(044) 391-51-92
ru ua

Маєте пропозиції, зауваження чи побажання? Зв’яжіться з редакцією!
Ми неодмінно відповімо.



 Актуально!




Ближайшие семинары,
тренинги, вебинары ...

Все семинары ...         
(полный план-график)









 : загальний по сайту



Курсы валют на PROext

Дебет-Кредит № 45 (7.11.2011)
Суть справи :: Практика

Увага! Архівна публікація 

 


Ця сторінка містить давню архівну публікацію бухгалтерського тижневика "Дебет-Кредит", яка на даний час ймовірно втратила актуальність і може не відповідати діючим нормам бухгалтерського та податкового обліку.
Для роботи з актуальними матеріалами журналу перейдіть до ONLINE.dtkt.ua.

Норми витрат пального для автокарів і тракторів

Як списати пальне на машини, які їздять мало, а пального спалюють досить-таки багато, тобто на автонавантажувачі та трактори? Тут усе не так просто.

Норми витрат палива і мастильних матеріалів на спецавтомобілі призначені для планування потреби підприємств, організацій та установ (далі — підприємств) у паливно-мастильних матеріалах (ПММ) і контролю за їх витратами. Норми також потрібні для ведення звітності, запровадження режиму економії і раціонального використання нафтопродуктів, а також можуть застосовуватися для розроблення питомих норм витрат палива.

Для правильного списання пального, використаного автонавантажувачем чи трактором, підприємству необхідно користуватися:

1) ДБН В.2.8-12-2000 «Типові норми витрат пального і змащувальних матеріалів для експлуатації техніки в будівництві» (затверджені наказом Держбуду України від 12.01.2000 p. №9, введені в дію з 01.07.2000 p.);

2) Нормами витрат паливно-мастильних матеріалів на роботу дорожньо-будівних та спеціальних машин Н218. «Укравтодор» 043-96 (затвердженими наказом по корпорації «Укравтодор» від 14.08.96 р. №156, введені в дію з 01.09.96 р. замість Н218 УРСР 043-87р.);

3) Нормами витрат палива й мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. №43.

Останнім документом для автонавантажувача та трактора передбачено два види норм списання пального:

1) лінійна, при якій витрати палива розраховуються на 100 км пробігу;

2) норма на роботу спецобладнання — витрата палива за годину або за виконану операцію (див. таблицю 1 і таблицю 2).

Таблиця 1

ДБН В.2.8-12-2000. Таблиця Б.1.3 Автонавантажувачі

Найменування груп машин
Марка (модель) машини
Норма витрат пального
кг/маш.-год.
л/маш.-год.
Автонавантажувачі 4000, 4000М, 4001, 4002, 4003, 4004, 4004А, 4005, 4006, 4013, 4014, 4016, 4022, 4041, 4041М, 4042, 4042М, 4043, 4043М, 4045, 4045А, 4045М, 4045МП, 4045Н, 4045Р, 4046, 4046М, 4048, 4049, 4049М, 4055М, 4065, 4081, 40814
4,7
6,3
  4008,4008М
7,0
9,5
  БВ-2733 (Болгарія)
4,2
5,7

Таблиця 2

ДБН В.2.8-12-2000. Таблиця А.9.2 Трактори гусеничні, колісні та спеціальні машини

Найменування груп машин
Марка (модель) машини
Норми витрат пального
кг/маш.-год.
л/маш.-год.
Трактори:      
гусеничні Т-38, Т-38М, Т-508, ТДТ-40, ТДТ-40М
4,1
5,0
  ДТ-54, ДТ-54В, ДТ-54М
4,5
5,5
  Т-74, Т-74С, ДТ-75, ДТ-75БВ, ДТ-75М, ДТ-75Н, ДТ-75С, ТДТ-55
6,3
7,6
  С-80
6,5
7,8
  Т-100, Т-100М, Т-100МЗ, С-100, С-100М
7,2
8,7
  Т-4, ТТ-4
7,6
9,2
  Т-130, Т-130БГ, Т-130.1.Г-1, Т-130.М.Г-1, Т-130.М.Г-3
10,5
12,7
  Т-140
11,0
13,3
  Т-150-05, ХТЗ-153, Д-804МХЛК
11,4
13,8
  ХТЗ-153Б
11,8
14,3
  Т-150-05-09
12,1
14,7
  ДТ-175А, ДТ-175С
13,6
16,5
  Т-180
10,5
12,7
  ДЭТ-250
20,8
25,2
  Т-330, ГТ-330
22,0
26,7
  Т-500
32,3
39,2
Колісні «Ріоні» (Грузія)
4,3
5,2
  Т-16, Т-16М, ДТ-20 (Т-20), ДТ-21, Т-23, Т-23М, Т-25, Т-25А
1,8
2,2
  Т-28, Т-28М, Т-40, Т-40А
3,1
3,8
  МТЗ-5, МТЗ-5Л, МТЗ-5ЛС, ХТЗ-2511
4,1
5,0
  МТЗ-50, МТЗ-50Л, МТЗ-50М, МТЗ-52, МТЗ-52Л
4,4
5,3
  ХТЗ-3510, ХТЗ-3521
5,4
6,5
  МТЗ-80, МТЗ-80Л, МТЗ-82, ЮМЗ-6Л, ЮМЗ-6АМ, ЮМЗ-6АЛ, ЮМЗ-6КЛ, ЮМЗ-6КМ
6,0
7,3
  МТЗ-100, МТЗ-102
6,6
8,0
  ХТЗ-5020
7,8
9,5
  ХТЗ-121
10,1
12,3
  Т-150К-03, Т-150К-05, Т-150К-05-16, Т-151К-03,Т-151К-08
11,4
13,8
  ХТЗ-16031, ХТЗ-16131
11.9
14,5
  ХТЗ-17021, ХТЗ-17121
12,8
15,5
  ХТЗ-17221
12,1
14,7
  К-700, К-700А
18,0
21,8
  К-701
24,0
29,1
Гусеничні тягачі  
20,8
25,2
Кабелеукладальні машини на тракторі Т-180 МКУ-1
9,8
11,9

Списують пальне, що використовується механізмами, на підставі змінних рапортів.

Для розрахунку кількості пального, що підлягає списанню, визначається фактичний пробіг автонавантажувача та трактора за показниками спідометра, потім ця величина множиться на лінійну норму витрати палива у розрахунку на 100 км пробігу. При визначенні кількості палива для роботи машини протягом зміни необхідно витрату палива на машино-годину роботи помножити на фактичну кількість годин роботи механізму. Підприємство списує пальне за фактом, але в межах норм.

Приклад 1 Автонавантажувач 4000М (за Нормами №43 лінійна норма Н = 27,5 л/100 км, норма на роботу обладнання Hоб = 5,0 л/год.) працював 8 годин. Розраховуємо норму витрат палива:

Ноб = 8 х 5 = 40,0 л.

Приклад 2 Трактор МТЗ-80 (норма Д — 240) їхав на об’єкт 30 км, працював 4 години (за Нормами №156). Користуємося довідником або технічною документацією трактора МТЗ-80 (лінійна норма H = 4,3 л/100 км, норма на роботу обладнання Hоб = 5,2 л/год.). Розраховуємо норми використання пального:

на пробіг — Н = 30 х 4,3 : 100 = 1,29 л;

на роботу — Н = 4 х 5,2 = 20,8 л.

Звіряємо з витратами за фактом.

Приклад 3 Трактор Т-150 колісний, з дизельним двигуном потужністю 125 кВт (170 к. с.), питома витрата пального при нормальній потужності 185 г/к.с. x год.

Розрахунок виконується за формулою (див. ДБН В. 2.8 — 12 — 2000):

Hi = qe х Ne х C х 10-3, де

Hi — індивідуальна норма витрати пального, кг/маш. х год.;

qe — питома витрата пального при нормальній потужності двигуна, г/к.c. х год. (за даними інструкції з експлуатації);

Ne — номінальна потужність двигуна, кВт (за даними інструкції з експлуатації);

C — інтегральний коефіцієнт, який враховує середні умови експлуатації машини протягом робочої зміни і визначається окремо за формулою, наведеною нижче;

10-3 — перевідний коефіцієнт грамів у кілограми.

Визначення інтегрального нормативного коефіцієнта:

C = КДВ х КДN х КTN х КТЗ, де

КДВ — коефіцієнт використання двигуна в часі;

КДN- коефіцієнт використання двигуна за потужністю;

КTN- коефіцієнт, що враховує зміни питомої витрати пального залежно від ступеня використання двигуна за потужністю;

КТЗ — коефіцієнт, який враховує витрату пального на запуск і регулювання роботи двигуна, а також щомісячне технічне обслуговування машин на початку зміни, дорівнює 1,03.

КДВ = 0,86, КДN = 0,4, КTN = 1,19, КТЗ = 1,03.

C = 0,86 x 0,4 x 1,19 x 1,03 = 0,42.

Тоді Hі = 185 x 170 x 0,42 x 10-3 = 13,2 кг/маш. x год. (інакше кажучи, 13,2 на машино-годину).

Приклад 4 Навантажувач ТО-28А з двигуном Д-260-1-114 потужністю 114 кВт (155 к. с.), питома витрата пального при нормальній потужності 162 г/к.с. х год.

Розраховуємо інтегральний коефіцієнт за вищенаведеною формулою на підставі таких вихідних даних: КДВ = 0,86, КДN = 0,3, КTN = 1,6, КТЗ = 1,03.

C = 0,86 х 0,3 х 1,6 х 1,03 = 0,425.

Тоді Hі = 162 х 155 х 0,425 х 10-3 = 10,67 кг/маш. х год.

За відсутності в технічній документації заводу-виробника автонавантажувача чи трактора норм або технічних даних, необхідних для розрахунку, проводяться контрольні виміри витрати палива. Розрахунок тимчасових лінійних норм здійснюється за 1 годину роботи навантажувача (л/година), на одну технологічну операцію (л) або на пробіг спецавтомобіля при виконанні спеціальної роботи (л/100 км). Кількість контрольних вимірів повинна бути не менше трьох. Результати вимірів оформляються відповідним актом, один із завірених екземплярів якого надсилається на розгляд у ДержавтотрансНДIпроект, реєструється й повертається на підприємство (пп. 2.2.3 Наказу №43).

Тимчасова індивідуальна норма витрат палива набирає чинності після її реєстрації й затвердження наказом керівника підприємства.

Списання палива в податковому й бухгалтерському обліку здійснюється на підставі шляхових документів у межах норм витрати палива й мастильних матеріалів на автомобільному транспорті.

У податковому обліку вартість використанного палива у межах норм, може бути відображена у складі собівартості продукції, адміністративних витрат або витрат на збут. Відповідно до п. 138.5 ПКУ витрати на ПММ, включені до складу адміністративних або збутових, будуть враховані витратами того звітного періоду, в якому було списане пальне — Актом списання або змінним рапортом роботи механізму.

Наприклад: витрати пального на автонавантажувач, котрий працює на складі готової продукції, списують на рахунок 93 «Витрати на збут». У звітний період ці витрати відображаються в додатку ВЗ до декларації про прибуток у рядку 06.3.13.

Але якщо витрати на ПММ пов’язані з виробництвом товарів (робіт, послуг), то вони будуть віднесені до витрат в періоді визнання доходу по таких товарах (роботах, послугах). Наприклад, витрати пального на автокран на будмайданчику відобразяться на рахунку 23 «Виробництво», а в декларації — в додатку СВ у рядку 05.1.7 чи 05.1.16.

Марина КРИВЕНКО, «Дебет-Кредит»



Наступна стаття:  На початок статті 



Купівлю-продаж валюти спростили?! Частковий перегляд статті (тільки початок)
Життя :: Практика
Дві події, які приголомшили українських громадян за останній місяць: перша — приголомшила морально, адже купівля-продаж валюти тепер затягувалася на довгий час, друга — просто ошелешила: валютно-обмінні операції стали неможливими без документа, що посвідч...

В рубриці: 


ПДФО по справедливості Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 22 (1.6.2015) :: Суть справи :: Практика
ВРУ продовжує змінювати оподаткування фізосіб, ставлячи за мету
«вибілювання» доходів населення й одночасне зниження податкового
навантаження. Черговий Закон України «Про внесення змін до Податкового
кодексу України щодо справедливого оподатку...

Відступлення права вимоги «єдиннику» Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 22 (1.6.2015) :: Суть справи :: Практика
ТОВ на загальній системі хоче відступити право вимоги боргу в 10 тис. грн.
Відступає ТОВ на єдиному податку. Варіантів два: відступлення за 3 тис.
гривень або відступлення безоплатно. Який варіант є вигіднішим з погляду
оподаткування? Коли вин...

0.019833