Зателефонуйте нам
ru ua

Маєте пропозиції, зауваження чи побажання? Зв’яжіться з редакцією!
Ми неодмінно відповімо.



 Актуально!




Чергові семінари,
тренінги, вебінари ...

Більше семінарів ...









 : загальний
   (по всіх сайтах ДК)






Дебет-Кредит № 28 (11.7.2005)
Суть справи :: Податковий облік

Увага! Архівна публікація 

 


Ця сторінка містить давню архівну публікацію бухгалтерського тижневика "Дебет-Кредит", яка на даний час ймовірно втратила актуальність і може не відповідати діючим нормам бухгалтерського та податкового обліку.
Для роботи з актуальними матеріалами журналу перейдіть до ONLINE.dtkt.ua

або оберіть потрібний вам разділ ДК-порталу в верхньому рядку навигації.

Бюджетне відшкодування ПДВ: крок за кроком

Законом №2505 оновлено порядок відшкодування податку на додану вартість. Новий порядок набрав чинності з 1 червня 2005 року 1. Основне нововведення полягає у тому, що відшкодування ПДВ відтепер не залежить від характеру здійснюваних операцій, а саме: не поділяється не експортне та все інше. Наразі для всіх платників податку існуватиме загальний порядок бюджетного відшкодування ПДВ 2. Він описаний у п. 7.7 Закону про ПДВ та визначає дії кожного з учасників цього процесу: платника податку, податківців та скарбників Держбюджету.


Новий порядок: як діяти платнику податку?

Аналіз порядку визначення суми ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету або бюджетному відшкодуванню, викладеного в оновленому п. 7.7 Закону про ПДВ, дозволяє розробити такий алгоритм дій платника податку в нових умовах (див. схему 1).

Схема 1

Порядок визначення платником податку суми податку, що підлягає сплаті до бюджету або бюджетному відшкодуванню

Крок 1

Варіант А: граничні строки сплати податку встановлені у пп. 5.3.1 Закону №2181. Нова редакція пп. 7.7.1 Закону про ПДВ нарешті ліквідувала законодавчу колізію, яка була досі. Полягала вона у тому, що попередня редакція пп. 7.7.1 Закону про ПДВ вимагала від платника ПДВ сплати цього податку протягом 20 днів, наступних за кінцем звітного періоду. Після набрання чинності Законом №2181 - 1 квітня 2001 року - виникли численні непорозуміння між платниками ПДВ та податковими органами щодо визначення пріоритетності норм двох законів, якими встановлюються строки сплати податку на додану вартість. На жаль, ці непорозуміння вдалося вирішити лише у судовому порядку і, що приємно, на користь платників ПДВ (див. постанову Верховного суду України від 25.03.2003 р. у справі №11/716).

Варіант Б: сума відшкодування з ПДВ у рахунок заборгованості з цього податку зараховувалася і раніше (пп. 7.7.3 та п. 8.7 Закону про ПДВ в їх колишній редакції та п. 4 Указу №8573).

Варіант В: доволі революційне нововведення, що потребує внесення змін до форми Декларації з ПДВ. Доки вони не внесені, залишається незрозумілим, в який саме рядок існуючої форми Декларації з ПДВ слід включити від’ємне значення різниці податкового зобов’язання та податкового кредиту минулого періоду4.

Крок 2

Варіант А: дуже подібний механізм існував дотепер щодо визначення суми експортного відшкодування. Так, відповідно до п. 8.2 Закону про ПДВ, для визначення суми експертного відшкодування до складу податкового кредиту включалися суми податку, фактично сплачені коштами у складі ціни придбаних товарів (робіт, послуг) починаючи з 1-го числа звітного місяця та закінчуючи днем подання експортного розрахунку. Істотна відмінність нового порядку відшкодування ПДВ полягає у тому, що для розрахунку слід враховувати суми податкового кредиту, сплачені у попередньому звітному періоді.

Крок 3

Варіант А: досі платники податку теж могли за власним бажанням зарахувати повністю або частково суму бюджетного та експортного відшкодування у рахунок майбутніх платежів. І не лише у рахунок сплати ПДВ, а й інших податків, зборів та обов’язкових платежів (п. 8.7 Закону про ПДВ та п. 4 Указу №857) 5. Наразі суму відшкодування можна зарахувати лише у рахунок зменшення податкових зобов’язань майбутніх періодів саме з податку на додану вартість і лише у повному обсязі. Рішення про зарахування суми бюджетного відшкодування у рахунок зменшення податкових зобов’язань з ПДВ у майбутніх періодах платник податку відображає у Декларації з ПДВ, яку подає за наслідками звітного періоду, в якому виникло право на подання заяви про отримання бюджетного відшкодування. При прийнятті такого рішення зазначена сума не враховується при розрахунку сум бюджетного відшкодування наступних податкових періодів.

Варіант Б: раніше платники податку, які мали право на бюджетне відшкодування (окрім тих, які мали право на експортне відшкодування), були змушені зараховувати від’ємне значення податку в рахунок зменшення податкових зобов’язань протягом трьох наступних податкових періодів. І лише після цього вони отримували право заявити про отримання відшкодування з Держбюджету (п. 4 Указу №857). Внесені до Закону України про ПДВ зміни зрівняли платників податку (експортерів та всіх інших) у правах щодо отримання бюджетного відшкодування з ПДВ.

Крок 4

Раніше підставою для отримання бюджетного відшкодування при здійсненні операцій, оподатковуваних за ставкою 20%, були тільки дані податкової декларації (пп. 7.7.3 Закону про ПДВ у його колишній редакції) та Розрахунок частки бюджетного відшкодування. До експортерів вимог було більше. Для отримання експортного відшкодування, окрім відповідного Розрахунку, також слід було подати ВМД, що підтверджували б вивезення (експортування) товарів, або акти (інші документи), які б засвідчували експорт робіт (послуг), та копії платіжних документів, завірених банком, про перерахування коштів в оплату придбаних товарів (робіт, послуг), ввізні митні декларації (п. 8.1 Закону про ПДВ). Пізніше від експортерів зажадали подання оригіналу п’ятого основного аркуша ВМД 6. Відтепер на законодавчому рівні встановлено, що разом з іншими документами 7 платнику податку слід подати до відповідного органу ДПС лише копії оригіналів п’ятого основного аркуша (примірник декларанта) ВМД. Щоправда, залишається незрозумілим, чи повинен платник податку і надалі для отримання відшкодування ПДВ звертатися до митних органів за вчиненням на зворотному боці п’ятого аркуша ВМД напису про вивезення товарів за межі митної території України?

Приклад 1   Підприємство "Український експортер" здійснило у червні 2005 року такі операції (див. таблицю 1).

Таблиця 1

Операції підприємства "Український експортер" у червні 2005 року (умови прикладу 1)

Господарські операції
Сума
Податкові зобов’язання
Податковий кредит
Сума для обрахунку бюджетного відшкодування
Обсяг (без ПДВ)
ПДВ
Відвантажено товари на території України
15000
3000
3000
-
-
Відвантажено товари на експорт (оформлено ВМД)
300000
-
-
-
-
Придбано товари для експорту
200000
40000
-
40000
-
Здійснено часткову оплату придбаних товарів для експорту
150000
30000
-
-
30000
Отримано послуги від платника ПДВ
4000
800
-
800
-
Разом    
3000
40800
30000

Таким чином, за результатами червня 2005 року наше підприємство отримало від’ємне значення різниці податкового зобов’язання та податкового кредиту. Оскільки підприємство не має податкового боргу з ПДВ (у т. ч. відстроченого та розстроченого), отримане від’ємне значення Декларації з ПДВ за червень 2005 року у сумі 37800 грн (3000 - 40800) зараховується до податкового кредиту наступного періоду - липня 2005 року.

У липні 2005 року підприємство "Український експортер" здійснило такі операції (див. таблицю 2).

Таблиця 2

Операції підприємства "Український експортер" у липні 2005 року (умови прикладу 1)

Господарські операції
Сума
Податкові зобов’язання
Податковий кредит
Сума для обрахунку бюджетного відшкодування
Обсяг (без ПДВ)
ПДВ
Сума від’ємного значення різниці податкового зобов’язання та податкового кредиту минулого місяця - червня 2005 року
-
-
-
37800
-
Отримано товари для продажу на території України
2500
500
-
500
-
Надано послуги на території України
35000
7000
7000
 
-
Оплачено послуги платника ПДВ, отримані у червні 2005 року
4000
800
-
-
800
Разом    
7000
38300
800

За результатом липня 2005 року теж отримано від’ємне значення різниці податкового зобов’язання та податкового кредиту в сумі 31300 грн (7000 - 38300). Для визначення суми бюджетного відшкодування підприємству слід вирахувати суму податку, фактично сплачену у попередньому податковому періоді, тобто у червні 2005 року, постачальникам отриманих ним товарів (послуг). У червні 2005 року така сума дорівнює 30000 грн (див. таблицю 1). Саме щодо цієї суми підприємство може прийняти рішення про повернення коштами з Держбюджету або зарахування у рахунок податкових зобов’язань майбутніх періодів. Залишок від’ємного значення 1300 грн (31300 - 30000) буде зараховано до податкового кредиту серпня 2005 року. Для обчислення бюджетного відшкодування серпня 2005 року буде "використано" суму сплаченого у липні 2005 року постачальникам податку в розмірі 800 грн.

Що повинні робити податківці та скарбники Держбюджету?

На схемі 2 відображено порядок дій податкових органів та органів Державного казначейства по відшкодуванню платникам податку бюджетного відшкодування ПДВ.

Схема 2

Порядок дій податкових органів та органів Державного казначейства з відшкодування ПДВ

Крок 1

Найімовірніше, органи податкової служби при проведенні такої камеральної перевірки будуть керуватися Методичними рекомендаціями щодо попереднього розгляду декларацій з ПДВ, затвердженими наказом ДПАУ від 03.09.2004 р. №515, в яких викладені загальні положення камеральної перевірки Декларації з ПДВ.

Крок 2

Таким чином, Заява про отримання бюджетного відшкодування ПДВ завжди (або майже завжди) стане підставою для позапланової виїзної перевірки. Але наразі незрозуміло, які саме 30 днів відводяться для перевірки - робочі чи календарні?

При цьому слід пам’ятати, що ст. 11-1 Закону України від 04.12.90 р. №509-ХІІ "Про державну податкову службу в Україні" визначає як одну з підстав для позапланової перевірки декларування платником податку від’ємного значення ПДВ на суму, більшу за 100 тис. грн. Отже, зустріч із податківцями у цьому випадку не залежатиме від того, заявлено бюджетне відшкодування чи ні.

Крок 3

Форма та порядок направлення податкових повідомлень затверджені наказом ДПАУ від 21.06.2001 р. №253. Їх можна оскаржити в адміністративному та судовому порядку відповідно до пп. 6.4.1 Закону №2181.

Приклад 2   22 серпня 2005 року 8 підприємства "А" та "Б" разом з Декларацією з ПДВ за липень 2005 року подали Заяви про бюджетне відшкодування, розрахунками бюджетного відшкодування та іншими документами, визначеними пп. 7.7.4 Закону про ПДВ (див. схему 1, крок 4). Заявлені ними суми бюджетного відшкодування становили 20 та 40 тис. грн відповідно.

Для визначення достовірності заявленого бюджетного відшкодування податковий орган протягом 30-ти днів після подання декларацій здійснює перевірки (камеральні та виїзні) підприємств "А" та "Б". Строк закінчення перевірок - 21 вересня 2005 року. 22 вересня 2005 року податковий орган надає органу Держказначейства, де вже є копії Декларацій з ПДВ за липень 2005 року підприємств А та Б, свої висновки із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

Під час перевірки підприємства "А" виявлено, що сума бюджетного відшкодування становить не 20, а 35 тис. грн. Але висновок щодо підприємства "А" підтверджує право на бюджетне відшкодування цього платника податку лише у сумі 20 тис. грн, тому що сума заниження заявленої суми бюджетного відшкодування у розмірі 15 тис. грн враховується у зменшення податкових зобов’язань з ПДВ. У цьому випадку вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження бюджетного відшкодування (пп. 7.7.7 Закону про ПДВ).

Висновок щодо підприємства "Б" підтверджує право на бюджетне відшкодування цього платника податку частково - у сумі 30 тис. грн, оскільки внаслідок перевірки податковий орган виявив перевищення заявленої суми відшкодування у розмірі 10 тис. грн 9.

Водночас із поданням виснов­ків органу Держказначейства податковий орган надсилає підприємствам "А" та "Б" податкові повідомлення про результати перевірки заявлених сум бюджетного відшкодування, виявлені суми заниження та перевищення та підстави для вирахування таких сум.

Крок 4

Висновок про можливість бюджетного відшкодування подається у будь-якому випадку, навіть коли за результатами перевірок сума, заявлена до бюджетного відшкодування, виявилася недостовірною.

Відповідно до змін, внесених до пп. 7.7.5 Закону про ПДВ Законом від 03.06.2005 р. №2642-ІV "Про внесення змін до деяких законів України" 10, свій висновок щодо бюджетного відшкодування платнику податку орган податкової служби повинен буде подати Держказначейству у 5-денний термін після закінчення перевірки.

Крок 5

Після 1 січня 2006 року - дати набрання чинності пп. 7.7.8 Закону про ПДВ - невчасно сплачена сума бюджетного відшкодування стане бюджетною заборгованістю. На її суму орган Держказначейства самостійно розраховуватиме та сплачуватиме пеню на рівні 120% річних облікової ставки НБУ, чинної на день виникнення такої заборгованості або на день її (її частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожен календарний день прострочення у сплаті.

Бюджетне відшкодування при здійсненні комісійних (посередницьких) експортних операцій

Залишилося незмінним положення колишнього п. 8.3 Закону про ПДВ, відповідно до якого право на бюджетне відшкодування у ланцюжку: продавець товарів - посередник, до якого не переходить право власності на ці товари, - покупець, отримує саме продавець товарів. Комісійна винагорода, отримана посередником від продавця товарів, оподатковується за ставкою 20% та не включається до митної вартості товарів (супутніх послуг), що експортуються (пп. 7.7.9 Закону про ПДВ).

Кому не бачити бюджетного відшкодування

Відповідно до пп. 7.7.11 Закону про ПДВ, не мають права на бюджетне відшкодування особи, які:

- зареєстровані платниками ПДВ менш ніж 12 календарних місяців до місяця, за наслідками якого подається заява про бюджетне відшкодування;

- мають обсяги оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців, менші, ніж заявлена сума бюджетного відшкодування (крім нарахування податкового кредиту внаслідок придбання (будівництва) основних фондів);

- не провадили діяльність протягом останніх 12 календарних місяців.

1 Згідно з п. 13 Перехідних положень Закону №2505, п. 7.7 Закону про ПДВ, в якому викладено новий порядок бюджетного відшкодування, набирає чинності з 1 червня 2005 року, окрім пп. 7.7.8 цього пункту, який набирає чинності з 1 січня 2006 року.

2 Статтю 8 Закону про ПДВ, що визначала особливості експортного відшкодування, виключено згідно із Законом №2505. Порядок бюджетного відшкодування ПДВ відтепер для всіх платників податку визначається п. 7.7 Закону про ПДВ.

3 Указ №857 втратив чинність 31 березня 2005 року відповідно до абзацу другого п. 4 розділу ХV Конституції України згідно з Законом №2505.

4 На момент підготовки матеріалу до друку оновлені форми Декларації з ПДВ було розміщено 30.06.2005 р. у розділі "Новини" на сторінках сайту ДПА України. У цих формах для суми, що включається до складу податкового кредиту наступного місяця, передбачено ряд. 22.2, дані з якого переносяться до ряд. 23.1 декларації наступного періоду.

5 Щоправда, дію пункту 8.7 Закону про ПДВ було зупинено на 2004 рік у частині здійснення експортного відшкодування податку на додану вартість у рахунок платежів з акцизного збору згідно із Законом України від 27.11.2003 р. №1344-IV "Про Державний бюджет України на 2004 рік", на І квартал 2005 року - згідно із Законом про Держбюджет-2005.

6 Див. Постанову КМУ від 01.03.2002 р. №243 "Про вдосконалення механізму відшкодування бюджетної заборгованості з податку на додану вартість з експорту продукції" та Порядок підтвердження відомостей про фактичне вивезення товарів за межі митної території України, затверджений наказом ДМСУ та ДПАУ від 21.03.2002 р. №163/121.

7 Форма Заяви про відшкодування та форма Розрахунку бюджетного відшкодування визначаються за процедурою, встановленою центральним податковим органом.

8 Якщо граничний термін подання декларації припадає на вихідний або святковий день, такий термін переноситься на наступний операційний (банківський) день (пп. 4.1.5 Закону №2181).

9 Зменшення суми, заявленої до відшкодування з бюджету, але не відшкодованої з бюджету, не призводить до штрафних санкцій - принаймні з цим уже давно погодилися податківці у своєму наказі від 30.05.97 р. №166 (зміни, внесені 30.09.2003 р. Наказом №466) та в листі від 04.11.2003 р. №17174/7/11-1216.

10 Див. "ДК" №27/2005.


Для підтвердження права на бюджетне відшкодування перевірці підлягає

Наявність арифметичних та методологічних помилок при заповненні Декларації з ПДВ та додатків до неї.

Правомірність визначення бази обкладення ПДВ операцій за ставкою 20%.

Належним чином оформлені ВМД, які підтверджують вивезення товарів за межі України, або документи, що підтверджують здійснення операцій, які оподатковуються за ставкою 0%.

Правомірність визначення обсягів звільнених від оподаткування операцій та операцій, що не підлягають оподаткуванню.

Належним чином оформлені податкові накладні або інші подібні документи, що, відповідно до пп. 7.2.6 Закону про ПДВ, надають право на податковий кредит.

Документи, що підтверджують оплату постачальникам суми податкового кредиту у складі отриманих товарів (послуг).


Особливості сплати та відшкодування ПДВ у 2005 році

На 2005 рік (втім, як і на 2004-й) зупинено дію абзацу другого пп. 7.1.1 Закону №2181, відповідно до якого податкові зобов’язання або податковий борг платника податків (у т. ч. з ПДВ) може бути погашено шляхом взаєморозрахунків непогашених зустрічних грошових зобов’язань відповідного бюджету перед таким платником податку, що виникли згідно з нормами податкового або бюджетного законодавства чи цивільно-правових угод (Закон про Держбюджет-2005 та Закон №2505).

У 2005 році відшкодування ПДВ для експортера не залежить від повноти отримання валютної виручки за експортовані товари - закінчився термін дії статті 9 Закону України від 27.11.2003 р. №1344 "Про Державний бюджет України на 2004 рік".

У 2005 році, відповідно до статті 8 Закону про Держбюджет-2005, органи державної податкової служби України:

- зараховуватимуть суми бюджетного відшкодування з ПДВ у рахунок реструктуризованих та/або відстрочених (розстрочених) сум ПДВ та інших податків, що належать державному бюджету незалежно від визначеного терміну їх реструктуризації та/або відстрочення (розстрочення);

- здійснюватимуть відшкодування ПДВ платнику податку, який має прострочену заборгованість перед державою за кредитами, позичками та фінансовою допомогою на зворотній основі, виключно у рахунок погашення такої заборгованості.


Нормативна база

Закон про ПДВ - Закон України від 03.04.97 р. №168/97-ВР "Про податок на додану вартість".

Закон про Держбюджет-2005 - Закон України від 23.12.2004 р. №2285-IV "Про Державний бюджет України на 2005 рік".

Закон №2505 - Закон України від 25.03.2005 р. №2505-IV "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України".

Закон №2181 - Закон України від 21.12.2000 р. №2181-IV "Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".

Указ №857 - Указ Президента України від 07.08.98 р. №857/98 "Про деякі зміни в оподаткуванні".

Порядок №209 - Порядок відшкодування податку на додану вартість, затверджений наказом Державної податкової адміністрації, Державного казначейства України від 02.07.97 р. №209/72.

Ірина ЗУБРИЦЬКА, аудитор, судовий експерт



Наступна стаття:  На початок статті 



Вивіски — не реклама! Частковий перегляд статті (тільки початок)
Суть справи :: Податковий облік
Мабуть, жодне підприємство не обходиться без вивіски, на якій, зокрема, зображено назву організації. А чи вважається вивіска рекламою і чи треба в такому разі платити податок з реклами?...

В рубриці: 


ПДВ із мінусом: подальша доля Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 20 (18.5.2015) :: Суть справи :: Податковий облік
Лютий 2015 року був важким звітним періодом для тих платників ПДВ, які мали
станом на 01.02.2015 р. від’ємне значення з цього податку. Але навіть після
подання звітності з ПДВ за лютий у багатьох платників податку залишається
сумнів: а чи прав...

Як використати переплату з ПДВ Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 20 (18.5.2015) :: Суть справи :: Податковий облік
На 1 травня 2015 р. підприємство не мало оподатковуваних операцій з ПДВ
протягом останніх 11 місяців. При цьому в картці особового рахунку з ПДВ
значиться переплата, яка виникла за рахунок надміру сплачених грошових
зобов’язань, які залишилися...

0.021179