Нове число  Дебет-Кредит
Український бухгалтерський тижневик
#29 '2000: Документи для роботи - Нові документи

1. Про внесення змін до Закону України "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"

Коментар ДК:

Запроваджено жорсткіші фінансові санкції у разі порушення використання ЕККА. Скасовано ТКК. Підприємці, які працюють за спрощеним варіантом, вестимуть розрахункові книжки та книгу обліку розрахункових операцій

Закон України від 01.06.2000 р. №1776-III "Про внесення змін до Закону України "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон) збільшив розмір санкцій у сфері застосування ЕККА (штраф - 1700 грн); без ЕККА через касу підприємства можна торгувати лише продукцією власного виробництва; кількість контролюючих ЕККА органів скоротилася з 5 до 2: ДПАУ і НБУ; контрольні стрічки ЕККА треба зберігати протягом 3 років.

Революція в сфері застосування ЕККА: перемогли податківці

Чергова революція в сфері застосування ЕККА, яка стосується майже всіх підприємців, і про яку ми вже попереджали (див. "Контракти" №24/2000 на с. 13), сталася. Законом введено нову (уже третю) редакцію Закону України від 06.07.95 р. №265/95-ВР "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (друга редакція затверджена Законом України від 06.06.96 р. №227/96-ВР). Тепер всі ЕККА, комп'ютерні системи тощо називаються реєстраторами, але для розуміння ситуації продовжимо використання зрозумілішого і конкретнішого терміна "ЕККА" (Закон його теж використовує, але лише двічі).

Одразу зазначимо, що в Законі чітко прослідковується посилення функцій податкової служби з ліквідацією або мінімалізацією впливу Міністерства економіки, НБУ, інших органів на регулювання сфери ЕККА. Фактично Закон є симбіозом попередньої редакції, практики його застосування ДПА України та Положення про порядок реєстрації і застосування електронних контрольно-касових апаратів при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яке затверджено наказом ДПАУ від 18.09.97 р. №343 (надалі - Положення).

Право не застосовувати реєстратори (ЕККА тощо) та розрахункові книжки у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням відповідних розрахункових документів здійснюється при торгівлі продукцією лише власного виробництва (стаття 9 Закону). Раніше продукція могла бути і стороннього виробництва. Також законодавці "забули" в цьому разі звільнити підприємства від ведення книги обліку розрахункових операцій, адже для операцій за касою підприємств є своя касова книга.

Тепер під час розрахунків з покупцями, вимиканні електроенергії, ремонту або виходу з ладу реєстратора (ЕККА) необхідно обов'язково видавати розрахунковий документ (товарний чек, розрахункову квитанцію), але лише протягом 72 годин (так було і раніше, відповідно до Положення, але тепер це закріплено Законом). Тепер уявіть ситуацію поломки ЕККА 31 грудня або в зоні стихійного лиха, де світла може не бути і тиждень. Платити зайві 1700 грн чи забезпечувати потреби людей? Також статтею 14 Закону на сервісні центри покладено обов'язок ремонту ЕККА протягом 72 годин, але "забуто" призначити фінансові санкції за недотримання цього терміну, хоча його перевищення для торговців аналогічне торгівлі без ЕККА та розрахункових книг зі штрафом у 1700 грн.

Термін зберігання контрольної стрічки ЕККА продовжено до 3-х років

Раніше термін зберігання використаних контрольних стрічок ЕККА та журналів використання ЕККА становив 1 рік після їх закінчення, а тепер - 3 роки, причому немає вказівок про неможливість штрафувати тих, хто знищив стрічки 2-3-річної давності.

Скасовано товарно-касові книги. Підприємців, які перейшли на спрощену систему оподаткування, "кинули"

Скасовано товарно-касові книги, замість яких вводяться книги обліку розрахункових операцій та розрахункові книжки. Якщо форму товарно-касової книги та порядок реєстрації та ведення товарно-касової книги при розрахунках готівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг було затверджено наказом Міністерства фінансів України, Міністерства статистики України від 25.02.97 р.№48/53, то аналогічний наказ щодо книги обліку розрахункових операцій повинен бути розроблений ДПА України протягом чотирьох місяців, хоча Закон набере чинності через місяць після опублікування! Саме вищезгаданим наказом було визначено, що громадяни-підприємці ведуть, замість ТКК, книгу обліку доходів і витрат за формою №10.

Потім ведення книги за формою №10 було поширено і на реалізаторів підприємця згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2000 р. №507 "Про роз'яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. №727" (див. "Документи для роботи" №14/2000). Вочевидь, тепер книгам за формою №10 настав кінець, але, можливо, Кабмін щось і придумає. У цьому сенсі дуже показовою є частина друга статті 2 Закону, де зазначено, що "встановлення норм щодо застосування або незастосування реєстраторів розрахункових операцій в інших законах, окрім цього, не допускається", але іншими документами такі норми встановлювати дозволяється, зокрема, Кабміном відповідно до статті 10 Закону (тоді навіщо про заборону взагалі згадувати в Законі?!).

Раніше перелік окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки із споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг, затверджувало Міністерство економіки України за погодженням з Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України і Міністерством фінансів України. Тепер такий перелік затверджуватиме сам Кабінет Міністрів України, що знижує оперативність його підготовки та внесення необхідних змін у зв'язку зі змінами умов торгівлі та запровадженням нових видів торгівлі. Подейкують, що разом з підписанням Закону Президент України надіслав листа до прем'єр-міністра з проханням включити до зазначеного переліку підприємців - платників єдиного, фіксованого податку і спеціального торгового патенту. Але Закон набирає чинності через місяць після опублікування, а Кабінету Міністрів Законом дозволено прийняти перелік протягом чотирьох місяців, так що серпень і осінні місяці зіпсують нерви багатьом підприємцям.

Навіть якщо вони не застосовуватимуть ЕККА, то доведеться використовувати книги обліку розрахункових операцій і розрахункові (чекові) книжки, що дуже незручно, адже на кожну операцію, навіть на 20-50 коп. (наприклад, при продажу газет) треба оформляти окрему квитанцію, а при неоформленні на тебе чекає штраф 1700 грн. Покупці теж не мають часу на очікування записів (стенографіст - це, переважно, ще одна професія секретарок, а не продавців), а це - черги біля прилавків і втрата прибутків... Напевно, ті, хто приймав цей Закон ніколи багато не писали, тим більше на морозі. Адже записи в товарних чеках і в квитанціях повинні здійснюватись лише темною пастою кулькових ручок, а вже при - 5 градусах за Цельсієм кульковою ручкою неможливо писати. То що - взимку на вулицях або в неопалювальних приміщеннях не торгувати?

Також для підприємців - платників єдиного, фіксованого податку і спеціального торгового патенту фактично запроваджено щомісячну звітність з використання розрахункових книжок (яку необхідно здати до 15 числа місяця, наступного за звітним), а раніше вони (платники єдиного податку) звітувалися лише раз на квартал за єдиним податком і за формою №8-ДР з зарплати найманих працівників. До того ж власне розрахункові книжки треба отримувати, шнурувати та реєструвати в ДПА, і без черг, втрати часу та нервів це навряд чи відбудеться. Невідомо ще, скільки таких книжок видаватимуть на руки, а штраф за її недбале збереження протягом 3 років - ті самі 1700 грн!

Фактично в Україні було два реєстри ЕККА і комп'ютерних систем: Державний реєстр електронних контрольно-касових апаратів, який вела ДПА України (точніше Державна комісія з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом при Кабінеті Міністрів України) і Реєстр сертифікованих комп'ютерних систем (які використовувалися в пунктах обміну валют), ведення якого здійснював Національний банк України. Тепер цей реєстр єдиний - Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій - і керуватиме ним ДПА України разом з комісією, що свідчить про посилення впливу податкових органів на вітчизняну банківську систему.

Кількість контролюючих ЕККА органів скоротилася з 5 до 2: ДПАУ і НБУ

Однак є в Законі і позитивні моменти. Якщо раніше контроль за проведенням суб'єктами підприємницької діяльності розрахунків із споживачами з використанням електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг здійснювали ДПА України, Державний комітет України у справах захисту прав споживачів, Державна інспекція з контролю за цінами Міністерства економіки України, Міністерство внутрішніх справ України та їх органи на місцях і НБУ для обмінних пунктів, то тепер таких органів лише два - власне ДПА України для переважної більшості торговців і НБУ разом з ДПА України - для обмінних пунктів валют. Тобто кількість контролюючих ЕККА органів скоротилася з 5 до 2. Однак, згідно зі статтею 16 Закону, контролюючі органи самі для себе встановлюють порядок проведення оперативних перевірок правильності застосування ЕККА (щось на кшталт неможливого: "Прокуратура встановлює процеси в кримінальних справах на власний розсуд, а не відповідно до Кримінально-процесуального кодексу").

Вже немає "вилки" штрафів, але розмір звичайного штрафу тепер не менше 1700 грн

Жорсткими стали фінансові санкції за порушення використання реєстраторів: від 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн) за використання реєстратора без попереднього програмування ціни, до 500 (8500 грн) - за використання реєстратора з непередбаченим у його документації програмним забезпеченням. Максимальний розмір штрафів за неправильне застосування ЕККА та порядок проведення розрахунків iз споживачами збільшено з 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400 грн) до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 грн). Але одночасно скасовано "вилку" штрафів від 10 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за одне порушення, що зменшить кількість правопорушень та зловживань при накладанні штрафів, адже розмір штрафу давався на відкуп податковому інспектору.

Слід врахувати: раніше переважна більшість порушень Закону підпадала під одну назву: "Порушення встановленого порядку застосування ЕККА", і за будь-яке з них могли бути застосовані фінансові санкції до підприємства та ще й, додатково, адмінштрафи на посадових осіб. Тепер всі правопорушення конкретно розписані, але від того підприємцям легше не стало, хоча вже не штрафуватимуть за дрібниці: що індикатор клієнта ЕККА не туди повернуто, за розташування ЕККА під прилавками (столами), розміщення їх на бічних стелажах, заставлення їх зразками товарів, відсутність таблички "Касир зобов'язаний вручити покупцю (клієнту) касовий чек" тощо. Докладний розпис правопорушень дає змогу активно захищатися від необгрунтованих посягань. Тепер фактично дозволено використання операції "сторно", адже санкцій за неї немає. Скасоване і поняття повторного порушення.

При невідповідності залишку готівки звіту ЕККА, згідно зі статтею 22 Закону, тепер застосовуватиметься штраф у 5-кратному розмірі різниці. Раніше, відповідно до Положення, штраф не накладався, якщо відхилення суми готівки за реалізовані товари (надані послуги) від суми, зазначеної в поточному звіті ЕККА, не перевищувало 0,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.

За торгівлю "лівим" товаром - штраф не менше 3400 грн

Раніше у разі якщо суб'єкти підприємницької діяльності провадили торгівлю товарами або іншими товарно-матеріальними цінностями, які не оприбутковані по обліку, то вартість цих товарів з підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності та суми, стягувалася за рішенням органів державних податкових інспекцій до місцевого бюджету відповідного рівня у безспірному порядку. Тепер цей штраф не може бути меншим від 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400 грн), також визначено, що вартість товару обліковується за цінами реалізації, і зазначена санкція поширюється і на просте зберігання неоприбуткованого товару без навіть наміру його продавати!

У цьому випадку знову вигідно вирізняється підприємництво фізичних осіб без створення юридичної особи. Адже порядок оприбуткування товарів у роздрібній та оптовій торгівлі для суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб, які не зобов'язані вести бухгалтерський облік, не визначено жодним нормативним документом (визначено лише порядок обліку доходів і витрат). Таким чином, на фізичних осіб, які провадять підприємницьку діяльність у сфері торгівлі без створення юридичної особи, поняття "оприбуткування товарів" не поширюється. Тому санкції статей 20, 21 Закону в частині відповідальності за неоприбуткований товар на фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності не поширюються (це визнає і ДПА України в листі від 14.05.99 р. №6990/7/23-3117, див. "Документи для роботи" №24/99). Поки що.

Як реакція на наших Кулібіних, в Законі запроваджено максимальні штрафи за використання реєстраторів розрахункових операцій, в конструкцію чи програмне забезпечення яких внесено зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника (500 неоподатковуваних мінімумів - 8500 грн). А самих Кулібіних притягатимуть до кримінальної відповідальності, щоправда, Кримінальний кодекс України чітко не містить такої статті, але незабаром можлива модифікація "хакерської" статті (наразі звичайний ЕККА не є автоматизованою системою) 198-1 Карного кодексу "Порушення роботи автоматизованих систем з покаранням: позбавлення волі на строк до 2 років, або виправні роботи на той же строк, або штраф у розмірі від 100 до 200 мінімальних розмірів заробітної плати. Ті ж дії, якщо ними спричинено шкоду у великих розмірах, або вчинені повторно чи за попереднім зговором групою осіб, - караються позбавленням волі на строк від 2 до 5 років.

Єдиний вид штрафу, який явно зменшений. Раніше у разі невиставлення суб'єктами підприємницької діяльності цінників на товар, що продається (прейскурантів на послуги, що надаються), або використання цінників та прейскурантів, що містять ціни і тарифи в іноземній валюті або в інших одиницях, які не є валютою України, до них застосовувався штраф у розмірі 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний такий невиставлений цінник - тепер штраф зменшено до 1 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.

Змінено і порядок стягнення штрафів. Якщо раніше вони стягувалися у безспірному порядку, то тепер, згідно зі статтею 25 Закону, штрафи повинні бути добровільно перераховані в десятиденний термін.

Не пощастило з Законом і торговим автоматам. Вони тепер є реєстраторами, і, як і ЕККА, повинні бути внесеними до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, що створює штучні бар'єри в просуванні цього сучасного виду торгівлі. Раніше вважалося, зокрема, згідно з листом Міністерства зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України від 23.06.99 р. №15-08/30-512, що Державний реєстр електронних контрольно-касових апаратів і комп'ютерних систем не призначений для реєстрації торгових автоматів, і Міністерство вважало можливим застосування автоматів за їх призначенням за умови, якщо технічні характеристики автоматів відповідають чинним вимогам техніки безпеки, санітарії і гігієни. При цьому облік готівки за реалізовану продукцію повинен був здійснюватись із застосуванням товарно-касової книги.u

Віталій МОСЕЙЧУК

P.S. Закон набирає чинності через місяць після його офіційного опублікування. На момент публікації в "Документах для роботи" Закон офіційно не опубліковано.

Основні зміни в сфері застосування ЕККА
№ з/п Чого стосуються зміни Попередня редакція Закону, Положення Теперішня редакція Закону
1. Термін зберігання контрольної стрічки ЕККА 1 рік 3 роки
2. Розмір штрафів "Вилка" від 10 до 100 н.м.д.г. * Розмір штрафу - переважно 100 н.м.д.г. (1700 грн)
3. Торгівля неоприбуткованим товаром Штраф у розмірі 100% вартості товару Штраф у розмірі 100% вартості товару, але не менше 200 н.м.д.г. (3400 грн)
4. Зберігання неоприбуткованого товару Санкцій немає Штраф у розмірі 100% вартості товару, але не менше 100 н.м.д.г. (1700 грн)
5. Нестача (надлишок) готівки в касі Штраф не застосовувався у разі, якщо надлишок менше 0,5 н.м.д.г. (8,5 грн) Штраф у 5-кратному розмірі надлишку (нестачі)
6. Відсутність цінника 5 н.м.д.г. (85 грн) 1 н.м.д.г. (17 грн)
7. Товарно-касова книга Застосовувалася в разі псування ЕККА або відімкнення електрики, визначеними Мінекономіки формами та видами діяльності Замінена на книгу обліку розрахункових операцій, перелік звільнених від ЕККА видів та форм діяльності визначається Кабінетом Міністрів України
8. Чекова книжка (товарні чеки) Застосовувалася в разі псування ЕККА або відключення електрики, на вимогу покупця Застосовується всіма підприємцями (розрахункова книжка), хто звільнений від засто- сування ЕККА
9. Торгівля через касу підприємства з оформленням касових ордерів Будь-якою продукцією Лише продукцією власного виробництва
10. Кількість контролюючих ЕККА органів 5 2 (ДПАУ і НБУ)
* Неоподатковуваний мінімум доходів громадян (17 грн).
 
© 2000
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua
Webmaster: web_dk@gc.com.ua