Нове число  Дебет-Кредит
Український бухгалтерський тижневик
#22 '2001: Документи для роботи - Нові документи

12. Про деякі питання загальнообов’язкового державного соціального страхування суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування своїх доходів

Спільний лист Мінпраці України, Держпідприємництва України від 12.04.2001 р. №1-531/2481, 03-3/1808-020-1

Коментар ДК:

Юридичні особи — платники єдиного податку можуть не нараховувати на зарплату страхові внески на безробіття та тимчасову непрацездатність

Нарешті з’явився довгоочікуваний спільний лист Міністерства праці та соціальної політики та Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва від 12.04.2001 р. №1-531/2481, 03-3/1808-020-1 “Про деякі питання загальнообов’язкового державного соціального страхування суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування своїх доходів”, що закриває багато спірних питань щодо сплати внесків до страхових фондів “спрощенцями”.

Юридичні особи — платники єдиного податку можуть не нараховувати на зарплату страхові внески на безробіття та тимчасову непрацездатність, але всі платники єдиного податку повинні здійснювати нарахування щодо нещасного випадку на виробництві.

Єдиний податок, спеціальний торговий патент

Виходячи з того, що в Листі міститься заклик на місця не застосовувати до платників єдиного податку фінансові санкції та не накладати адміністративні штрафи, передбачені законами України від 02.03.2000 р. №1533 “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття” та від 18.01.2001 р. №2240 “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням”, можна зробити висновок, що нараховувати страхові внески до Фонду соціального страхування на випадок безробіття та Фонду соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, не потрібно.

На жаль, у Листі це прямо не сказано, але логічні висновки саме такі. У Листі також не сказано, що вищезазначене стосується лише юридичних осіб — платників єдиного податку. Щодо фізичних осіб — платників єдиного податку питання вирішується простіше, адже, відповідно до абзацу 5 статті 2 Указу Президента України від 28.06.99 р. №746/99 “Про внесення змін до Указу Президента України від 3 липня 1998 року №727 “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва”, суб’єкт підприємницької діяльності — фізична особа, яка сплачує єдиний податок, звільняється від обов’язку нарахування, відрахування та перерахування до державних цільових фондів зборів, пов’язаних з виплатою заробітної плати працівникам, які перебувають з ним у трудових відносинах, включаючи членів його сім’ї.

Тому вимога Листа стягувати фізичним особам внески на соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності з власних робітників, є дивною.

Для юридичних осіб — платників єдиного податку такого звільнення не передбачено, тобто, згідно з Листом, з 3-х страхових внесків платники єдиного податку повинні нараховувати лише внески на соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань.

Утримань страхових внесків у фізичних осіб — платників єдиного податку немає, а юридичні особи здійснюють утримання на загальних підставах. Для суб’єктів підприємництва, які придбали спеціальний торговий патент, діють правила щодо страхових внесків, аналогічні юридичним особам — платникам єдиного податку.

Фіксований прибутковий податок

Щодо цього податку взагалі склалася цікава ситуація, яка свідчить про нерозуміння державних органів цього виду податків. Лист, мотивуючи тим, що в Декреті Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. №13-92 “Про прибутковий податок з громадян” не передбачено перерахування коштів від сплати фіксованого податку на соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та на випадок безробіття, застерігає необхідність сплачувати внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням і похованням, та на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття у порядку та розмірах, встановлених законодавством з цих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Та ще й третій внесок — на безробіття. З цим важко погодитися. Річ у тім, що в статті 14 Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. №13-92 “Про прибутковий податок з громадян” чітко сказано: платник фіксованого податку, особи, які перебувають з ним у трудових відносинах, а також члени його сім’ї, які беруть участь у підприємницькій діяльності, звільняються від сплати нарахувань на фонд оплати праці, відрахувань та зборів на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування України, встановлених відповідно до Закону України “Про джерела фінансування дорожнього господарства України”, податку на промисел, збору до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, збору на обов’язкове соціальне страхування, збору до Фонду України соціального захисту інвалідів, а також придбання торгового патенту згідно із Законом України “Про патентування деяких видів підприємницької діяльності”.

Таким чином, жодних нарахувань у платників фіксованого податку бути не може, а з утримань залишається лише збір на безробіття, а всіх інших немає.

Фіксований сільськогосподарський податок

Його платник звільнений лише від нарахування внеску на соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням. Інші внески слід платити.

Віталій МОСЕЙЧУК
 
© 2001
"Дебет-Кредит"
Редакція: debet-kredit@gc.kiev.ua
Webmaster: web_dk@gc.com.ua