Нове число  Дебет-Кредит
Український бухгалтерський тижневик
#18 '2001: Документи для роботи - Нові документи

12. Про затвердження Порядку захисту вітчизняного ринку у разі закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти

Постанова КМУ від 11.04.2001 р. №347

Коментар ДК:

Якщо пропозиції вітчизняного та іноземного виробника є фактично однаковими, то замовник може не застосовувати преференційну поправку

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2001 р. №347 "Про затвердження Порядку захисту вітчизняного ринку в разі закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" (далі - Порядок) визначено загальні умови надання переваг тендерним пропозиціям вітчизняних виробників під час закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти та обмеження участі у процедурі закупівлі виключно вітчизняними виробниками у разі коли очікувана вартість предмета закупівлі не перевищує суми, еквівалентної: для товарів - 200 тис. євро, послуг - 300 тис., робіт - 4 млн євро. Порядок містить перелік товарів, робіт і послуг, участь у процедурі закупівлі яких обмежується виключно вітчизняними виробниками.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону України від 22.12.2000 р. №1490-III "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (див. "Документи для роботи" №16/2000), замовник надає перевагу тендерній пропозиції, поданій вітчизняним виробником, шляхом застосування преференційної поправки до її ціни або обмежує участь у процедурі закупівлі виключно вітчизняними виробниками у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за умови, що очікувана вартість предмета закупівлі не перевищує суму, еквівалентну:

для товарів - 200 тисячам євро;

для послуг - 300 тисячам євро;

для робіт - 4 мільйонам євро.

Розмір преференційної поправки повинен становити 10 відсотків ціни тендерної пропозиції.

Тепер такий Порядок затверджено. Він визначає загальні умови надання переваг тендерним пропозиціям вітчизняних виробників під час закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти та обмеження участі у процедурі закупівлі виключно вітчизняними виробниками у разі коли очікувана вартість предмета закупівлі не перевищує вищезгаданих сум. Порядок містить перелік товарів, робіт і послуг, участь у процедурі закупівлі яких обмежується виключно вітчизняними виробниками.

Правило застосування обмежень таке:

1) якщо вартість товарів, послуг, робіт не перевищує вищезгаданих величин і товар є в додатку 1 до Порядку, то участь в торгах беруть лише вітчизняні виробники;

2) якщо вартість товарів, послуг, робіт не перевищує вищезгаданих величин і товару немає в додатку 1 до Порядку, то до пропозиції вітчизняних виробників застосовується преференційна поправка в розмірі 10 відсотків ціни тендерної пропозиції, поданої вітчизняним виробником у разі, коли у процедурі закупівлі бере участь іноземний виконавець і його тендерна пропозиція є найбільш вигідною.

На жаль, тут є й підводні камені для вітчизняних виробників. Адже якщо пропозиції вітчизняного та іноземного виробника є фактично однаковими (навіть за ціною та якістю), то пропозиція іноземного виконавця не буде найбільш вигідною, а тому замовник може відповідно до пункту 3 Порядку не застосовувати преференційну поправку, і фактично постраждає вітчизняний виробник.

Тому було б краще, якщо б у пункті 3 Порядку, замість слів "і його тендерна пропозиція є найбільш вигідною" були слова "і його тендерна пропозиція є найбільш вигідною або еквівалентною". Таким чином, слід уникати однакових умов поставки з іноземним постачальником, ліпше пропонувати трохи нижчу ціну (якщо буде відомий її рівень) або не дорожче 10 відсотків від пропозиції іноземців;

3) якщо вартість товарів, послуг, робіт перевищує вищезгадані величини, то жодні обмеження та преференційні поправки не застосовуються. Таким чином найбільше від впровадження Порядку виграють вітчизняні будівельники, адже вартість робіт в 4 млн євро досить велика, а будівництво нових об'єктів є в додатку до Порядку.

Віталій МОСЕЙЧУК
 
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua
Webmaster: web_dk@gc.com.ua