(044) 391-51-92
ru ua

Маєте пропозиції, зауваження чи побажання? Зв’яжіться з редакцією!
Ми неодмінно відповімо.



 Актуально!




Ближайшие семинары,
тренинги, вебинары ...

Все семинары ...
(полный план-график)









 : загальний по сайту



Курсы валют на PROext

Школа бухгалтера № 12 (25.6.2007)
Урок права

Увага! Архівна публікація 

 


Ця сторінка містить давню архівну публікацію бухгалтерського тижневика "Дебет-Кредит", яка на даний час ймовірно втратила актуальність і може не відповідати діючим нормам бухгалтерського та податкового обліку.
Для роботи з актуальними матеріалами журналу перейдіть до ONLINE.dtkt.ua

або оберіть потрібний вам разділ ДК-порталу в верхньому рядку навигації.

Передача справ при звільненні головбуха

Як оформити приймання-передачу справ при звільненні головбуха та призначенні на цю посаду нового працівника? Чи взагалі потрібно це робити? Це питання турбує багатьох бухгалтерів, оскільки, хочуть вони цього чи не хочуть, але роботу періодично доводиться міняти.

Головний бухгалтер, який не перевірив стан бухгалтерської документації, що залишилася після його звільненого попередника, ризикує відповісти перед законом. Так стверджує ДПАУ в листі від 17.04.2002 р. № 3125/5/26-2119, в якому йдеться про ситуацію, що трапилася на одному з підприємств України. Ознайомимося з нею.

За наслідками перевірки дотримання податкового законодавства ВАТ «Луганськгаз» податківці склали акт та рішення, якими зафіксували порушення та донарахували підприємству податки та пеню на загальну суму 379,6 тыс. грн. Також відносно головного бухгалтера підприємства Лісової О.М. податковою міліцією було порушено кримінальну справу за ознаками діяння, передбаченого ст. 212 Кримінального кодексу України (далі — КК України) – «Ухилення від сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів»). В ході розслідування кримінальної справи було встановлено, що порушення податкового законодавства були допущені не Лісовою О.М., а головним бухгалтером, який працював на підприєм­стві раніше.

Тому кримінальну справу відносно Лісової О.М. за ст. 212 КК України було закрито у зв’язку з відсутністю в її діях умисного ухилення від сплати податків. Проте слідчі дійшли висновку, що Лісова О.М. в через своє службове становище зобов’язана була перевірити бухгалтерську документацію, яка при призначенні її на посаду залишилася від попереднього головного бухгалтера. Оскільки вона цього не зробила, в її діях простежується склад злочину, передбачений ст. 367 КК України «Службова недбалість».

Наведений приклад переконливо доводить, що перевіряти стан бухгалтерського обліку та бухгалтерської документації при зміні головбуха дійсно необхідно. Але питання про те, хто і що повинен перевіряти, не таке вже й однозначне, і до нього ми ще повернемося.

В будь-якому разі перевірку стану бухгалтерського обліку робити доречніше ще до моменту звільнення головбуха. Також до моменту такого звільнення необхідно забезпечити передачу справ від «старого» головбуха «новому». Для цього практикується складання акту приймання-передачі справ. Чи існують якісь законодавчі вимоги відносно цієї процедури?

Положення про організацію бухгалтерського обліку та звітності в Україні, затверджене постановою Кабміну від 03.04.1993 року № 250, передбачало необхідність приймання-передачі справ при звільненні головбуха. Так, у п. 26 цього нормативного документа вказувалося, що при звільненні головного бухгалтера проводиться передача справ призначеному головному бухгалтеру (а при відсутності такого — працівнику, призначеному наказом керівника підприєм­ства, установи), під час якої перевіряється стан бухгалтерського обліку та достовірність звітних даних, складається відповідний акт, що затверджується керівником підприємства, установи. Проте вказане Положення втратило чинність, а отже відповідні вимоги не діють.

Подібна норма міститься також у Положенні про головних бухгалтерів, затвердженому постановою Ради Міністрів СРСР від 24.01.1980 р. № 59 (далі — Положення № 59). Цей нормативний документ офіційно залишається чинним (тобто його не скасовано), але існують суперечки щодо можливості його застосування в Україні на сьогоднішній день. Так, Мінфін вважає, що цей нормативний акт застарів та не може застосовуватися в Україні (лист Міністерства від 17.10.2003 року № 31-04200-30-23/148). А от ГоловКРУ відстоює протилежну точку зору і наполягає на тому, що Положення № 59 все ще має силу нормативного акту і ним слід керуватися (лист ГоловКРУ від 16.09.2003 р. № 12-14/384).

У п. 6 Положення № 59 передбачено, що приймання і передача справ при призначенні та звільненні головного бухгалтера оформляється актом після перевірки стану бухгалтерського обліку та звітності. Копія цього акту направляється до вищестоящого органу. У необхідних випадках приймання та передача справ головним бухгалтером здійснюється за участі представника вищестоящого органу.

Звичайно ж, наведені правила слід сприймати з урахуванням реалій сьогодення: коли йдеться про суб’єктів господарювання, що не належать до державного чи комунального сектора економіки, про погодження відповідних дій з вищестоящим органом і мови бути не може. Але все ж слід визнати, що питання чинності Положення № 59 є принциповим. Адже жоден інший чинний нормативно-правовий акт не передбачає необхідності приймання-передачі справ при зміні головбуха. Це означає, що головний бухгалтер, який залишає посаду, не зобов’язаний передавати справи та підписувати відповідний акт. Виходить, що передача справ — річ добровільна, змусити (з посиланням на відповідні правові норми) головного бухгалтера підписати акт не вдасться, а перейматися цим повинен керівник і особливо новий головний бухгалтер. Щоправда, це питання можна дещо врегулювати, якщо передбачити відповідний обов’язок в посадовій інструкції головбуха.

Але навіть якщо визнати чинність Положення № 59 або передбачити обов’язок щодо передачі справ в посадовій інструкції, то чи можна відмову головбуха передавати справи та підписувати акт вважати підставою для відмови чи затримки в звільненні його з роботи? Відповідь тут однозначно заперечна. Якщо головбух подав заяву про звільнення за власним бажанням, його слід звільнити у передбачені трудовим законодавством строки. Відмова здійснити передачу справ не може бути обставиною, що дає право затримати працівника на роботі протягом більшого строку, ніж це передбачено трудовим законодавством, і відмовляти йому у звільненні. Отже, якщо головбух відмовиться передавати справи (підписувати акт приймання-передачі), змусити його зробити це буде важко.

В підписанні акту приймання-передачі справ зацікавлений, насамперед, «новий» головний бухгалтер, а отже саме він повинен організувати цю процедуру. І це, не зважаючи на відсутність в законодавстві обов’язку головбуха ініціювати її і проводити (обов’язок цей стосується підприємства в особі його керівника).

Звичайно ж, форми акту приймання-передачі справ, обов’язкової до застосування, немає. Складається він у довільній формі. Вважаємо, що в акті слід відобразити тільки перелік первинних та інших документів, що передаються, а також їхній стан (чи вони згруповані, прошиті, чи є в них підчистки, виправлення тощо). Відображати обсяги, стан та вартість основних засобів, нематеріальних активів, іншого майна, стан рахунків підприємства тощо не слід, так як ані «старий» головбух, ні «новий» не відповідають за стан майна та рахунків підприємства.

Доцільно, щоб акт приймання-передачі справ було затверджено керівником підприємства. Напис про затвердження зазвичай розміщується в правому верхньому куті першого аркуша акта, а складається такий напис з назви посади керівника, його прізвища та ініціалів, дати затвердження та особистого підпису. Підпис керівника засвідчується печаткою підприємства.

Так як на підприємстві не може бути одночасно два головних бухгалтера, а головбух, що звільняється, повинен передати справи до моменту звільнення, можемо запропонувати такі способи передач справ:

- справи передаються й акт оформляється з кимось з працівників бухгалтерії, а цей працівник, в свою чергу, передасть справи «новому» головбуху, коли його буде призначено на посаду;

- справи передаються майбутньому головному бухгалтеру, який на момент такої передачі приймаєть­ся на роботу як звичайний бухгалтер, а вже після прийняття справ та звільнення «старого» головбуха, призначається на посаду;

- справи передаються якомусь іншому працівникові, який потім передасть їх новопризначеному головному бухгалтеру.

Скажімо ще кілька слів про перевірку стану бухгалтерського обліку та звітності. Як ми вже згадували, така перевірка відповідно до вимог Положення № 59 повинна передувати підписанню акту приймання-передачі. Проте, на нашу думку, покладати на головного бухгалтера обов’язок зі здійснення такої перевірки недоречно і незаконно. Не його компетенція та не його клопіт перевіряти якість роботи свого попередника.

Вважаємо, що організувати перевірку стану обліку та звітності на момент звільнення головбуха та передачі справ має керівництво, а доручати таку перевірку доцільно аудиторам. Що ж стосується головного бухгалтера, який приймає справи, то він повинен лише перевірити, чи правильно в акті приймання-передачі відображено перелік та стан документів, що йому передаються.

Дмитро Гарний, юрист



Наступна стаття:  На початок статті 



Аудиторський висновок при ліквідації підприємства Частковий перегляд статті (тільки початок)
Повторення вивченого
Ні для кого не секрет, що аудиторські послуги по кишені далеко не всім підприєм­ствам, а тим, хто взагалі не зміг знайти себе на ринку, і поготів. Чи дійсно необхідно підтверджувати в аудитора вірогідність ліквідаційного балансу при ліквідації...

В рубриці: 


Строковий трудовий договір Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 22 (2.6.2008) :: Урок права
У практиці функціонуючих підприємств нерідко зустрічаються випадки, коли вони змушені вдаватися до застосування строкового договору з урахуванням інтересів працівників і роботодавців, що обумовлюється особливим порядком укладення та розірвання таких трудо...

Використання підприємством чужих автомобілів Частковий перегляд статті (тільки початок)
№ 20 (19.5.2008) :: Урок права
У попередньому матеріалі ми розглядали випадки оформлення використання підприємством чужих автомобілів (орендованих, таких, що перебувають у безоплатному користуванні, та автомобілів працівників). На сьогоднішньому уроці права розглянемо питання щодо офор...

0.008081