Нове число  Дебет-Кредит
Український бухгалтерський тижневик
#36 '2000: Документи для роботи - Нові документи

2. Зміни і доповнення, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 07.09.98 р. №1388 та від 31.12.93 р. №1094

Коментар ДК:

З 1 жовтня 2000 року в Україні заборонено водіння автомобілів без наявності страховки цивільної відповідальності водія

Постановою Кабінету Міністрів від 18.08.2000 р. №1276 "Про внесення змін і доповнень до постанов Кабінету Міністрів України від 07.09.98 р. №1388 і від 31.12.93 р. №1094" (далі - Постанова) змінено правила державної реєстрації транспортних засобів: у реєстраційних документах тепер не зазначатиметься номер двигуна; з 1 жовтня 2000 року, замість доручення, запроваджується тимчасовий реєстраційний талон, стає обов'язковою наявність страховки цивільної відповідальності водія, для розміщення на транспортному засобі реклами тепер необхідно отримати дозвіл ДАІ; фактично дозволено ставити на облік транспортні засоби, складені з деталей серійних транспортних засобів. За наявності більш ніж 9 автомобілів юридичні особи повинні мати власне автогосподарство.

Замість доручення, для тимчасового водіння автомобіля необхідно мати тимчасове свідоцтво реєстрації транспортного засобу. Для розміщення реклами на авто потрібен дозвіл ДАІ

Постановою внесено зміни до Правил держреєстрації й обліку автомобілів, автобусів, самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів і мотоколясок, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.98 р. №1388 (набирають чинності з дня опублікування Постанови). Тепер не приймаються до реєстрації транспортні засоби (ТЗ), складені з вузлів та агрегатів серійних транспортних засобів без дотримання вимог Закону України від 30.06.93 р. №3353-XII "Про дорожній рух".

Стаття 29 названого Закону передбачає, що до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам і пройшли державний технічний огляд (за винятком транспортних засобів, що не підлягають огляду). Таким чином, фактично Постановою дозволено ставити на облік власноруч складені серійні автомобілі за умови підтвердження відповідності складеного автомобіля державним стандартам, тимчасом як раніше саморобний автомобіль з нестандартних деталей можна було поставити на облік, а складений з серійних - ні (це розглядалося як засіб проти угонів автомобілів).

Тепер при реєстрації придбаного транспортного засобу необхідна письмова оцінка його фахівцем, який пройшов підготовку у встановленому порядку і має відповідні документи. Вочевидь, така вимога спрямована на збільшення комісійної винагороди комісійним магазинам за видачу довідок-рахунків та збільшення надходжень від державного мита у разі посвідчення дарчих, договорів міни та купівлі-продажу автомобілів у нотаріусів.

Тепер з 1 жовтня 2000 року при передачі транспортного засобу в користування і/або розпорядження іншій фізичній або юридичній особі буде недостатньо надати нотаріально завірене доручення. Наразі підрозділами ДАІ на підставі доручення видаватиметься тимчасовий реєстраційний талон, що підтверджує право користування і/або розпорядження (напевно, що не безкоштовно).

Таким чином, усі водії, які користуються автомобілями за дорученнями, - у цейтноті, адже швидко тимчасові талони отримати не вдасться. Запровадження тимчасових талонів також зведе нанівець перспективи в Україні такого бізнесу, як прокат автомобілів. Чому наш уряд не хоче запровадити цивілізовані правила, за якими якщо автомобіль не зазначено власником в угоні, то ним користуються на законних підставах, маючи лише посвідчення водія?

Постановою також передбачено диво дивне: з 1 жовтня 2000 року для розміщення реклами на транспортних засобах потрібна згода органів ДАІ, і вона напевно видаватиметься не безкоштовно. Але річ в іншому. Постанова фактично обмежує право власності на автомобілі, адже при розміщенні вивіски, реклами, наприклад, на власній будівлі, літаку, вагоні, річковому або морському судні тощо жоден державний орган не вимагатиме у вас дозволу, а власники автомобілів мусять отримувати такі дозволи. Тобто є дискримінація власників різних видів транспорту.

Також, відповідно до статті 17 Закону України від  03.07.96 р. №270/96-ВР "Про рекламу", реклама може розміщуватися на транспортних засобах, автомобільних і залізничних шляхах сполучення загального користування (включаючи смугу відведення), у метрополітені лише за угодою з їх власниками та відповідно до вимог безпеки і правил руху. Але наклеєна або намальована реклама фактично ніяк не може впливати на безпеку руху або суперечити Правилам дорожнього руху (особливо якщо вона розміщена на бортах автомобіля), тому для неї не потрібно і запроваджувати дозволи.

Цікаво, яким буде покарання за їзду з рекламою без дозволу? Напевне, можна сказати, що вилучення номерних знаків, як це передбачено у пункті 31.1 Правил дорожнього руху - йдеться про вилучення номерних знаків у разі обладнання без дозволу ДАІ спеціальними звуковими та світловими сигналами, - не буде. Втім, можливо, творці Постанови забули, що вони фактично прирівняли спеціальні звукові та світлові сигнали до розміщеної реклами. Але санкції у вигляді штрафу не забаряться, хоча явно такі штрафи не передбачені, але застосування аналогічних статей можливе.

Нагадаємо, що, відповідно до частини третьої статті 126 Кодексу про адміністративні правопорушення, керування транспортними засобами водіями, які не мають при собі або не пред'явили чи не передали для перевірки посвідчення, реєстраційних та інших документів, що підтверджують право на керування чи розпорядження транспортним засобом, дорожнього (маршрутного) листа та документів на вантаж, що перевозиться (крім власників транспортних засобів, які використовують їх з індивідуальною некомерційною метою), талона про проходження державного технічного огляду, - тягне за собою накладення штрафу від одного до двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17-34 грн).

У реєстраційних документах тепер не буде жодної згадки про номер двигуна

Однак не все у Постанові так погано. Тепер перереєстрація транспортного засобу в зв'язку із заміною двигуна здійснюється у разі зміни типу двигуна, його ваги, робочого об'єму і потужності. Причому (ура!) документів, що підтверджують законність придбання двигуна, не вимагають (у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу ідентифікаційний номер двигуна взагалі не зазначатиметься). Звичайно, це спростить реєстрацію транспортних засобів, однак і збільшить кількість угонів автомобілів з метою розбирання на запасні частини та пропозицію крадених автомобілів на ринку (частково або повністю). Також це повинно дещо підвищити ціни на вживані автомобілі при їх продажу на запасні частини.

Отримавши інформацію про те, що зареєстрований автомобіль розшукується правоохоронними органами інших держав, працівники ДАІ вилучають реєстраційні документи на зазначений автомобіль і передають матеріали органу, який веде розслідування, а натомість видають власникові ТЗ тимчасовий реєстраційний талон з терміном дії 1 рік із записом "Розшукується Інтерполом. Зняття з обліку заборонене". До завершення перевірки власник має право експлуатувати автомобіль з тимчасовим талоном (раніше автомобіль розміщувався на майданчику для затриманих транспортних засобів).

Не пощастило юридичним особам, які мають понад 9 автомобілів. Реєстрація транспортних засобів за юридичними особами, що мають від 1 до 9 транспортних засобів, тепер здійснюється при забезпеченні місць стоянки і зберігання. За наявності у юрособи більше 9 одиниць транспортних засобів, що дислокуються в одному населеному пункті, передбачено створення автогосподарства.

Раніше було простіше: первинна реєстрація транспортних засобів за юридичними особами провадилася незалежно від кількості автотранспорту за умови забезпечення цих засобів місцями для стоянки і зберігання, а наявність місця для стоянки та зберігання підтверджувалася договором оренди або іншими документами. Нововведення призведе до перетворення водіїв юридичних осіб на приватних водіїв, які матимуть автомобілі у власності і працюватимуть на юридичну особу за договорами. Постановою у новій редакції також викладено вимоги до транспортних засобів, які переобладнуються для перевезення пасажирів.

Друге пришестя страховки цивільної відповідальності водія

Постановою також внесено революційні зміни до Правил дорожнього руху, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 31.12.93 р. №1094. З 1 жовтня 2000 року водій транспортного засобу повинен мати при собі:

договір обов'язкового страхування цивільної відповідальності власника транспортного засобу;

дозвіл ДАІ на встановлення спеціальних сигналів, реклами, якщо на автомобілі розміщені такі сигнали або встановлена реклама;

тимчасовий реєстраційний талон ДАІ (замість довіреності на право управління транспортним засобом).

Зупинімося докладніше на договорі обов'язкового цивільного страхування власника транспортного засобу. Водії пам'ятають, що вперше вимога страховки з'явилася з 1 січня 1995 року відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 06.12.94 р. №816 "Про внесення доповнень до Правил дорожнього руху", але дуже скоро КМУ схаменувся та Постановою від 13.01.95 р. №21 "Про призупинення дії постанов Кабінету Міністрів України з питань обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів" скасував її. Таким чином, страхування цивільної відповідальності в Україні відроджено через майже 6 років.

Але нині Кабінет Міністрів пішов ще далі. Якщо раніше за наявності доручення можна було користуватися страховкою власника, то тепер за наявності тимчасового реєстраційного талона її необхідно придбавати кожному тимчасовому користувачеві автомобіля. До того ж нещодавно уряд збільшив розміри страхових платежів за договорами обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів у 9 разів відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2000 р. №842 "Про внесення змін і доповнень до деяких постанов Кабінету Міністрів України" (див. "Документи для роботи" №24/2000).

Також збільшено мінімальну страхову суму страхування цивільної відповідальності за життя та здоров'я третіх осіб з 2000 грн до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 грн) і запроваджено мінімальну страхову суму обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів за майно третіх осіб в розмірі 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів (25500 грн). Докладніше розмір страхових платежів, які доведеться сплатити кожному водієві, див. у таблиці.

Зокрема, для легкових автомобілів пасажиромісткістю до 8 осіб включно з робочим об'ємом двигуна до 1200 куб. см сума страхових платежів на рік зросла з 8,1 грн до 4,4 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (74,8 грн); з робочим об'ємом двигуна від 1200 до 2000 куб. см - з 10,7 грн до 5,8 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (98,6 грн, причому розширився діапазон робочого об'єму двигуна від 1800 до 2000 куб. см); з робочим об'ємом двигуна понад 2000 куб. см - з 16 грн до 8,6 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (146,2 грн). Таким чином, найпопулярніші моделі легкових автомобілів потрапляють під додаткове обкладання страховкою у 100 грн.

Підвищення страхових тарифів особливо вдарить по автотранспортних підприємствах, але Кабмін передбачив нововведення: у разі укладення одним страхувальником договорів обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів щодо 30 і більше транспортних засобів на термін 6 місяців і більше розміри страхових платежів зменшуються на 20 відсотків.

Водночас вищезгаданою Постановою передбачено, що експлуатація транспортних засобів без наявного у власника (водія) чинного договору обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів не допускається.

Віталій МОСЕЙЧУК

Розміри страхових платежів за звичайними договорами обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів на території України
(неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день укладення договору страхування)
Транспортні засоби
15 діб
1 місяць
2 місяці
3 місяці
4 місяці
6 місяців
9 місяців
12 місяців
Легкові автомобілі пасажиромісткістю до 8 осіб включно з об'ємом двигуна:
до 1200 куб. см
0,5
0,7
1,2
1,5
1,9
2,8
3,9
4,4
0,2*
0,4*
0,6*
0,8*
1*
1,4*
2*
2,2*
від 1200 до 2000 куб. см
0,6
0,8
1,4
2,1
2,7
3,8
5,2
5,8
0,4*
0,6*
1*
1,5*
1,9*
2,6*
3,6*
4*
понад 2000 куб. см
0,9
1
2,2
3
3,8
5,5
7,8
8,6
Причепи до легкових автомобілів
0,2
0,4
0,5
0,7
0,8
1,2
1,6
1,7
Автобуси з кількістю місць для сидіння:
до 20 осіб
0,9
1,1
2,3
3,5
4,6
6,9
9,8
10,4
понад 20 осіб
1,1
1,6
2,8
4,2
5,5
7,5
10,4
11,5
Вантажні автомобілі вантажопідйомністю:
до 2 тонн
0,9
1,1
2,3
3,5
4,6
6,9
9,8
10,4
понад 2 тонни
1,1
1,6
2,8
4,2
5,5
7,5
10,4
11,5
Причепи до вантажних автомобілів
0,4
0,6
0,9
1,2
1,6
2,3
3,1
3,5
Мотоцикли та моторолери
0,2
0,4
0,5
0,7
0,8
1,2
1,6
1,7

* Ці розміри страхових платежів застосовуються під час укладення договорів обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів - пенсіонерів (громадян України), які особисто керують транспортним засобом.
У разі укладення одним страхувальником договорів обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів щодо 30 і більше транспортних засобів на термін 6 місяців і більше зазначені розміри страхових платежів зменшуються на 20 відсотків.

 
© 2000
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua
Webmaster: web_dk@gc.com.ua