(044) 391-51-92
ru ua

Маєте пропозиції, зауваження чи побажання? Зв’яжіться з редакцією!
Ми неодмінно відповімо.



 Актуально!




Ближайшие семинары,
тренинги, вебинары ...

Все семинары ...         
(полный план-график)









 : загальний по сайту



Курсы валют на PROext

Дебет-Кредит № 30 (23.7.2007)
Суть справи :: Бухгалтерський облік

Увага! Архівна публікація 

 


Ця сторінка містить давню архівну публікацію бухгалтерського тижневика "Дебет-Кредит", яка на даний час ймовірно втратила актуальність і може не відповідати діючим нормам бухгалтерського та податкового обліку.
Для роботи з актуальними матеріалами журналу перейдіть до ONLINE.dtkt.ua

або оберіть потрібний вам разділ ДК-порталу в верхньому рядку навигації.

Заправка автомобіля за картками

Зручність користування пластиковими картками для платежів уже нікому не треба доводити. Картки для отримання пального, які діють за схожим принципом, набувають усе більшого поширення. У цій статті розглянемо, які бувають види цих карток, як отримати за ними пальне в межах України і за кордоном та як відобразити в обліку придбання як самих карток, так і пального за ними.

Що таке «паливна» картка, її переваги

Останнім часом набула поширення практика заправляти автомобілі на АЗС з використанням спеціальних пластикових карток із вмонтованими чіпами. На такому чіпі міститься інформація або про суму грошей, на яку можна заправитися («грошова» картка), або про кількість літрів, які можна отримати («літрова» картка). Такими картками можна скористатися як на території України, так і за кордоном. Причому як на АЗС компанії, яка «емітує» таку картку, так і на АЗС іншої компанії, яка приймає такі картки до обслуговування. Тобто система чимось нагадує розрахунки з використанням банківських платіжних карток. Але це не одне і те саме. Правила обігу і порядок розрахунків за допомогою карток на ПММ визначає особа, яка їх випустила.

Про переваги чи недоліки тієї чи іншої картки не будемо говорити, бо це залежить від договірних умов між її «емітентом» і користувачем картки, а також між «емітентом» і безпосередніми постачальниками пального. Здавалося б, якщо пальне зростає в ціні, то вигідніше мати «літрову» картку. Проте постачальник у договорі може прописати і такі умови, за яких при зростанні ціни пального кількість літрів зменшується. «Грошова» картка, на перший погляд, є вигіднішою при розгалуженій мережі АЗС, що приймають картки, і можна вибрати дешевше пальне: отримаємо більше літрів. Але і тут потрібно знати взаємовідносини між емітентом картки і АЗС, на якій така картка отоварюється. Наприклад, може бути передбачено, що ціна пального, отриманого на іншій АЗС (на нашу думку, дешевшого) дорівнює ціні пального емітента картки. Тому ми не розглядатимемо облік між постачальниками пального. Вони картки запровадили, вони придумали правила їх обліку в розрахунках між собою і знають це краще за нас.

Попри все, підприємству вигідно мати картку. Наприклад, не потрібно видавати водіям гроші під звіт (відповідно можна зекономити на штрафах із готівкового обігу), на АЗС не потрібно вести відомість на видачу пального (менше писанини), а підприємству не потрібно думати, як підтвердити особу одержувача пального, оскільки однією карткою може скористатися будь-хто із працівників підприємства (і членів їхніх сімей).

У будь-якому випадку для поїздок за кордон краще мати «літрову» картку. Незалежно від того, яка складеться ціна на пальне, водій вантажівки отримає свої законні, наприклад, 500 чи 1000 літрів пального. Якщо використовувати «грошову» картку, тоді на АЗС за кордоном з неї зніматимуться гроші за цінами, що діють за кордоном. І водію може забракнути як грошей, так і літрів.

Придбання «паливної» картки

Для придбання «паливної» картки необхідно укласти договір поставки (купівлі-продажу) пального з його продавцем (АЗС). На підставі цього договору на користь АЗС вносяться кошти за пальне. Якщо картка «літрова», то постачальник переведе ці кошти за обумовленою ціною в літри, і через розрахунковий термінал літри будуть «перекинуті» на картку. Якщо картка «гривнева», то сума авансу буде «перекинута» постачальником на картку грошима, і принцип дії такої картки буде, як у банківській платіжній.

Обліковується пальне, отримане чи належне до отримання за картками, як і пальне, що придбавається без карток. Але спочатку про саму картку.

Картка як носій інформації має свою ціну, наприклад 20 чи 30 гривень. Але без інформації на ній — це не більше, ніж шматок пластику. Тому в бухобліку така картка оприбутковується на дебет субрахунка 22 «Малоцінні швидкозношувані предмети» у кореспонденції з субрахунком обліку розрахунків з постачальником ПММ. У момент передачі у користування картка списується на витрати — зазвичай на рахунок обліку загальновиробничих витрат. При цьому організовується її оперативний облік. Тобто уповноважена особа (завгар, касир тощо) має вести журнал чи відомість руху картки. Форма може бути довільною. Головне, щоб було видно, що картка є в наявності (на підприємстві) і нею хтось користується (водії). У деяких операторів (АЗС) картка має визначений (обмежений) термін дії, після його закінчення вона підлягає обміну на нову. Тому таку картку варто також відобразити на позабалансовому рахунку на зразок обліку довіреностей, наприклад на тому ж субрахунку 08 «Бланки суворого обліку». І після обміну списати її за окремим актом з субрахунка 08.

У податковому обліку картка відноситься на валові витрати й у визначенні приросту/убутку запасів за п. 5.9 Закону про прибуток участі не бере, у т.ч. якщо заправляється легковий автомобіль. Адже картка засвідчує право на заправку, а не є витратами на пальне для легкового автомобіля.

Приклад 1 Підприємство придбало на АЗС картку для заправки автомобілів. Вартість картки 30 грн, у т.ч. ПДВ — 5 грн. Картку передано на зберігання до каси, а після внесення грошового авансу — у користування під звіт завгару або головному механіку.

В обліку ці операції можна відобразити так, як показано в таблиці 1.

Таблиця 1

Відображення в обліку підприємства придбання «паливної» картки
№ з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
ВД
ВВ
1.
Оплачено АЗС за картку
631

641/ПДВ
311

644
30

5
-
30
2.
Оприбутковано картку
22

644
631

631
25

5
-
-
3.
Після перерахування на картку авансу її передано в користування за призначенням
91
22
25
-
П. 5.9 Закону про прибуток

Облік «грошової» картки

Якщо ми маємо справу із «грошовою» карткою, то з метою бухгалтерського і податкового обліку купівля картки — звичайна передоплата (аванс). Щомісяця АЗС надаватиме покупцеві накладну про кількість отриманого за нею пального і його вартість. Крім того, може бути передбачено надання звіту розрахункового термінала про всі проведені за карткою операції. Не слід також забувати, що під час кожної заправки на АЗС водій отримує чек РРО. Тобто треба зобов’язати водіїв при здаванні до бухгалтерії дорожнього листа додавати до нього чек. Дані чека є підставою для запису кількості отриманого пального до дорожнього листа. Чек РРО разом із дорожнім листом здається диспетчеру, а він передає його до бухгалтерії. Відповідно, маючи звіт розрахункового термінала і чеки РРО, можна звірити фактичну кількість використаного пального і отриманого за картками.

Аванс на «грошовій» картці — це такий самий аванс, який ми б заплатили, не маючи картки. Тому в перерахунку приросту/убутку запасів за п. 5.9 Закону про прибуток братиме участь лише та кількість пального, яку отримано за карткою. Відповідно, якщо все пальне, отримане протягом місяця, списується на витрати, а незавершеного виробництва і залишків готової продукції немає (до його вартості не входять транспортні послуги, якщо це не послуги, а виробництво), то на кінець місяця в перерахунку за п. 5.9 Закону братиме участь лише залишок пального в баках автомобілів, що визначається або розрахунково, або шляхом контрольних замірів. Списання пального на витрати провадиться на підставі розроблювальної відомості, яка складається за всіма дорожніми листами відповідно до об’єктів обліку.

Вище ми згадували, що картка як носій інформації обліковується на субрахунку 22. А якщо на ній уже є інформація (гроші, аванс), то таку картку (правильніше — аванс) слід обліковувати ще й на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті». За дебетом цього субрахунка ми відобразимо суми зарахованих на картки авансів, а за кредитом — оприбуткування пального. Остання операція матиме місце наприкінці місяця, коли підприємство отримає від АЗС накладну на використане протягом місяця пальне (щодо карток та марок пального).

Приклад 2 На користь постачальника пального — АЗС — перераховано 12000 грн авансу за пальне, у т.ч. ПДВ — 2000 грн. З суми авансу на дві «грошові» картки зараховано по 3000 грн. За карткою №1 отримано пальне на суму 2000 грн, у т.ч. ПДВ — 333,33 грн, що становить 400 літрів; за карткою №2 — 2500 грн, у т.ч. ПДВ — 416,67 грн і 500 літрів відповідно. Списано на витрати виробництва 850 л. Пальне використовувалось для виробничих потреб.

В обліку ці операції можна відобразити так, як показано в таблиці 2.

Таблиця 2

Відображення в обліку підприємства отримання пального за картками
№ з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
ВД
ВВ
1.
Оплачено АЗС аванс за пальне
371(631)

641/ПДВ
311

644
12000

2000
-
10000
2.
Частину авансу зараховано на «грошову» картку, у т.ч.:          
- картку №1;
3311
371 (631)
3000
-
-
- картку №2
3312
371 (631)
3000
-
-
3.
Оприбутковано пальне за картками:          
- за карткою №1 - 400 л за ціною 5,00 грн з ПДВ;
203

644
3311

3311
1666,67

333,33
-
П. 5.9 Закону про прибуток
- за карткою №2 - 500 л за ціною 5,00 грн з ПДВ
203

644
3312

3312
2083,33

416,67
   
4.
Списано використане пальне - 850 л
23, 93
203
3541,67*
-
* Умовно вважаємо, що підприємство застосовує метод середньозваженої вартості однорідних запасів для списання запасів. У такому разі розрахунок такий: (1666,67 + 2083,33) : 900 х 850 = 3541,67 (без ПДВ).

Облік «літрової» картки

Якщо ми маємо справу з «літровою» карткою, то перерахований на користь постачальника аванс перераховується в літри за встановленою ціною. Як і за «грошовою» карткою, АЗС щомісяця надаватиме покупцеві накладну про кількість отриманого за нею пального і його вартість.

Постає запитання: аванс на «літровій» картці — це такий же аванс, як і за «грошовою» карткою, чи це вже отримане пальне? Все залежить від умов договору. Якщо в договорі прописано, що пальне, зараховане на картку, перебуває на відповідальному зберіганні у постачальника, то таке пальне вважається отриманим. Відповідно вся сума бере участь у визначенні приросту/убутку за п. 5.9 Закону про прибуток. Якщо такої умови в договорі поставки немає, то літри у грошовому виразі — це такий же аванс. Тому пальне на картках обліковуємо не на субрахунку 331, а на субрахунку 203.

Облік пального у разі коли воно за «літровою» карткою не переходить у власність покупця, відображається так само, як у прикладі 2. А того, що переходить у власність, розглянемо у прикладі 3.

Приклад 3 Пальне за «літровою» карткою — власність покупця

На користь постачальника пального — АЗС — перераховано 12000 грн авансу за пальне, у т.ч. ПДВ — 2000 грн. Із суми авансу на дві «літрові» картки зараховано по 3000 грн для отримання по 700 л пального. За карткою №1 отримано 400 літрів пального на суму 1714,28 грн, у т.ч. ПДВ; за карткою №2 — 500 літрів і 2142,85 грн, у т.ч. ПДВ, відповідно. Списано на витрати виробництва 850 л. Умовами договору передбачено, що в момент зарахування на картку відповідної кількості пального воно вважається власністю покупця і перебуває на відповідальному зберіганні.

В обліку ці операції можна відобразити так, як показано в таблиці 3

Таблиця 3

Відображення в обліку підприємства отримання за «літровою»
карткою пального, що переходить у власність покупця
№ з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
ВД
ВВ
1.
Оплачено АЗС за пальне
631

641/ПДВ
311

644
6000

1000
-
5000
2.
Оплату переведено у літри, і на «паливні» картки зараховано пальне кількістю 1400 л за ціною 428,57 грн/т (з ПДВ), у т.ч.:      
-
-
- картка №1;
2031
631
2500
-
-
- картка №2;
2032
631
2500
-
-
- відображено ПДВ
644
631
1000
-
-
3.
Відображено пальне на відповідальному зберіганні
023
-
6000
   
4.
Використано пальне за картками:      
-
 
- картка №1 (400 л);
2033
2031
1428,57
-
П. 5.9 Закону про прибуток
- картка №2 (500 л)
2033
2032
1785,71
-
П. 5.9 Закону про прибуток
5.
Відображено використання пального
-
023
3857,13
-
-
6.
Списано пальне на витрати
23, 93
2033
3035,47*
-
 
* Використано 850 л з отриманих 1400, що становить (2500 + 2500) : 1400 х 850 = 3035,74 (без ПДВ).

Якщо пальне отримане за кордоном

За карткою можна отримати пальне і за кордоном. Там же водій отримає і чек РРО в іноземній валюті. Як оприбуткувати таке пальне? Відповідь на це запитання випливає з умов договору. В цьому випадку постачальником пального для покупця є резидент. Відповідно вартість пального з метою обліку буде лише у гривнях. І лише на підставі розрахункових і видаткових документів постачальника ми робимо його оприбуткування в обліку. Щоправда, не виключено (і ми застерігали), що ціна такого пального може змінюватися. Це пов’язано не стільки з різницею в цінах на території України і за кордоном, скільки з нарахуванням ПДВ.

Пам’ятаємо, що об’єк­том обкладення ПДВ є операції платників податку з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України (пп. 3.1.1 Закону про ПДВ).

Згідно з п. 6.4 Закону про ПДВ місцем поставки товарів вважається:

<...> «б) якщо товари не відправляються або не транспортуються — місце, де товари перебувають на момент поставки».<...>

Для нашого випадку найбільш прийнятним є пп. «б» п. 6.4 Закону. Тобто постачальник пального постачає нам пальне за кордоном. Там воно знаходиться на момент постачання. Відповідно може бути випадок, коли ми отримаємо від постачальника розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до раніше отриманої (на дату сплати авансу) податкової накладної. Хто користується послугами операторів мобільного зв’язку, той знайомий з такого роду перерахунками, якщо має місце роумінг: на дату перерахування авансу ними виписується податкова накладна на всю суму оплати. А наприкінці місяця, за фактом наданих послуг, робляться відповідні коригування.

Якщо вам доведеться отримати таку податкову накладну, то на суму ПДВ потрібно зробити коригувальне проведення, збільшивши вартість пального, і внести відповідні зміни до декларації про ПДВ.

Сума коригування відображається в рядку 16.3 декларації. Це не є помилкою покупця, тому штраф за коригування податкового кредиту не нараховується.

Як такі операції відображаються в обліку, показано в таблиці 4.

Таблиця 4

Відображення в обліку підприємства отримання за карткою пального за кордоном
№ з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
ВД
ВВ
1.
Оплачено АЗС аванс за пальне
371

641/ПДВ
311

644
12000

2000
-
10000
2.
Частину авансу зараховано на «грошову» картку
3311
371
3000
-
-
3.
Відкориговано ПДВ на суму «імпортного» пального      
-
+300

Дмитро Кучерак, «Дебет-Кредит»



Наступна стаття:  На початок статті 



Зверніть увагу Частковий перегляд статті (тільки початок)
Життя :: Бухгалтерський облік
Посилено контроль за будівництвом ! Забудовникам Цим Законом Верховна Рада України внесла зміни до низки законодавчих актів щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та сприяння інвестиційній діяльності у будівництві. Відповідно...

В рубриці: 


Питання обліку запасів Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 20 (18.5.2015) :: Суть справи :: Бухгалтерський облік
З початку 2015 р. сума податку на прибуток визначається на підставі даних
бухгалтерського обліку. У зв’язку з цим податківці отримали право перевіряти
правильність ведення бухобліку, правильність та повноту визначення доходів,
витрат та фінанс...

Продаж автомобіля фізособі Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 20 (18.5.2015) :: Суть справи :: Бухгалтерський облік
Звичайна господарська операція: юрособа продає легковий автомобіль —
основний засіб — фізособі. Але у зв’язку з цією операцією у бухгалтерів
виникає чимало запитань, особливо в світлі постійних змін законодавства.
Відповіді на багато запитань ...

0.019252