Зателефонуйте нам
ru ua

Маєте пропозиції, зауваження чи побажання? Зв’яжіться з редакцією!
Ми неодмінно відповімо.



 Актуально!




Чергові семінари,
тренінги, вебінари ...
Більше семінарів ...









 : загальний
   (по всіх сайтах ДК)






Дебет-Кредит № 03 (16.1.2006)
Життя :: Почуття обов’язку

Увага! Архівна публікація 

 


Ця сторінка містить давню архівну публікацію бухгалтерського тижневика "Дебет-Кредит", яка на даний час ймовірно втратила актуальність і може не відповідати діючим нормам бухгалтерського та податкового обліку.
Для роботи з актуальними матеріалами журналу перейдіть до ONLINE.dtkt.ua

або оберіть потрібний вам разділ ДК-порталу в верхньому рядку навигації.

Держбюджет-2006: що він нам приніс

У минулому числі «ДК» ми проаналізували проект Закону про Держбюджет на 2006 рік, який було проголосовано Верховною Радою України 20 грудня минулого року. Коментуючи головний фінансовий документ, ми зауважували, що докладний «офіційний» аналіз усіх нововведень буде надруковано у «ДК» після офіційного оприлюднення Закону.

Порівнявши текст, опублікований в «Урядовому кур’єрі» від 30.12.95 р., і той, з яким працювали фахівці редакції, ми знайшли незначні (!) розбіжності — змінилася нумерація статей Закону та ставка збору до ПФ з операцій купівлі-продажу валюти встановлена у розмірі 1,3%, а не 1,2%, як ми передбачали. Решта нововведень залишилися незмінними. Тож тепер, як і обіцяли, пропонуємо докладний аналіз найважливіших для бухгалтера положень Держбюджету-2006.

Мінімальна заробітна плата

Відповідно до ст. 82 Держ­бюджету-2006, на 2006 рік встановлено розмір мінімальної заробітної плати, який протягом року буде збільшуватися на 25 грн. Так, з 01.01.2006 р. і до 30.06.2006 р. розмір мінімальної заробітної плати — 350 грн на місяць. У період з 01.07.2006 р. до 30.11.2006 р. цей розмір становитиме 375 грн, а з 01.12.2006 р. — 400 грн. Про збільшення розміру мінімальної заробітної плати протягом 2006 року див. у таблиці 2 на с. 11.

Як впливатиме збільшення мінімальної заробітної плати на підприємницьку діяльність, оплату праці та податки, ми розглянемо нижче. А зараз нагадаємо, що, відповідно до ст. 3 Закону України від 24.03.95 р. №108/95-ВР «Про оплату праці», за просту, некваліфіковану працю, нижче якої не може здійснюватися оплата за виконану працівником місячну, годинну норму праці (обсяг робіт), з 01.01.2006 р.1 треба виплачувати заробітну плату не менше 350 грн.

Податкова соціальна пільга

Відповідно до п. 6.1 Закону про доходи, працівник підприємства має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного з джерел на території України від одного працедавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги у 2006 році у таких розмірах:

— у розмірі, що дорівнює 50 відсоткам однієї мінімальної заробітної плати2 (у розрахунку на місяць), встановленої законом на 1 січня звітного податкового року, — для будь-якого платника податку, тобто розмір звичайної податкової соціальної пільги становить 175 грн;

1 Про норму тривалості робочого часу на 2006 рік див. лист Мінпраці від 04.10.2005 р. №7881/0/14-05/036-15 («ДК» №45/2005).

2 Відповідно до Закону України від 07.07.2005 р. №2771-IV «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законів України», який набрав чинності 01.01.2006 р.

— у розмірі, що дорівнює 150 відсотків визначеної вище суми пільги, а саме: 262,50 грн підвищеної пільги для платників податку, які:

а) є самотньою матір’ю або самотнім батьком (опікуном, піклувальником) — у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років;

б) утримує дитину-інваліда — у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років;

в) має троє чи більше дітей віком до 18 років — у розрахунку на кожну таку дитину;

г) є вдівцем або вдовою;

д) є особою, віднесеною зако­-

ном до 1 або 2 категорії осіб, які потерпіли внаслідок Чорно­бильської катастрофи, включаючи осіб, нагороджених грамотами Президії Верховної Ради УРСР у зв’язку з їх участю у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи;

е) є учнем, студентом, аспірантом, ординатором, ад’юнктом;

є) є інвалідом I або II групи, у тому числі з дитинства;

ж) є особою, якій присуджено довічну стипендію як громадянину, що зазнав переслідувань за правозахисну діяльність, включаючи журналістів;

— у розмірі, що дорівнює 200 відсотків визначеної вище суми пільги, а саме: 350 грн, подвійної пільги для платників податку, які є:

а) особою, що є Героєм Украї­ни, Героєм Радянського Союзу, Героєм Соціалістичної Праці або повним кавалером ордена Слави чи ордена Трудової Слави;

б) учасником бойових дій під час Другої світової війни або особою, яка у той час працювала в тилу, на яку поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

в) колишнім в’язнем концтаборів, гетто та інших місць примусового утримання під час Другої світової війни або особою, визнаною репресованою чи реабілітованою;

г) особою, яка була насильно вивезена з території колишнього СРСР під час Другої світової війни на територію держав, що перебували у стані війни з колишнім СРСР або були окуповані фашистською Німеччиною та її союзниками;

д) особою, яка перебувала на блокадній території колишнього Ленінграда (Санкт-Петербург, Російська Федерація) у період з 8 вересня 1941 року до 27 січня 1944 року.

Застосовуватися податкова соціальна пільга буде до доходу працівника у вигляді заробітної плати, що не перевищує у 2006 році 680 грн (про те, як визначено цей розмір, див. нижче).

До речі, до розміру 680 грн прив’язуються також розмір неоподатковуваної нецільової благодійної допомоги (в т. ч. матеріальної), неоподатковуваний розмір оплати за навчання працівника у 2006 році у розрахунку на місяць, неоподатковуваний подвійний розмір допомоги на поховання (1360 грн) тощо.

Індексація грошових доходів

Відповідно до пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. №1078, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії, соціальної допомоги та стипендії місяць, у якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів громадян. Грошові доходи, отримані громадянами за цей місяць, не індексують.

Таким чином, якщо у зв’язку з підвищенням мінімальної заробітної плати у працівників зростуть грошові доходи (зокрема, заробітна плата у січні 2006 року), цей місяць вважається базовим і індексація у січні не проводиться. Для тих працівників, у яких заробітна плата не збільшилася у січні 2006 року, індексація проводиться у звичайному порядку.

Реєстрація ТзОВ та АТ

Мінімальний статутний фонд для ТзОВ, які створюються з 1 січня 2006 року, становить 35000 грн (100 мінімальних зарплат, з них до реєстрації слід внести 50 відсотків — 17500 грн), згідно зі ст. 52 Закону №1576.

А мінімальний статутний фонд для акціонерних товариств (АТ) становить тепер 437500 грн (1250 мінімальних зарплат) виходячи зі ставки мінімальної заробітної плати, чинної на момент створення акціонерного товариства.

Прожитковий мінімум

Відповідно до ст. 65 Держ­бюджету-2006, на 2006 рік затверджено такі розміри прожиткового мінімуму (див. таблицю 1).

Як і у випадку зі зростанням мінімальної заробітної плати протягом 2006 року, розмір прожиткового мінімуму також зростатиме. Так, уже у другому та третьому кварталі поточного року (тобто у період з 01.04.2006 р. до 30.09.2006 р.) розмір прожиткового мінімуму на працездатну особу становитиме 496 грн, а з 01.10.2006 — вже 505 грн. А це означатиме, що:

1) внески до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності будуть утримуватися у такому порядку1:

1 Відповідно до ст. 1 Закону №2213, розмір 0,5% — для найманих працівників, заробітна плата яких нижча від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи, і 1% — для найманих працівників, заробітна плата яких вища від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи.

— у першому кварталі 2006 року (з 01.01.2006 р. до 31.03.2006 р.) — 0,5% зі суми заробітної плати, що не перевищує 483 грн, 1% зі суми, що перевищує зазначену суму;

— у другому та третьому кварталах 2006 року (з 01.04.2006 р. до 30.09.2006 р.) — 0,5% зі суми заробітної плати, що не перевищує 496 грн, 1% зі суми, що перевищую 496 грн;

— у четвертому кварталі 2006 року (з 01.10.2006 р. до 31.12.2006 р.) — 0,5% зі суми заробітної плати, що не перевищує 505 грн, 1% зі суми, що перевищує 505 грн.

2) індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних та демографічних груп населення.

У межах прожиткового мінімуму, встановленого для праце­здатних осіб, індексуються оплата праці (грошове забезпечення), допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, що надається відповідно до законодавства про загально­обов’язкове державне соціальне страхування та інші виплати, визначені ст. 2 Закону України від 03.07.91 р. №1282-XІІ «Про індексацію грошових доходів населення». Тому, індексуючи заробітну плату працівників, треба пам’ятати про поступове збільшення розміру прожиткового мінімуму протягом 2006 року (див. таблицю 2).

Оподаткування нерухомості у 2006 році

При продажу нерухомості у 2006 році сплачувати податок з доходів фізичних осіб не доведеться, адже, відповідно до п. 40 ст. 77 Держбюджету-2006, дію статті 11 Закону про доходи у частині оподаткування операції з продажу об’єктів нерухомого майна зупинено на весь поточний рік.

Внески до фондів

Відповідно до ст. 101 Держбюджету-2006, розмір внеску до Пенсійного фонду, який нараховують на фонд оплати праці (ФОП1) найманих працівників та сплачують роботодавці у встановлені Законом №1058 строки, становить 31,8% (нагадуємо, що з 01.04.2005 р. страховий внесок становив 32,3%). Внесок у розмірі 4%, який нараховується на ФОП інвалідів, залишається без змін. Що стосується платників фіксованого сільськогосподарського податку, то вони у 2006 році сплачуть збір до Пенсійного фонду у розмірі 6,46% від об’єкта оподаткування відповідно до ст. 105 Держбюджету-2006.

1 Суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються за нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України «Про оплату праці», та підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб.

На підставі ст. 102 Держ­бюджету-2006 розмір внеску до Фонду зайнятості, який нараховують на фонд оплати праці (ФОП) найманих працівників та сплачують роботодавці у встановлені Законом №1533 строки, становить 1,3% (нагадуємо, що з 01.04.2005 р. страховий внесок становив 1,6%).

Що стосується осіб, які беруть участь у загальнообов’язковому державному соціальному страхуванні на добровільних засадах, забезпечують себе роботою самостійно (члени творчих спілок, творчі працівники, які не є членами творчих спілок), фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності, осіб, які виконують роботи (послуги) за цивільно-правовими угодами, а також громадян України, які працюють за межами України та не застраховані у системі обов’язкового державного соціального страхування країни, в якій вони перебувають, то такі особи сплачують 5,2% суми оподатковуваного доходу (прибутку), у тому числі 1,8% — на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття. До 01.01.2006 р. вони сплачували 5,5% суми оподатковуваного доходу (прибутку), з яких 2,1% на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.

Не стало винятком і зменшення розмірів страхових внесків до Фонду «нещасних» випадків. Так, згідно зі ст. 100 Держбюджету-2006, усі розміри внесків (усі страхові тарифи), встановлені відповідно до 67 класів професійного ризику виробництва, зменшено на 0,2%. Тому у 2006 році діють нові зменшені внески (див. таблицю 3 на с. 13), у зв’язку з чим зупинено дію статті 1 Закону №2272.

Зменшення або збільшення розміру страхового внеску до фонду соціального страхування від непрацездатності не відбулося.

Максимальний ФОП для внесків

Нагадаємо, що протягом 2005 року максимальна сума ФОП, на яку і з якої утримували внески до фондів, становила 4100 грн. Тепер з 01.01.2006 р. розмір максимального ФОП визначатиметься за загальним правилом та постійно збільшуватиметься.

По-перше, відповідно до ст. 90 Держбюджету-2006, з 1 січня 2006 року максимальна величина фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничну суму заробітної плати (доходу), з яких відповідно до законів України справляють страхові внески до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Пенсійного фонду України, дорівнює десяти розмірам прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб. А це означає, що з 01.01.2006 р. максимальна сума ФОП, на яку нараховують страхові внески до фондів, становить 4830 грн. До речі, частину четверту ст. 19 Закону №1058, в якій зазначено про максимальну суму ФОП для нарахування внесків до Пенсійного фонду1, зупинено на 2006 рік згідно з п. 31 ст. 77 Держбюджету-2006.

1Страхові внески нараховують на суми, зазначені у частинах першій та другій цієї статті, у межах максимальної величини, що встановлюється законом про розмір страхових внесків. Ця максимальна величина щороку встановлюється на рівні величини семи середніх заробітних плат, що склалася у попередньому календарному році, і не може бути меншою від діючої на день набрання чинності цим Законом максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів.

По-друге, у Держбюджеті не зазначено, що максимальний ФОП розраховується від прожиткового, встановленого на 1 січня звітного року. Тобто протягом 2006 року максимальна сума ФОП, на яку нараховуються страхові внески, буде зростати разом зі збільшенням прожиткового мінімуму (див. таблицю 2 на с. 11).

Допомога при народженні дитини

Якщо пригадати п. 2 Поста­нови №315, в якій зазначено, що у разі коли дитина народилася після 31 березня 2005 р., допомога виплачується у сумі, кратній 22,6 розміру прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років, встановленого на день народження дитини, дехто почне радіти очікуваному розміру допомоги при народженні. Та ба! Значного підвищення розміру допомоги при народженні Держбюджетом-2006 не зроблено: ст. 61 Держбюджету-2006 встановлено «фіксований» розмір допомоги при народженні у сумі 8500 грн (у 2005 році було 8497,60 грн). Фактично його округлили до цілого числа. Крім того значно спростили порядок виплати допомоги. Так, виплата допомоги при народженні здійснюється:

1) одноразово при народженні дитини у сумі 3400 грн;

2) решта — протягом наступних 12 місяців рівними частинами у порядку, встановленому КМУ.

Нагадаємо, що у 2005 році допомога складається з помісячних виплат, які виплачувалися поетапно:

— спочатку виплачується частина суми у дев’ятикратному розмірі зазначеного прожиткового мінімуму (9 х 376 грн = 3384 грн);

— решту суми допомоги1 виплачують протягом 12 місяців після місяця народження дитини у такій прогресії: у першому місяці — у розмірі прожиткового мінімуму (376 грн); з другого місяця — зі збільшенням суми, що виплачена у попередньому місяці, на 2,2%.

1 Кратну 13,6 розміру зазначеного прожиткового мінімуму (13,6 х 376 = 5113,60).

До речі, такий порядок виплати допомоги при народженні затверджений вже і постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 27.12.2005 р. №218 «Про бюджет Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на 2006 рік»1 (пп. 3.1) Залишилося дочекатися відповідних змін до Постанови №315.

1Див. на с. 76.

Допомога по догляду за дитиною

Найбільш неврегульованим є порядок визначення суми допомоги по догляду за дитиною до 3-х років. Так, у попередніх роках сума допомоги затверджувалася відповідною постановою Фонду соціального страхування. Наприклад, з 01.02.2005 р. розмір цієї допомоги підвищився до 104,19 грн (у зв’язку з підвищенням прожиткового мінімуму відповідно до Закону України «Про затвердження прожиткового мінімуму на 2005 рік») і до кінця року становив зазначену суму, збільшену на суму індексації (загалом у грудні 108,67 грн).

А ось з 01.01.2006 р. порядок визначення суми допомоги буде встановлюватися вже не Законом №2240, а відповідною постановою КМУ, в якій врахують умови, передбачені ст. 61 Держбюджету-2006: «Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку — у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для праце­здатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень».

Одразу зазначимо, що передбачений порядок розрахунку допомоги по догляду за дитиною більше підходить для незастрахованих осіб, адже саме їм розмір допомоги визначатиме соцзабез. І йому, напевно, буде набагато зручніше проводити розрахунок допомоги на підставі довідок про середньомісячний сукупний дохід сім’ї за попередні шість місяців, ніж працедавцям, які виплачують допомогу застрахованим особам у рахунок сплати страхових внесків. Зрозуміло, що такі умови розрахунку допомоги для застрахованих осіб є абсурдними і спричинять у поточному році багато проблем страхувальникам.

Ми переконані, що подібні висновки зробив і Фонд соціального страхування1. До речі, у пп. 3.2 Постанови №218 Фонд встановив, що з 1 січня 2006 року застрахованим особам за рахунок коштів Фонду надаватиметься допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі не менше 114 гривень на місяць. Тобто у січні (і до того місяця, доки КМУ не затвердить порядок розрахунку допомоги) розмір допомоги для застрахованих осіб становитиме 114 грн. Що стосується індексації допомоги, то січень вважається базовим (місяць підвищення розміру), й індексація допомоги не проводиться.

1Зокрема, у п. 10 Постанови №218 Фонд доручає звернутися до Президента України, ВРУ та КМУ з пропозицією щодо припинення виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за рахунок коштів Фонду як такої, що безпосередньо не пов’язана зі страховим випадком.

Впевнені, що і вам такий порядок визначення суми допомоги здаватиметься дивним, тому, не перераховуючи всіх запитань, що виникли у редакції з цього приводу, зазначимо лише одне: чекаємо від КМУ відповідної постанови!

ПДВ при здійсненні бартерних операцій

Як і в 2005 році, не відноситься на збільшення податкового кредиту сума податку на додану вартість, сплачена (нарахована) у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у разі вивезення (експорту) товарів (робіт, послуг) за межі митної території України шляхом бартерних операцій. Зазначена сума ПДВ відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) платника податку.

Але в самому Законі про ПДВ та й у Законі про прибуток зазначений порядок оподаткування у попередніх роках не знайшов свого відображення.

А згідно із Законом про Держбюджет, який відповідно до ч. 2 ст. 4 Бюджетного кодексу має вищу юридичну силу, ніж інші закони (маємо на увазі норму п. 11.41 Закону про ПДВ), підприємству заборонено відносити частку суми ПДВ, сплачену при придбанні товарів (робіт, послуг) у податковому періоді, в якому відбувся експорт за товарообмінним ЗЕД-контрактом, до складу податкового кредиту. Ця сума має бути віднесена до складу валових витрат.

1Зміни порядку оподаткування податком на додану вартість можуть здійснюватися лише шляхом внесення змін до Закону про ПДВ окремим законом з питань оподаткування цим податком. У разі якщо іншим законом, незалежно від часу його прийняття, встановлюються правила оподаткування цим податком, відмінні від зазначених у Законі про ПДВ, пріоритет мають норми цього Закону. Це правило не поширюється на міжнародний договір (угоду), згода на обов’язковість якого (якої) надана Верховною Радою України.

Розрахунки з бюджетом — тільки грошима

Як і в попередні роки, Держбюджет-2006 забороняє здійснення розрахунків з бюджетом у негрошовій формі, у тому числі шляхом взаємозаліку, застосування векселів, бартерних операцій та зарахування зустрічних платіжних вимог у фінансових установах, за винятком операцій, пов’язаних з державним боргом України та наданими кредитами під державні гарантії для закупівлі сільськогосподарської техніки іноземного виробництва, операцій зі сплати ПДВ при імпортуванні на митну територію України товарів.

Пільгове обкладення ПДВ

У 2006 р. знову мають пільгове обкладення ПДВ операції з ввезення природного газу на митну територію України відповідно до зовнішньоекономічних контрактів, укладених на виконання міжнародних договорів України. Вони звільняються від обкладення ПДВ, а операції з продажу ввезеного природного газу на митній території України, крім операцій з продажу такого газу для населення, бюджетних установ та інших споживачів, що не є платниками цього податку, оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ (ст. 8).

Діяльність сільгоспвиробників: як і раніше, застосовуватимуться підпункти 11.21, 11.29 Закону про ПДВ. Тобто сума податку на додану вартість, визначена відповідно до цих пунктів, спрямовується як державна дотація сільськогосподарським товаровиробникам на підтримку виробництва тваринницької продукції, продукції птахівництва та на придбання матеріально-технічних ресурсів виробничого призначення. Розмір її визначено в обсязі 4.100.000 тис. гривень (ст. 74)

Звільнення від ПДВ отримали операції з передачі Націо­нальній акціонерній компанії «Украгролізинг» техніки іноземного виробництва, закупленої за рахунок кредитів, залучених державою або під державні гарантії, в рахунок зменшення заборгованості перед державним бюджетом та операції з подальшої передачі цієї техніки суб’єктам господарювання на умовах лізингу (ст. 119).

Держдивіденди і податок на прибуток

Суб’єктами сплати частини прибутку (доходу) до Державного бюджету України (ст. 67) є:

— державні, у тому числі казенні підприємства та їх об’єднання і дочірні підприємства,

— акціонерні, холдингові компанії та інші суб’єкти господарювання, у статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), та їх дочірні підприємства.

Причому господарські товариства, більш ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких перебуває у статутних фондах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, сплачують безпосередньо до Державного бюджету України частину прибутку (доходу) та дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2005 рік. А ті, які належать до комунальної власності, або у статутних фондах яких є частка комунальної власності — сплачують до загального фонду місцевих бюджетів частину прибутку (доходу).

Акціонерні, холдингові компанії та інші суб’єкти господарювання, у статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), та їх дочірні підприємства, а також господарські організації, у статутних фондах яких є частка комунальної власності (за умови, що ці господарські організації сплатили за результатами фінансово-господарської діяльності у 2005 році частину прибутку відповідно до статті 65 Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік»), зменшують суму частини прибутку (доходу), що підлягає сплаті у наступних за датою сплати дивідендів податкових періодах, на суму дивідендів, нарахованих та сплачених за результатами фінансово-господарської діяльності за 2005 рік.

Декларація з податку на прибуток за 11 місяців 2006 року

Як і раніше, передбачається подання декларації та сплата податку на прибуток за 11 місяців 2006 року. Механізм визначення податку на прибуток такий самий, як і в попередні роки.

Сплата податку на прибуток та подання податкової декларації з цього податку за одинадцять місяців 2006 року здійснюється у строки, встановлені законом для місячного податкового періоду (ст. 69).

Врахування від’ємного значення об’єкта оподаткування у ВВ

Сума від’ємного значення об’єкта оподаткування з податку на прибуток, що рахувалася станом на 1 січня 2005 року і не була погашена протягом 2005 року, не підлягає протягом 2006 року врахуванню у складі валових витрат платника податку (ст. 86).

Пеня з врегулювання сумнівної заборгованості

Розмір пені, що розраховується у результаті врегулювання сумнівної, безнадійної заборгованості платника податку, залишився на тому самому рівні, що й у 2005 році. Тобто пеня стягується з розрахунку 3-кратного розміру річної облікової ставки Національного банку України, чинної на день виникнення додаткового податкового зобов’язання (ст. 91).

Особливості сплати земельного податку

Для земель населених пунктів, грошову оцінку яких не проведено, застосовуємо середні ставки щодо груп населених пунктів (ч. 2 ст. 7 Закону України «Про плату за землю») з урахуванням коефіцієнта 3,10. У попередні роки (2001 — 2004 рр.) використовувався коефіцієнт 3,03.

А ось для земель населених пунктів та сільськогосподарських угідь, грошову оцінку яких проведено й уточнено станом на 01.01.2006 р., ставки земельного податку не змінені.

У 2006 році звільняються від сплати податку за землю:

— бюджетні установи, які утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів;

— громадські організації інвалідів, їхніх підприємств і організацій;

— заклади фізичної культури та спорту;

— спортивні бази олімпійської та параолімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України.

Пенсійний збір з операцій купівлі-продажу інвалюти

Затверджено, що розмір збору до Пенсійного фонду з операцій купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти у 2006 році становить 1,3%. Нагадаємо, що проектом Закону про Держбюджет-2006 (див. коментар у «ДК» №1-2/2006 на с. 15) пропонувалося встановити ставку збору в розмірі 1,2%. У 2006 році платниками збору є:

— юридичні особи-резиденти;

— нерезиденти та постійні представництва юридичних осіб-нерезидентів;

— власники корпоративних картрахунків іноземної валюти;

— банки-члени міжнародних платіжних систем;

— уповноважені банки з операцій за власними зовнішньо­економічними договорами;

— фізичні особи, в тому числі нерезиденти, які здійснюють операції з купівлі-продажу безготівкових іноземних валют.

Рентна плата за нафту та природний газ

Як і в 2004 — 2005 роках, зупинено дію Закону від 05.02.2004р. №1456-ІV «Про рентні платежі за нафту, природний газ і газовий конденсат», яким встановлено, зокрема, алгоритм розрахунку рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат.

Суб’єкти господарювання, які здійснюють видобування вуглеводневої сировини, а саме: природного газу (у тому числі наф­тового (попутного) газу) та газового конденсату (крім природного газу та газового конденсату із морських родовищ) і нафти (у тому числі з родовищ із важковидобувними та виснаженими запасами, включаючи понадбазовий) на підставі спеціальних дозволів (ліцензій) на право користування надрами, вносять у порядку, визначеному КМУ, до Держбюджету України:

1) рентну плату за природний газ (у тому числі і нафтовий (попутний) газ) у таких розмірах:

— 30,6 гривні за 1.000 куб. метрів видобутого природного газу (у тому числі за базові і понадбазові обсяги, видобуті з родовищ із важковидобувними і виснаженими запасами, а також за нафтовий (попутний) газ), крім обсягів природного газу (у тому числі і нафтового (попутного) газу), видобутих із покладів, що повністю залягають на глибині понад 5.000 метрів;

— 15 гривень за 1.000 куб. метрів видобутого природного газу (у тому числі і нафтового (попутного) газу) з покладів, що повністю залягають на глибині понад 5.000 метрів;

2) рентну плату за нафту (у тому числі за базові і понадбазові обсяги, видобуті з родовищ із важковидобувними і виснаженими запасами) у таких розмірах:

— 876,17 гривні за одну тонну нафти, видобутої з покладів, більша частина яких залягає на глибині до 4.000 метрів;

— 550 гривень за одну тонну нафти, видобутої з покладів, більша частина яких залягає на глибині від 4.000 до 5.000 метрів;

— 325 гривень за одну тонну нафти, видобутої з покладів, більша частина яких залягає на глибині понад 5.000 метрів.

3) рентну плату за газовий конденсат у таких розмірах:

— 876,17 гривні за одну тонну газового конденсату, видобутого з покладів, що залягають на глибині до 5.000 метрів включно;

— 325 гривень за одну тонну газового конденсату, видобутого з покладів, що повністю залягають на глибині понад 5.000 метрів.

Крім того, передбачено, що після проведення у 2006 році кожного наступного аукціону з продажу нафти, газового конденсату, у наступних звітних (податкових) періодах до затверджених ставок рентної плати застосовується коригуючий коефіцієнт, який щомісяця визначається шляхом ділення середньозваженої ціни 1 тонни нафти, що склалася на останньому аукціоні, до середньозваженої ціни 1 тонни нафти, що склалася на аукціоні, який проводився у жовтні 2005 року.

Рентна плата за транспортування нафти, газу та нафтопродуктів

На 2006 рік встановлено такі ставки рентної плати за транс­портування цих продуктів територією України трубопровідним транспортом:

— за транзитне транспортування природного газу — в розмірі 1,67 гривні за 1.000 куб. метрів газу на кожні 100 кілометрів відстані;

— за транспортування нафти магістральними нафтопроводами — 4,5 гривні за одну тонну наф­ти, що транспортується;

— за транспортування нафтопродуктів магістральними нафтопродуктоводами — 4,5 гривні за 10 тонн нафтопродуктів, що транспортуються;

— за транзитне транспортування аміаку — 3,7 гривні за одну тонну на кожні 100 кілометрів відстані.

Сплачують зазначені платежі щодекади (15, 25 числа поточного місяця, та 5 числа місяця, наступного за звітним).

Розрахунки з рентної плати (податкові декларації) за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює календарному місяцю (у тому числі при сплаті місячних авансових внесків), — протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Остаточна сплата відповідно до поданих розрахунків здійснюється протягом 10 календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку для подання податкової декларації. Сума рентної плати, нарахована за звітний період і не внесена в установлений термін, сплачується до Держбюджету у порядку, встановленому Законом №2181.

Вивізне мито на газонафтопродукти

У 2006 році діятимуть такі ставки вивізного мита на газонафтопродукти:

— природний газ у газоподібному стані та газ (крім природного) у газоподібному стані — 135 грн за 1000 куб. метрів;

— природний газ у скрапленому стані — 135 грн за 1 тонну;

— скраплений газ (крім природного) — 400 грн за 1 тонну.

У разі якщо міжнародними договорами передбачено інші розміри вивізного мита, застосовують норми міжнародних договорів.

Зміни у Митному кодексі

Частина перша ст. 218 допов­нена нормою, відповідно до якої ввезення на митну територію України товарів зі спеціальних митних зон1 у незмінному стані або товарів, повністю вироблених, достатньо перероблених або оброблених у таких зонах, здійснюється в режимі імпорту. Цим фактично продовжено дію норми 3акону №2505, що діяла і в 2005 році.

Відкладено до моменту вступу України в СОТ дію статті 71 Митного кодексу (мала набрати чинності з 01.01.2006 р.). Нагадаємо, що ця стаття регулює час та місце здійснення митного оформлення, зокрема, транс­портних засобів, товарів, розміщених на митних ліцензійних складах тощо.

1Спеціальна митна зона — це митний режим, відповідно до якого до товарів, які ввозяться на території відповідних типів спеціальних (вільних) економічних зон з-за меж митної території України, а також до товарів, які вивозяться з територій зазначених зон за межі митної території України, не застосовуються заходи тарифного і нетарифного регулювання, якщо інше не передбачено законом.

Таблиця 1

Розмір прожиткового мінімуму
Особи
Встановлений на кінець 2005 р., грн
На 01.01.2006 р., грн
На одну особу з розрахунку на місяць 423 453
Для дітей віком до 6 років 376 400
Для дітей віком від 6 до 18 років 468 514
Для працездатних осіб 453 (у т. ч. для ПДФО) 483
Для осіб, що втратили працездатність 332 350

Таблиця 2

Як змінюються «зарплатні» показники у 2006 р.
Показники
Як було у 2005 році, грн
Як буде у 2006 р. (грн):
З 01.01.2006
З 01.04.2006
З 01.07.2006
З 01.10.2006
З 01.12.2006
Мінімальна заробітна плата З 01.09.2005

332

350 375 400
Прожитковий мінімум на працездатну особу 453 483 496 505
Податкова соціальна пільга 131 Протягом усього 2006 року - 175
Граничний дохід, до якого застосовується ПСП 630 Протягом усього 2006 року - 680
Гранична сума ФОП для нарахування внесків до ПФ і Фондів 4100 4830 4960 5050
Розмір допомоги при народженні 8497,60;

перша одноразова сума 3384

8500; перша одноразова сума 3400
Розмір допомоги по догляду за дитиною до 3-х років 104,19 + індексація 114 грн*
* Див. с. 76.

Таблиця 3

Страхові тарифи на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності у 2006 році відповідно до класів професійного ризику виробництва
Клас професійного ризику виробництва
Страховий тариф (у відсотках до фактичних витрат на оплату праці найманих працівників)
Клас професійного ризику виробництва
Страховий тариф (у відсотках до фактичних витрат на оплату праці найманих працівників)
Клас професійного ризику виробництва
Страховий тариф (у відсотках до фактичних витрат на оплату праці найманих працівників)
1 0,66 24 1,20 47 2,14
2 0,67 25 1,23 48 2,16
3 0,68 26 1,29 49 2,18
4 0,69 27 1,35 50 2,35
5 0,70 28 1,41 51 2,37
6 0,72 29 1,48 52 2,42
7 0,73 30 1,50 53 2,44
8 0,75 31 1,51 54 2,47
9 0,76 32 1,55 55 2,56
10 0,78 33 1,56 56 2,64
11 0,80 34 1,67 57 2,91
12 0,82 35 1,68 58 2,92
13 0,83 36 1,76 59 3,00
14 0,85 37 1,77 60 3,38
15 0,90 38 1,86 61 3,66
16 0,94 39 1,87 62 3,80
17 0,96 40 1,89 63 4,09
18 1,03 41 1,90 64 4,30
19 1,06 42 1,93 65 6,51
20 1,07 43 1,95 66 6,62
21 1,08 44 2,00 67 13,60
22 1,09 45 2,01    
23 1,16 46 2,09    


Головне про Держбюджет-2006

Збільшено мінімальну заробітну плату

На 2006 рік установлено три розміри мінімальної заробітної плати, які протягом року збільшуватимуться на 25 грн. З 01.01.2006 р. до 30.06.2006 р. розмір мінімальної заробітної плати становитиме 350 грн на місяць; з 01.07.2006 р. до 30.11.2006 р. — 375 грн, а з 01.12.2006 р. — 400 грн.

Прожитковий мінімум — від 483 до 505 грн

На 2006 рік затверджено нові розміри прожиткового мінімуму (див. таблицю 1 на с. 10). Розмір прожиткового мінімуму зростатиме протягом 2006 року. У січні — березні він становитиме 483 грн на працездатну особу. З 01.04.2006 р. до 30.09.2006 р. — 496 грн, а з 01.10.2006 р. — уже 505 грн.

Податкова соціальна пільга — 175 грн

ПСП становитиме 50 відсотків однієї мінімальної заробітної плати (350 : 2 = 175 грн) і буде застосовуватися до доходу, визначеного так: 483 грн х 1,4 і округленого до найближчих 10 грн — тобто 680 грн.

Зменшено внески до соцфондів і ПФ

Розмір внеску до Пенсійного фонду, який роботодавці нараховують на ФОП найманих працівників, тепер становить 31,8% (з 01.04.2005 р. він становив 32,3%). Внесок у розмірі 4%, який нараховується на ФОП інвалідів, залишається без змін.

Розмір страхового внеску до Фонду безробіття становить 1,3% (з 01.04.2005 р. страховий внесок становив 1,6%).

Усі розміри внесків до Фонду нещасних випадків (усі страхові тарифи), встановлені відповідно до 67 класів професійного ризику виробництва, зменшено на 0,2%. Розмір страхового внеску до Фонду соціального страхування від непрацездатності не змінився.

Максимальний ФОП для внесків до фондів збільшено на 730 грн

З 01.01.2006 р. максимальна сума фонду оплати праці, на яку нараховують і з якої утримують внески до фондів, становить десятикратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб. І, відповідно, постійно збільшуватиметься: 4830 грн, 4960 грн, 5050 грн.

Допомога при народженні — 8500 грн

На 2006 рік встановлено «фіксований» розмір допомоги при народженні у сумі 8500 грн (у 2005 році було 8497,60 грн). А одноразово при народженні дитини видаватиметься сума 3400 грн (у 2005 році — 3384 грн).

Знову звітуємо про прибуток за 11 місяців

Статтею 69 Держбюджету передбачено вже звичне подання декларації та сплату податку на прибуток за 11 місяців. Механізм визначення податку на прибуток, строки сплату податку на прибуток та подання податкової декларації такі самі, як і у два попередні роки.

Врахування від’ємного значення об’єкта оподаткування до ВВ

Сума від’ємного значення об’єкта оподаткування з податку на прибуток, що рахувалася станом на 1 січня 2005 року і не була погашена протягом 2005 року, не підлягає протягом 2006 року врахуванню у складі валових витрат платника податку.

Пеня з урегулювання сумнівної заборгованості — ті самі 3%

Розмір пені, що розраховується у результаті врегулювання сумнівної, безнадійної заборгованості платника податку, залишився на тому самому рівні, що й у 2005 році.

Держдивіденди знову платитимемо

Суб’єктами сплати частини прибутку (доходу) до Державного бюджету України визначено:

— державні, у тому числі казенні підприємства та їх об’єднання, і дочірні підприємства,

— акціонерні, холдингові компанії та інші суб’єкти господарювання, у статутному фонді яких державі належать частки (акції, паї), та їх дочірні підприємства.

Бартерні операції і ПДВ

Як і у 2005 році, не відноситься на збільшення податкового кредиту сума ПДВ, сплачена (нарахована) у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у разі вивезення (експорту) товарів (робіт, послуг) за межі митної території України шляхом бартерних операцій. Зазначена сума ПДВ відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) платника податку.

Зменшено збір до ПФ з операцій купівлі-продажу інвалюти

З 1,5% до 1,3% зменшено ставку збору до Пенсійного фонду, що справляється з операцій купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти.

При зміні місцезнаходження податки сплачуватимемо за старим місцем

На продовження положень ст. 49 Держбюджету-2005 встановлено, що у разі зміни юридичної адреси суб’єктів підприємницької діяльності — платників податків сплата визначених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів) після реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення року.

Оподаткування продажу нерухомості у 2006 році

У 2006 році (як і у квітні — грудні 2005 року) сплачувати податок з доходів фізичних осіб при продажу нерухомості не доведеться: статтю 11 Закону про доходи у частині оподаткування операції з продажу об’єктів нерухомого майна зупинено на весь поточний рік.

Зміни у Митному кодексі

Ввезення на митну територію України товарів зі спеціальних митних зон у незмінному стані або товарів, повністю вироблених, достатньо перероблених або оброблених у таких зонах, здійснюється в режимі імпорту. (Фактично продовжено дію норми 3акону №2505, що діяла ще у 2005 році.)

Відкладено до моменту вступу України до Світової організації торгівлі дію статті 71 Митного кодексу (мала набрати чинності з 01.01.2006 р.).

Ставки земельного податку та пільги з податку за землю

У 2006 році для земель населених пунктів, грошову оцінку яких не проведено, застосовують середні ставки земельного податку за групами населених пунктів з урахуванням коефіцієнта 3,1 (у попередні роки з 2001 року використовували коефіцієнт 3,03). Для земель населених пунктів та сільгоспугідь, грошову оцінку яких проведено й уточнено станом на 01.01.2006 р. ставки земельного податку не змінено.

Наталія Канарьова, Наталія Катеринець, Олег Коружинець, Тетяна Мойсеєнко, Оксана Новачук, «Дебет-Кредит»



Наступна стаття:  На початок статті 



Шукаймо інвалідів! Частковий перегляд статті (тільки початок)
Життя :: Почуття обов’язку
Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо професійної і трудової реабілітації інвалідів» №2960-IV (див. с. 68) внесено зміни та доповнення до низки законів про соціальний захист інвалідів. Найбільше змін внесено до Закону «Про.....

В рубриці: 


Як міндоходів перевірятиме ЄСВ Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 48 (2.12.2013) :: Життя :: Почуття обов’язку
З жовтня цього року запрацювали зміни щодо адміністратора ЄСВ: тепер цим внеском опікуватиметься Міндоходів. У «ДК» №40/2013 ми вже аналізували основні зміни в цьому питанні, зокрема щодо звітності з ЄСВ та довідок від ПФУ. У «ДК» №48/2013 ви зможете дізн...

Платежі до бюджету Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 48 (2.12.2013) :: Життя :: Почуття обов’язку
Наказом №609 від 22.10.2013 р. Міндоходів затвердило новий порядок заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення пом...

0.035233