Зателефонуйте нам
ru ua

Маєте пропозиції, зауваження чи побажання? Зв’яжіться з редакцією!
Ми неодмінно відповімо.



 Актуально!




Чергові семінари,
тренінги, вебінари ...

Більше семінарів ...









 : загальний
   (по всіх сайтах ДК)






Дебет-Кредит № 28 (11.7.2005)
Життя :: Що нового?

Увага! Архівна публікація 

 


Ця сторінка містить давню архівну публікацію бухгалтерського тижневика "Дебет-Кредит", яка на даний час ймовірно втратила актуальність і може не відповідати діючим нормам бухгалтерського та податкового обліку.
Для роботи з актуальними матеріалами журналу перейдіть до ONLINE.dtkt.ua

або оберіть потрібний вам разділ ДК-порталу в верхньому рядку навигації.

Перш за все

Увага! Затверджена нова декларація з ПДВ, яку вимагають подавати уже в липні!

Наказ ДПАУ від 15.06.2005 р. №213 "Про внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість"

ЩО СТАЛОСЯ. 30 червня Мін’юстом за №702/10982 було зареєстровано нові форми декларації з ПДВ, а також нові форми додатків до Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість. Їх затверджено наказом ДПА України від 15.06.2005 р. №213.

Як і раніше, маємо два види декларацій: повну та скорочену. Кількість додатків, які подаватимуться з повною декларацією, зросла, а їх перелік дещо змінився. До повної декларації додалися Розрахунок суми, що підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету, Заява про повернення суми бюджетного відшкодування та Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість. На відміну від старої, у новій декларації вже не зазначатиметься питома вага податку в розрізі "видів" бюджетного відшкодування, яке тепер для всіх однакове. Якщо платник хоче зарахувати суму бюджетного відшкодування на рахунок у банку, то в Заяві про повернення суми бюджетного відшкодування він повинен заповнити реквізити банку і номер рахунка.

До скороченої декларації додано Розрахунок коригування сум ПДВ.

Додатки до порядку заповнення декларацій поповнилися формою офіційної заяви про вибір квартального звітного (податкового) періоду та формою акта про результати документальної невиїзної (камеральної) податкової перевірки податкової декларації.

Як це не дивно, тепер кожна декларація з ПДВ має по дві форми уточнюючих розрахунків. Одна з цих форм для кожної декларації призначена для уточнення нової форми декларації, а інша - для уточнення попередньої форми декларації.

Наказ набирає чинності з 11 липня 2005 року. Незважаючи на це, ДПАУ вимагає подання нових форм декларацій уже за червень (див. Лист ДПАУ №/7/11-1217 в цьому номері).

ЩО РОБИТИ. На нашу думку, за червень 2005 року все ж потрібно звітувати за старою формою декларації з ПДВ, а нова форма декларації має застосовуватися за підсумками липня.1 Наполягаючи на здачі нової Декларації уже за підсумками червня, ДПАУ вкотре ігнорує норми законів. Проте обережним платникам податків слід прислухатись до думки податківців.

Детальний коментар до Порядку заповнення Декларації з ПДВ читайте на сайті "ДК" www.dtkt.com.ua та у наступному числі "ДК".

1 Адже, згідно з п. 5 Прикінцевих положень Закону №550-IV, до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які наберуть чинності з податкового періоду, наступного за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, діють форми декларацій (розрахунків), що були чинними до такого визначення.

Дмитро БАБИЧ, консультант з податкових питань, Віталій МОСЕЙЧУК, "Дебет-Кредит"


Якщо у підприємства заборгованість по виплатах соціальних допомог, - такі виплати проводить ФСС з ТВП без особливих труднощів

Лист Мінпраці та соціальної політики України та виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 20.05.2005 р. №20-774/01-16-709 "Про відкликання спільного листа Міністерства праці та соціальної політики України та виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 16.12.2004 р. №20-596/01-16-1810"

ЯК БУЛО. Відповідно до ч. 4 ст. 50 Закону України від 18.01.2001 р. №2240-III "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням", якщо через відсутність коштів на своїх банківських рахунках або їх арешт страхувальник має заборгованість з виплати матеріального забезпечення, передбаченого Законом, більш ніж за один календарний місяць понад строки, встановлені ст. 52 цього Закону, таке забезпечення фінансується виконавчою дирекцією відділення Фонду за місцем реєстрації страхувальника з наступним відшкодуванням страхувальником виплачених Фондом коштів. Ніби все просто. Однак спільний лист Міністерства праці та соціальної політики України і виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 16.12.2004 р. №20-596/01-16-1810 вимагав від страхувальників-боржників низки документів для переведення фінансування на виконавчі дирекції:

1) довідку-розрахунок;

2) список одержувачів матеріального забезпечення;

3) звіт за формою №Ф4-ФСС з ТВП за останній звітний період;

4) статистичні звіти за формою №1-ПВ;

5) довідку органу Державної податкової адміністрації України про кількість та номери рахунків, відкритих страхувальником в установах банків;

6) виписки банківських установ про відсутність коштів на рахунках страхувальника або довідки про арешт його рахунків.

Через таку надмірну кількість документів багато застрахованих осіб із підприємств-боржників просто залишилися без страхових допомог.

ЩО СТАЛОСЯ. За приписом прокуратури вище­згаданий лист, який вимагав подавати цілий стос паперів для переведення фінансування соціальних допомог на виконавчі дирекції Фонду, відкликано.

ЩО РОБИТИ. Вочевидь, що страхувальникам - боржникам перед застрахованими особами взагалі нічого не треба буде подавати до виконавчих дирекцій Фонду соцстраху з тимчасової втрати працездатності у разі заборгованості перед застрахованими особами понад календарний місяць. Працівники особисто звертаються до виконавчих дирекцій з відповідними заявами, а працівники Фонду повинні переконатися у дійсності порушення місячного строку щодо виплат соціальних допомог і виплатити ці допомоги через виконавчі дирекції.

Віталій МОСЕЙЧУК, "Дебет-Кредит"


Скасовано реєстрацію деяких видів експортних договорів

Указ Президента України від 29.06.2005 р. №1003/2005 "Про визнання такими, що втратили чинність, деяких указів Президента України"

ЯК БУЛО. Указом Президента України від 07.11.94 р. №659/94 "Про облік окремих видів зовнішньоекономічних договорів (контрактів) в Україні", який втратив чинність відповідно до коментованого документа 2, було запроваджено обов’язкову державну реєстрацію окремих видів зовнішньоекономічних договорів (контрактів).

Реєстрації підлягали зовнішньоекономічні договори (контракти), укладені суб’єктами зов­нішньоекономічної діяльності України всіх форм власності, предметом яких були товари, зазначені у переліках, що затверджувались в установленому порядку Міністерством економіки України (перелік в останній редакції див. у таблиці 1).

Митне оформлення зазначених товарів здійснювалося лише за наявності картки реєстрації-обліку зовнішньоекономічного договору (контракту), яку суб’єктові ЗЕД видавав упов­новажений орган Мінекономіки за плату в термін не пізніше ніж 20 календарних днів з дня звернення.

ЩО СТАЛОСЯ. З 13 липня скасовано реєстрацію зазначених вище зовнішньоекономічних договорів (контрактів). КМУ доручено в місячний термін привести свої акти у відповідність до коментованого Указу.

Отже, суб’єкти ЗЕД, що здійснювали експорт певних видів, мають можливість, по-перше, зекономити на платі за реєстрацію, по-друге, не боятися безпідставних відмов у реєстрації та відповідно бути менш залежними від різноманітних дозвільних та контролюючих органів.

Таблиця 1

Перелік товарів, експорт яких здійснюється за умови реєстрації зовнішньоекономічних договорів (контрактів)

Назва товару
Код згідно
з УКТ ЗЕД
Велика рогата худоба жива
0102
Вівці або кози живі
0104
Аміак
2814
Карбід кремнію
2849 20 00
Добрива мінеральні, хімічні або азотні
3102 10
3102 10 10 00*
3102 30
3102 30 90 00*
Шкірсировина та шкіра
4101
4104
(крім 4104 10 10 00)
Феросиліцій
7202 21
Феросилікомарганець
7202 30 00 00
Відходи та брухт чорних металів
7204
Прокат плоский із заліза або нелегованої сталі, завширшки 600 мм або більше, гарячої прокатки, неплакований, без будь-якого покриття
7208
Прокат плоский із заліза або нелегованої сталі, завширшки 600 мм або більше, плакований або з будь-яким іншим покриттям
7210 50

7210 90
Прокат плоский із заліза або нелегованої сталі, завширшки менш як 600 мм, неплакований, без будь-якого покриття
7211
Прокат плоский із заліза або нелегованої сталі, завширшки менш як 600 мм, плакований з будь-яким покриттям, пофарбований, лакований або покритий матеріалами з пластику
7212 40
Прутки та бруски гарячекатані, вільно укладені в бунти, вироблені із заліза або нелегованої сталі (тільки на ринки країн Латинської Америки, Азії та Африки, крім країн СНД)
7213
Інші прутки та бруски із заліза або нелегованої сталі, без подальшої обробки, окрім кування, прокатки, гарячого волочіння або гарячого пресування, включаючи ті, що були піддані крученню після прокатки (тільки на ринки країн Латинської Америки, Азії та Африки, крім країн СНД)
7214
Кручений дріт, троси, канати, плетені шнури та аналогічні вироби із заліза або сталі, без електричної ізоляції (на ринки країн ЄС та Індії)
7312 10 82 00
7312 10 84 00
7312 10 86 00
7312 10 88 00
7312 10 99 00

2 Указ опубліковано в "Урядовому кур’єрі" від 02.07.2005 р. №120. Набирає чинності 13.07.2005р.

Олег КОРУЖИНЕЦЬ, "Дебет-Кредит"


Дрібна крадіжка державного майна із проникненням - не злочин

Закон України від 02.06.2005 р. №2635-IV "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення"

ЯК БУЛО. Дрібне розкрадання приватного майна незалежно від суми крадіжки було кримінальним злочином і каралося відповідно до статті 185 Кримінального кодексу - штрафом до п’ятдесяти н. м. д. г. (255 грн), або виправними роботами на строк до двох років, або позбавленням волі на строк до трьох років. При крадіжці, яка вчинена повторно або за попередньою змовою групою осіб, - обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк. А крадіжка, поєднана з проникненням у житло, інше приміщення чи сховище або що завдала значної шкоди потерпілому, - каралася позбавленням волі на строк від трьох до шести років. Дрібне шахрайство щодо приватного майна каралося за статтею 190 КК, привласнення та розтрата - за статтею 191 КК. При цьому кримінальне покарання могло застосовуватися навіть при крадіжці 1 приватної гривні або дрібниці на цю вартість!

Однак щодо дрібного розкрадання (на суму до 3 н. м. д. г., тобто 51 грн) державного та колективного майна існувало адміністративне покарання. Відповідно до статті 51 Кодексу про адміністративні правопорушення, дрібне розкрадання державного або колективного майна шляхом крадіжки (крім випадків вчинення її з проникненням у приміщення чи інше сховище), шахрайства, привласнення, розтрати чи зловживання службовим становищем тягнуло за собою накладення штрафу від трьох до десяти н. м. д. г. (51 - 170 грн) або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку. Дрібне розкрадання державного або колективного майна, що призвело до розукомплектування автомобілів, тракторів, сільськогосподарської та іншої техніки при перевезенні залізничним, водним та іншим транспортом, а також у місцях постійного або тимчасового зберігання тягло за собою накладення штрафу від восьми до дванадцяти н. м. г. д. (136 - 204 грн).

ЩО СТАЛОСЯ. Відбулася декриміналізація дрібного викрадення приватного майна. Тепер дрібне викрадення будь-якого чужого майна шляхом крадіжки, шахрайства, привласнення чи розтрати на суму до 51 гривні тягне за собою накладання штрафу від трьох до п’ятнадцяти н. м. д. г., або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, або адміністративний арешт на строк до п’ятнадцяти діб.

Водночас посилено адміністративне покарання при дрібному викраденні державного та приватного майна. Однак дрібна крадіжка державного чи комунального майна з проникненням у приміщення чи інше сховище тепер перестало бути кримінальним злочином. Таким чином, ставлення держави до приватного, державного та колективного майна зрівнялося.

Віталій МОСЕЙЧУК, "Дебет-Кредит"


Податкова застава за неподання декларацій не застосовується з 24.03.2005 р.

Наказ ДПАУ від 16.06.2005 р. №216 "Про затвердження податкового роз’яснення" (витяг)

ЯК БУЛО. Законом України від 21.12.2000 р. №2181-III "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон №2181) було передбачено, що право податкової застави, зокрема, виникає у разі неподання або несвоєчасного подання платником податків податкової декларації - з першого робочого дня, наступного за останнім днем строку, встановленого законом про відповідний податок, збір (обов’язковий платіж) для подання такої податкової декларації.

Рішенням КСУ від 24.03.2005 р. можливість виникнення податкової застави з цієї причини визнана неконституційною.

ЩО СТАЛОСЯ. Як випливає з рішення КСУ від 24.03.2005 р., суть податкової застави полягає у запровадженні на певний строк особливого порядку розпорядження платником податків своїми активами.

Однак, на думку КСУ, законодавець фактично прирівняв неподання або несвоєчасне подання податкової декларації до несплати податкового зобов’язання.

Проте, вважає КСУ:

1) зазначена підстава ще не свідчить про наявність податкового зобов’язання у платника податків, а тим більше - про виникнення податкового боргу;

2) законодавець не врахував наявність чи відсутність податкового зобов’язання, а також наслідки, які можуть настати для платника податків у разі неподання або несвоєчасного подання податкової декларації.

У Податковому роз’ясненні ДПА наголосила, що незастосування права податкової застави до платників податків, які не подали податкові декларації (розрахунки), а також стосовно поширення права податкової застави на активи боржників з урахуванням їх сум податкового боргу стосується тих платників податків, активи яких передаються у податкову заставу починаючи з 24.03.2005 р. - часу прийняття КСУ згаданого рішення.

У разі ж якщо активи платника податків потрапили в податкову заставу до 24.03.2005 р., то право податкової застави на такі активи існуватиме й надалі в тому обсязі, який був до 24.03.2005 р.

Що ж до питання поширення права податкової застави на активи платника податків та визначення їх вартості, то у рішенні від 24.03.2005 р. КСУ зазначив, що практика застосування права податкової застави підтверджує її поширення практично на всі види активів. При цьому не враховується адекватність суми податкового зобов’язання чи податкового боргу з розміром заставлених активів, що не сприяє справедливому вирішенню питань між суб’єктами податкових правовідносин.

ДПАУ в Податковому роз’ясненні, очевидно, виходячи теж із принципу справедливості, однак "по-своєму", зазначила, що "вартість активів, на які поширюється право податкової застави, визначається виходячи з їх балансової вартості за даними бухгалтерського обліку платника податків".

ЩО РОБИТИ. Суб’єктам господарювання слід враховувати, що правило про незастосування права податкової застави стосується декларацій (розрахунків), строки подання яких припадають на період після 24.03.2005 р.

Якщо податкова застава виникне з інших підстав, передбачених пп. 8.2.1 Закону №2181, то вона поширюватиметься на його активи, вартість яких визначатиметься виходячи з їх балансової вартості за даними бухгалтерського обліку платника податків 3.

3 Очевидно, наведена вище позиція зберігатиметься до часу належного врегулювання цього питання у правовому полі України.

Володимир БОРОВЕЦЬ, ЮФ "Боровець, Єсіпов і партнери"


Якщо підприємець не має печатки, то він видає працівнику довідку про доходи разом з копією свідоцтва про реєстрацію

Лист Держпідприємництва України від 12.05.2005 р. №3571 "Про розгляд звернення"

ЯК БУЛО. Одним із обов’язків роботодавця є видати на вимогу найманого працівника довідку про його доходи (відповідно до ст. 31 Закону України від 24.03.95 р. №108/95-ВР "Про оплату праці" та ст. 49 КЗпП України). Так, наказом Мінпраці від 27.08.2004 р. №192 була затверджена форма довідки про доходи, яка видається для подання в органи праці та соціального захисту населення та підтвердження суми загального доходу при призначенні соціальної допомоги та житлових субсидій. Інформація, зазначена у довідці, підписується уповноваженою особою та завіряється печаткою підприємства. У разі якщо роботодавцем є не підприємство, а фізична особа - суб’єкт підприємницької діяльності (приватний підприємець), то він також повинен завіряти довідку печаткою. Однак деякі приватні підприємці не мають печатки. Що ж їм робити?

ЩО РОБИТИ. Відповідь - у самому бланку довідки про доходи. Так, у розділі для підписів зазначено, що за відсутності у фізичної особи - підприємця печатки до довідки додається копія свідоцтва про державну реєстрацію. Аналогічно відповідає і Держпідприємництво, водночас зазначивши, що обов’язковість посвідчення печаткою довідок про доходи, які видаються фізичною особою - роботодавцем на вимогу працівника, чинним законодавством не передбачена.

Тетяна МОЙСЕЄНКО, "Дебет-Кредит"


Платники пенсійних внесків подають звіт до ПФ за червень за чинною формою, застосовуючи нові ставки

Лист ПФУ від 02.06.2005 p. №6352/03 "Щодо подання до органів Пенсійного фонду розрахунку суми страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування"

ЯК БУЛО. За Законом України від 25.03.2005 р. №2505-IV "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України" з 31 березня 2005 року страхувальники нараховують на заробітну плату та допомогу з тимчасової непрацездатності страхові внески у розмірі 32,3%, страхувальники - платники ФСП застосовують ставку 6,46%.

ЩО СТАЛОСЯ. На даний час форма розрахунку суми страхових внесків на державне пенсійне страхування згідно з додатком 23 до Інструкції №21-1 не змінена. За квітень та травень звітність до ПФ подавалася за старою формою і з попередніми ставками 32 і 6,4%.

ЩО РОБИТИ. І за червень 2005 року розрахунок суми страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування подається за попередньою формою. Як роз’яснює Фонд, платники подають місячний звіт щодо пенсійних внесків за чинною формою, а при заповненні відповідних рядків I Розділу застосовують ставки 32,3 та 6,46 відсотка.

Віталій МОСЕЙЧУК, "Дебет-Кредит"


Сплачувати ПДВ при імпорті можна і без обов’язкової реєстрації платником ПДВ

Лист ДПА у Дніпропетровській області від 06.06.2005 р. №14405/10/31-148 "Про реєстрацію платником ПДВ (реєстрація платників єдиного податку - імпортерів)"

ЯК БУЛО. Пунктом 2.1 ст. 2 Закону України від 03.04.97 р. №168/97-ВР "Про податок на додану вартість" встановлено, що платниками ПДВ є особи, які імпортують товари (супутні послуги) в обсягах, що підлягають обкладенню цим податком згідно з нормами цієї статті. Крім того, у разі коли загальна сума доходу від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), що підлягають оподаткуванню, протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300000 грн (без ПДВ), особа підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку (п. 2.3 Закону про ПДВ). Згідно з п. 1.3 Закону про ПДВ платник податку - це, зокрема, особа, яка імпортує товари на митну територію України.

ДПАУ ЗАЗНАЧАЄ. Обов’язок сплати ПДВ при імпорті не пов’язаний з необхідністю реєструватися платником внутрішнього ПДВ. Абзац другий п. 1 "Загальної частини" Положення про Реєстр платників податку на додану вартість передбачає, що особи, які здійснюють імпорт товарів і сплачують податок на додану вартість при ввезенні цих товарів, але не підпадають під визначення платників податку, не повинні проходити реєстрацію та отримувати індивідуальний податковий номер.

ЩО РОБИТИ. Аргументи на користь того, щоб не реєструватися платником ПДВ, такі. Про те, що особа підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку, говориться у пункті 2.3 Закону про ПДВ. А про імпортерів говорить пункт 2.4 - тобто для них реєстрація є не обов’язковою, а добровільною, хоча вони і є платниками ПДВ. Так само пункт 2.2 говорить про добровільну реєстрацію будь-яких осіб, за винятком фізосіб, які обрали сплату фіксованого чи єдиного податку за спрощеною системою оподаткування або здійснюють торгівлю на умовах сплати ринкового збору.

Віталій МОСЕЙЧУК, "Дебет-Кредит"





Наступна стаття:  На початок статті 



Новий облік ПДВ і статей власного капіталу Частковий перегляд статті (тільки початок)
Життя :: Що нового?
Продовжуємо аналізувати Наказ Мінфіну від 10.06.2005 р. №460, яким оновлено порядок обліку ПДВ...

В рубриці: 


Що нового Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 22 (1.6.2015) :: Життя :: Що нового?
Затверджено Інструкцію про порядок сплати ЄСВ
Звіт з ЄСВ: порядок заповнення в разі отримання компенсації з бюджету
Підприємець не може бути засновником господарського товариства ...

Що нового Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 21 (25.5.2015) :: Життя :: Що нового?
Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується і за день смерті
Звільняти працівників за прогул в районах АТО не можна
Затверджено перелік товарів, які оформляє Енергетична митниця ДФС ...

0.019816