Нове число  Дебет-Кредит
Український бухгалтерський тижневик
#20 '2001: Документи для роботи - Нові документи

17. Про автомобільний транспорт

Закон України від 05.04. 2001 р. №2344-III

Коментар ДК:

Відроджено сертифікацію послуг автомобільного транспорту. В маршрутних таксі перевезення пасажирів, які стоять, заборонено. Публікація оголошення про конкурс на автобусний маршрут відбувається не за 45, а за 15 днів

Закон України від 05.04.2001 р. №2344-III "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон) визначає засади організації та експлуатації автомобільного транспорту, зокрема стандартизації, сертифікації та ліцензування на автомобільному транспорті, проведення державою тарифної політики на автомобільному транспорті загального користування.

Закон стає підгрунтям для існування таких документів, як Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, затверджені наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Міністерства транспорту України від 16.01.2001 р. №6/18 (див. "Документи для роботи" №7/2001); Порядок і умови організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.01.98 р. №21 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 22.04.98 р. за №257/2697; Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.97 р. №176 (далі - Правила, зауважимо, що Закон побудовано на підгрунті Правил), Порядок проведення конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.96 р. №1346 (далі - Порядок проведення конкурсу). Проаналізуємо основні нововведення Закону.

Відроджено сертифікацію послуг автомобільного транспорту

На жаль, Законом відроджено сертифікацію послуг автомобільного транспорту (стаття 8). Порядок проведення сертифікації товарів, робіт, послуг на автомобільному транспорті визначає Кабінет Міністрів України.

Нагадаємо, що нещодавно Наказом Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 24.01.2001 р. №29 "Про внесення змін до Переліку продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні, і до Термінів уведення обов'язкової сертифікації окремих видів продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.02.2001 р. за №118/5309, розділ 36 "Послуги автомобільного транспорту" з Переліку продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації, вилучено.

А відповідно до висновку Міністерства юстиції №1/10, скасовано державну реєстрацію Правил сертифікації послуг автомобільного транспорту, затверджених наказом Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації і Міністерства транспорту України від 19.03.99 р. №119/156.

Вочевидь, усі ці нормативні акти буде відроджено найближчим часом вже на підставі Закону, а підприємці зможуть лобіювати свої інтереси лише через Верховну Раду України, що зменшує шанси на успіх.

На відміну від Правил, за Законом перевізник вже не зобов'язаний пропонувати рівень комфорту на вибір самих пасажирів та організовувати попередній продаж квитків.

Ліцензування послуг таксі тепер відбуватиметься окремо

До Закону України від 01.06.2000 р. №1775-III "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (див. "Документи для роботи" №30/2000) внесено зміни, згідно з якими ліцензуванню окремо підлягає надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом загального користування та надання послуг з перевезення пасажирів та їх багажу в таксі.

Також встановлено, що до ліцензій на надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом загального користування і з перевезення пасажирів та їх багажу на таксі додаються ліцензійні картки на кожен автомобільний транспортний засіб. Ліцензійна картка є бланком суворої звітності, до якої заносяться реєстраційні дані ліцензії та автомобільного транспортного засобу.

Саме ці нововведення і передбачені Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (див. "Документи для роботи" №7/2001).

Тепер Законом, а не Порядком проведення конкурсу визначаються основні умови організації перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, порядок проведення конкурсу на здійснення перевезень на таких маршрутах, а також визначаються вимоги до договору про перевезення пасажирів та вантажу.

Тепер публікація оголошення про конкурс відбувається не за 45 днів, а за 15, а загалом проведення конкурсів не змінився.

Встановлено штрафні санкції для перевізників - юридичних осіб, які порушують правила перевезень тощо (стаття 69 Закону). Раніше такі правопорушення фактично не каралися. Водночас підприємці-перевізники та керівники перевізників знають, що Законом України від 05.10.2000 р. №2029-III "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення" (див. "Документи для роботи" №46/2000) встановлено адміністративну відповідальність за порушення правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту (нова стаття 133-1 КпАП) та порушення умов і правил здійснення міжнародних автомобільних перевезень пасажирів і вантажів.

Максимальний розмір штрафу - 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн). Штрафи накладають посадові особи та контролери Державного департаменту автомобільного транспорту.

Законом запроваджено такі фінансові санкції для перевізників юридичних осіб та підприємців-перевізників, якщо вони не передбачені КпАП:

1) за безпідставну відмову від пільгового перевезення - у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн);

2) за самовільне відкриття автобусного маршруту загального користування - у розмірі п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 грн);

3) за перевезення пасажирів та їх багажу на таксі без ліцензії - в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн);

4) за перевезення пасажира на маршруті довжиною понад 500 кілометрів одним водієм - у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн);

5) за відсутність документів, обов'язкових для надання послуг з перевезення пасажирів чи вантажів автомобільним транспортом загального користування, - у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн);

6) за порушення правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн);

7) за здійснення міжнародного перевезення великовагового, великогабаритного чи небезпечного вантажу автомобільним транспортом без спеціального дозволу або з відхиленням від маршруту руху чи з перевищенням габариту - у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн);

8) здійснення нерезидентом України міжнародного перевезення пасажира чи вантажу автомобільним транспортом без дозволу на поїздку по території України, за умови обов'язковості такого дозволу, чи з дозволом, що не відповідає виду перевезення, - у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн);

9) за відсутність у випадках, передбачених законодавством, списку пасажирів при міжнародних перевезеннях пасажирів автомобільним транспортом - у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170 грн).

Цікавим нововведенням є те, що маршрутні таксі здійснюють перевезення пасажирів з обов'язковим наданням їм місць для сидіння та з висадкою і посадкою пасажирів на їх вимогу.

Таким чином, в маршрутних таксі перевезення пасажирів, які стоять, фактично заборонено - за порушення цієї вимоги на перевізника накладається штраф у розмірі 340 гривень.

Віталій МОСЕЙЧУК
 
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua
Webmaster: web_dk@gc.com.ua