботи, а за неосновним отримано 933,15 грн і утримано відповідно 20 відсотків - 186,63 грн. При поданні декларації виходить, що у громадянина середньомісячний оподатковуваний дохід - 77,76 грн, з якого мають утримати за рік меншу суму прибуткового податку (10% суми, що перевищує 17 грн), тобто за рік - 6,78 х 12 = 81,36 грн, а утримано було 186,63 грн, ось і різниця в 105,27 грн.

По-третє, 2002-й буде першим роком, коли і пересічним громадянам і підприємцям слід буде подавати податкові декларації за рік протягом одного терміну (у підприємців є ще квартальне подання декларацій), причому подовженого порівняно з попереднім - до 1 квітня 2002 року. Тобто до 31 березня 2002 року включно.

По-четверте, Розпорядження дозволить деяким громадянам зекономити на штрафах. З урахуванням положень підпункту 17.1.5 Закону №2181, якщо фізична особа - платник податків не подає декларацію до податкового органу в терміни, визначені законодавством, штрафні санкції за невчасне подання декларації, встановлені підпунктом 17.1.1 Закону (170 грн), до такого платника податків не застосовуються, оскільки обов'язок нарахування податку за декларацією покладено на податковий орган. Але за неподання, невчасне подання декларацій такі платники притягуються тільки до адміністративної відповідальності: відповідно до пункту 11 статті 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" накладається штраф від одного до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 до 85 грн). Саме цю суму штрафів і можна зекономити за Розпорядженням.

Заробив за неосновним місцем роботи до 993,15 грн включно - звільнений від подання декларації

Віталій МОСЕЙЧУК

<< >>
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua