Нове число  Дебет-Кредит
Український бухгалтерський тижневик
#20 '2001: Документи для роботи - Нові документи

16. Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення правил дорожнього руху

Закон України від 05.04.2001 р. №2350-III

Коментар ДК:

В 1,5-2 рази знижено штрафи за порушення Правил дорожнього руху. Скасовано вилучення посвідчення водія, номерних знаків та транспортування автомобіля на штрафмайданчик. Багато повноважень відійшли від ДАI до судів

Законом України від 05.04.2001 р. №2350-III "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення правил дорожнього руху" (далі - Закон) до Кодексу України про адміністративні правопорушення внесено зміни, якими пом'якшено адміністративну відповідальність та зменшено в 1,5-2 рази розмір адміністративних стягнень за порушення деяких правил дорожнього руху. Зміни стосуються також порядку розгляду окремих справ, пов'язаних з порушеннями правил дорожнього руху.

Скасовано вилучення посвідчення водія, номерних знаків та транспортування автомобіля на штрафмайданчик. Багато справ щодо порушення Правил дорожнього руху тепер розглядатиметься в судах, відповідно ДАI не може за ними штрафувати на місці правопорушення.

Тим, хто допускає перевищення швидкості до 20 кілометрів на годину, а такими є більшість водіїв, може загрожувати попередження або штраф. Українські даішники стали практично безправними, і не відомо, хто їх тепер боятиметься.

Розгляньмо зміни докладніше. Випуск в експлуатацію автомобілів, літаків, суден та інших пересувних засобів і установок, у викидах яких вміст забруднюючих речовин, а також якщо рівень шуму, утворюваного ними під час роботи, перевищують установлені нормативи (стаття 80 Кодексу про адміністративні правопорушення, далі - КпАП), - каратиметься штрафом на посадових осіб не від трьох до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а від двох до чотирьох (від 34 до 68 грн).

Експлуатація громадянами автомототранспортних та інших пересувних засобів і установок, у викидах яких вміст забруднюючих речовин, а також якщо рівень шуму, утворюваного ними під час роботи, перевищують установлені нормативи (стаття 81 КпАП), - тягне за собою накладення штрафу не від двох до чотирьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а від одного до трьох (від 17 до 51 грн).

Якщо раніше за порушення правил користування пасами безпеки або мотошоломами, наприклад при непристібнутому пасі, накладали штраф від 0,5 до одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, то тепер за непристібнутий пас можна отримати попередження або штраф у розмірі від 0,2 до 0,5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3,4 до 8,5 грн, частина третя статті 121 КпАП).

Перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху більш як на 20 кілометрів на годину, проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, порушення правил обгону і зустрічного роз'їзду, проїзду перехресть, зупинок транспортних засобів загального користування, початку руху, зміни напряму руху, проїзду спеціальних транспортних засобів раніше тягло за собою накладення штрафу від одного до двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а тепер можна відбутися попередженням або накладанням штрафу від 0,5 до 1 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (від 8,5 до 17 грн, частина перша статті 122 КпАП).

Тим, хто допускає перевищення швидкості до 20 кілометрів на годину, а такими є більшість водіїв, може загрожувати попередження або штраф

Раніше за недодержання вимог дорожніх знаків, розмітки проїжджої частини шляхів або безпечної дистанції, порушення правил зупинки і стоянки, розташування транспортних засобів на проїжджій частині, руху автомагістралями, пріоритету транспортних засобів загального користування, користування зовнішніми освітлювальними приладами, попереджувальними сигналами, буксирування механічних транспортних засобів, перевезення людей або руху тротуарами чи пішохідними доріжками можна було отримати штраф від 0,5 до одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян - а тепер попередження або штраф від 0,2 до 0,5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3,4 до 8,5 грн, частина друга статті 122 КпАП).

Таким чином, тим, хто допускає перевищення швидкості до 20 кілометрів на годину, а такими є більшість водіїв, може загрожувати попередження або штраф. Тобто з працівниками ДАI буде легше домовлятися.

Якщо раніше за ненадання водіями переваги в русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, так само як і за інші порушення правил проїзду пішохідних переходів, можна було отримати штраф від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, то тепер - від 0,5 до 1 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (від 8,5 до 17 грн, частина третя статті 122 КпАП).

Раніше за невиконання водіями вимог працівника міліції про зупинку транспортного засобу, а також залишення ними (що є порушенням встановлених правил) місця дорожньо-транспортної події, до якої вони причетні, накладався штраф у розмірі від десяти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або застосовувалося позбавлення права керування всіма видами транспортних засобів на строк від одного до трьох років.

Тепер штраф знижено - він становить від восьми до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 178 грн), а позбавлення прав залишено (стаття 122-2 КпАП).

Раніше порушення правил проїзду залізничних переїздів, крім в'їзду водіїв на залізничний переїзд на заборонений сигнал світлофора або жест регулювальника чи чергового по переїзду, при закритому шлагбаумі або коли до переїзду наближається поїзд, тягнули за собою накладення штрафу в розмірі від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а тепер цей штраф знижено від 0,5 до 2 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8,5 до 34 грн, частина друга статті 123 КпАП).

Раніше за порушення водіями транспортних засобів правил дорожнього руху, крім передбачених статтею 123, частинами першою або другою статті 130 КпАП Кодексу, що спричинили пошкодження транспортних засобів, вантажів, шляхів, шляхових та інших споруд чи іншого майна, накладався штраф від двох до шести неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або застосовувалося позбавлення права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців.

Тепер штраф знижено від одного до чотирьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 до 68 грн, стаття 124 КпАП).

Якщо раніше за ненадання посадовими особами підприємств, установ, організацій і громадянами транспортних засобів, що їм належать, працівникам міліції та медичним працівникам у встановлених законом невідкладних випадках накладався штраф у розмірі від одного до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, то тепер від одного до трьох н. м. д. г. (від 17 до 51 грн, стаття 124-1 КпАП).

За відсутність поліса страхування цивільної відповідальності - попередження

Якщо за інші порушення правил дорожнього руху, крім прямо передбачених статтями КпАП, накладався штраф від 0,1 до 0,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, то тепер це тягне за собою лише попередження (стаття 125 КпАП).

Зауважимо, що саме ця стаття застосовується до водіїв, у яких відсутній поліс страхування цивільної відповідальності власника транспортного засобу, тобто тепер відсутність поліса каратиметься лише попередженням.

Раніше за керування транспортними засобами водіями, які не мають при собі або не пред'явили чи не передали для перевірки посвідчення, реєстраційних та інших документів, що підтверджують право на керування чи розпоряджання транспортним засобом, дорожнього (маршрутного) листа та документів на вантаж, що перевозиться (крім власників транспортних засобів, які використовують їх з індивідуальною некомерційною метою), талона про проходження державного технічного огляду накладався штраф у розмірі від одного до двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тепер - від 0,5 до одного (від 8,5 до 17 грн, стаття 126 КпАП).

Iгнорування пішоходами сигналів регулювання дорожнього руху, перехід ними проїжджої частини у невстановлених місцях або безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, невиконання інших правил дорожнього руху раніше тягнуло за собою накладення штрафу від 0,1 до 0,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян - тепер попередження або такі самі штрафи (частина перша статті 127 КпАп).

Порушення правил дорожнього руху особами, що керують транспортними засобами, обладнаними двигуном з робочим об'ємом до 50 куб. см, велосипедами, а також возіями та іншими особами, які користуються шляхами, раніше штрафувалося від 0,5 до одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, то тепер - від 0,2 до 0,5 (від 3,4 до 8,5 грн, частина друга статті 127 КпАП).

Порушення або невиконання правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, на підприємствах, в установах та організаціях при розробці та виготовленні транспортних засобів і деталей до них або інших предметів їх додаткового обладнання при проектуванні, реконструкції та ремонті шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд, а також невиконання припису державної автоінспекції про усунення порушень правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, раніше каралося накладенням штрафу на посадових осіб від двох до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тепер - від одного до двох (від 17 до 34 грн, стаття 128-1 КпАП).

Раніше, за статтею 132 КпАП, самовільне використання з корисливою метою транспортних засобів, машин чи механізмів, що належать підприємствам, установам, організаціям, тягло за собою накладення штрафу на громадян від двох до чотирьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тепер - від двох до чотирьох, від 34 до 68 грн) і на посадових осіб - від чотирьох до шести неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тепер - від трьох до чотирьох, від 51 до 68 грн).

Для водіїв транспортних засобів штраф від двох до чотирьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян зменшено - від одного до трьох (від 17 до 51 грн) і залишено позбавлення права керування транспортними засобами на строк від трьох до шести місяців.

Зберігання транспортних засобів, що належать підприємствам, установам і організаціям, поза встановленими місцями їх стоянки, яке раніше каралося штрафом на водіїв чи посадових осіб, відповідальних за зберігання і використання транспортних засобів, від 0,5 до одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, тепер може каратися як штрафом, так і попередженням.

Порушення правил перевезення небезпечних, великогабаритних та великовагових вантажів автомобільним транспортом тепер тягне за собою накладення штрафу на водіїв транспортних засобів від 0,5 до двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8,5 грн до 34 грн) і на посадових осіб - від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 119 грн).

Iстотно зменшено і повноваження органів внутрішніх справ. Зокрема їм залишено розгляд справ щодо порушення правил дорожнього руху за статтями 121-1, 122-3, з 124-1 по 128-1, частинами першою і другою статті 129, 133 тощо. За іншими статтями, зокрема найбільш штрафонебезпечними щодо порушення швидкості - 122, справи розглядаються в суді, а не міліцією, що значно зменшує імовірність невиправданого штрафування, а також дає реальну можливість захищатися, в тому числі і через адвоката (і позбавляє даішників шансу штрафувати на місці). А тому значно розширено кількість статей, за якими складається протокол.

I найбільш радикальні зміни. Законом скасовано, шляхом вилучення частин п'ятої і шостої статті 265 КпАП, вилучення посвідчення водія, номерних знаків та транспортування автомобіля на штрафмайданчик. Ура!

Водночас нагадаємо, що залишається чинним наказ МВС України від 06.02.2001 р. №83 "Про невідкладні заходи щодо вдосконалення нагляду за дорожнім рухом працівниками Державтоінспекції МВС України" (див. "Документи для роботи" №10/2001) про недопустимість безпричинної зупинки автотранспорту.

Віталій МОСЕЙЧУК

Які статті КпАП щодо порушення правил дорожнього руху залишено за міліцією. Iнші розглядаються судами

121-1 "Участь водіїв мотоциклів та інших транспортних засобів у групових пересуванні, зупинці чи стоянці";

122-3 "Перешкоджання проведенню огляду транспортних засобів";

124-1 "Ненадання транспортних засобів працівникам міліції та медичним працівникам";

125 "Iнші порушення правил дорожнього руху";

126 "Керування транспортними засобами особами, які не мають права керування або водіями, які не мають при собі чи не пред'явили для перевірки відповідних документів";

127 "Порушення правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами, возіями та іншими особами";

128 "Випуск на лінію транспортних засобів, технічний стан яких не відповідає встановленим вимогам";

128-1 "Порушення або невиконання правил, норм та стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, невиконання припису про усунення порушень таких правил, норм і стандартів";

129 "Допуск до керування транспортними засобами або суднами водіїв чи судноводіїв, які перебувають у стані сп'яніння, або осіб, які не мають права керування транспортним засобом";

133 "Порушення правил перевезення небезпечних речовин і предметів, великогабаритних та великовагових вантажів на транспорті";

139 "Пошкодження шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд та технічних засобів регулювання дорожнього руху, створення перешкод для руху та невжиття необхідних заходів для їх усунення";

140 "Порушення правил, норм і стандартів при утриманні шляхів, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху чи позначення на дорогах місць провадження робіт".

 
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua
Webmaster: web_dk@gc.com.ua