Зателефонуйте нам
ru ua

Маєте пропозиції, зауваження чи побажання? Зв’яжіться з редакцією!
Ми неодмінно відповімо.



 Актуально!




Чергові семінари,
тренінги, вебінари ...

Більше семінарів ...









 : загальний
   (по всіх сайтах ДК)






Дебет-Кредит № 47 (25.11.2013)
Суть справи :: Податковий облік

Увага! Архівна публікація 

 


Ця сторінка містить давню архівну публікацію бухгалтерського тижневика "Дебет-Кредит", яка на даний час ймовірно втратила актуальність і може не відповідати діючим нормам бухгалтерського та податкового обліку.
Для роботи з актуальними матеріалами журналу перейдіть до ONLINE.dtkt.ua.

Чи будуть витрати на паливо без ТТН?

Наше підприємство (платник податку на прибуток на загальних підставах та платник ПДВ) займається внутрішніми вантажними перевезеннями. Податківці під час перевірки зняли з податкових витрат усе придбане і списане згідно з нормами та за подорожніми листами дизпаливо, використане під час перевезень товарів за замовленням, через відсутність товарно-транспортної накладної. Зауважимо, що замовникам перевезень ТТН не видавались. Але у нас є складені належним чином акти виконаних робіт, в яких обома сторонами договору перевезення зафіксовано конкретні дати здійснення перевезень, зазначено маршрут перевезення. Ну і, звісно, у нас є подорожні листи, які підтверджують списання пального. При цьому податківці взагалі погрожують зняти витрати й у замовника послуг на підставі того, що немає ТТН. Чи правомірні дії податківців?

Документування у перевізника

Як зазначено у п. 138.2 ПКУ, податкові витрати визнаються на підставі первинних документів, які підтверджують здійснення платником податку затрат, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухобліку, та інших документів, встановлених р. II ПКУ. Крім того, згідно з абз. 1 п. 44.1 ПКУ з метою оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

При цьому взагалі забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених відповідними документами, наведеними в абзаці 1 п. 44.1 ПКУ.

Мало того, заборонено відносити до податкових витрат затрати, не підтверджені розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухобліку та нарахування податку (пп. 139.1.9 ПКУ).

А от дохід від надання послуг вантажоперевізник визнає за датою складання акта або іншого документа, оформленого відповідно до вимог чинного законодавства, який підтверджує надання послуг (п. 137.1 ПКУ).

Тож головне — щоб усі витрати були підтверджені документально. Конкретного переліку документів (найменування документів, їх форми, тощо), якими мають бути підтверджені понесені витрати, у ПКУ не надано.

У цьому разі документом, що фіксує витрати на пальне, буде якраз подорожній лист — його форму затверджено Наказом №488/346. Мало того, у підкатегорії 102.07.20 ЄБПЗ фахівці Міндоходів також зазначають, що списання пально-мастильних матеріалів здійснюється виходячи з даних про пробіг автомобіля, визначених на підставі подорожнього листа, та норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу України від 10.02.98 р. №43.

Крім того, витрати палива будуть пов’язані із госпдіяльністю підприємства. Адже підприємство від наданих послуг отримало дохід (перевіряльники ж не вимагають зняти і дохід). А як ми знаємо, якщо є дохід, то за наявності підтвердних документів (у нашому випадку — подорожнього листа) будуть і витрати, пов’язані із госпдіяльністю.

Тож для списання витрат на пальне достатньо подорожнього листа вантажного автомобіля.

Тут додатково варто врахувати п. 1 Правил №363, де, зокрема, згадано, що ТТН — єдиний документ для всіх учасників транспортного процесу, призначений, зокрема, для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаних робіт. А відповідно до п. 11.1 Правил №363 основними документами на перевезення вантажів є, зокрема, ТТН та подорожні листи.

Крім того, згідно з п. 1 Переліку №207, водій, який здійснює вантажні перевезення на договірних умовах, зокрема, повинен мати ТТН.

А в пункті 2 Наказу №488/346 і взагалі зазначено, що ТТН зобов’язані використовувати всі суб’єкти господарської діяльності незалежно від форм власності.

Найімовірніше, враховуючи наведені вище норми, ваші податківці і вирішили, що списувати витрати палива слід, зокрема, і за наявності ТТН.

Та от ТТН не засвідчує понесення витрат на паливо. Максимум, що такий документ дає, — це фіксацію самого факту перевезення та населених пунктів, до яких було здійснено перевезення. Але така інформація є і в подорожньому листі.

Мало того, у самому ПКУ не зазначено прямого зв’язку податкових витрат з наявністю чи відсутністю ТТН. А от п. 140.5 ПКУ і взагалі забороняє встановлювати додаткові обмеження щодо складу витрат платників податків. Та й Наказ №488/364, яким встановлено форму ТТН, не зареєстрований у Мін’юсті. Тож виходить, що його не обов’язково застосовувати підприємствам, що не входять до сфери управління Мінтрансу та Мінстату.

Крім того, як ми зазначали вище, в ЄБПЗ є роз’яснення, де чітко встановлено, що паливо списують саме за подорожніми листами, і жодної згадки про ТТН.

Обов’язкові реквізити первинного документа

Найменування підприємства, установи, від імені яких складено документ;

назва документа (форми);

дата і місце складання;

зміст та обсяг господарської операції;

одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі);

посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Пункт 2.4 Положення №88

Документування у замовника

Тепер щодо права на витрати вашого контрагента. Гадаємо, вашому контрагенту не слід непокоїтися, адже підставою для відображення витрат на послуги перевезення буде виданий вами акт виконаних робіт (наданих послуг). А от для вас такий документ фіксує час визнання доходу.

Зауважимо, що головне для вашого контрагента, — щоб у такому акті були всі необхідні для первинних документів реквізити (п. 2.7 Положення №88).

Але слід врахувати, що в ЄБПЗ (підкатегорія 102.07.04) є роз’яснення від спеціалістів Міндоходів, де вони наполягають, що витрати за послугами з перевезення можна віднести до податкових за наявності первинної транспортної документації, що підтверджує отримання послуг з перевезення вантажів автотранспортом, у т. ч. товарно-транспортної накладної.

Та от, як ми уже зазначали вище, ТТН не такий обов’язковий до застосування документ, як цього хотіли б податківці.

Тож вважаємо дії податківців неправомірними, і ви цілком можете їх оскаржувати в адміністративному або судовому порядку.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Наказ №488/346 — Наказ Мінтрансу та Мінстату України від 29.12.95 р. №488/346 «Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля».
  • Правила №363 — Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу України від 14.10.97 р. №363.
  • Перелік №207 — Перелік документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, затверджений постановою КМУ від 25.02.2009 р. №207.
  • Положення №88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну України від 24.05.95 р. №88.

Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»



Наступна стаття:  На початок статті 



Фінансування з Фонду зайнятості Частковий перегляд статті (тільки початок)
Життя :: Податковий облік
Законом про зайнятість передбачено заходи зі стимулювання працевлаштування деяких категорій громадян і створення нових робочих місць. Ці заходи полягають у компенсації працедавцям сум ЄСВ, нарахованих на заробітну плату певних категорій працівників. Тут м...

В рубриці: 


ПДВ із мінусом: подальша доля Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 20 (18.5.2015) :: Суть справи :: Податковий облік
Лютий 2015 року був важким звітним періодом для тих платників ПДВ, які мали
станом на 01.02.2015 р. від’ємне значення з цього податку. Але навіть після
подання звітності з ПДВ за лютий у багатьох платників податку залишається
сумнів: а чи прав...

Як використати переплату з ПДВ Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 20 (18.5.2015) :: Суть справи :: Податковий облік
На 1 травня 2015 р. підприємство не мало оподатковуваних операцій з ПДВ
протягом останніх 11 місяців. При цьому в картці особового рахунку з ПДВ
значиться переплата, яка виникла за рахунок надміру сплачених грошових
зобов’язань, які залишилися...

0.026225